Fairlane
optimum optimum skrev:
Nej och därmed inte fullgott skydd.

Men om jag använder FFP3, anser inte du då att de fungerar?
Det vet jag inte. Jag kanske missförstod ditt inlägg. Det såg ut som att du skrev om de blå kirurgmaskerna och FFP2 tillsammans, men det kan absolut varit en misstolkning från min sida, därav frågan.
Hur tätt ett FFP3-skydd sluter om man exempelvis har skägg har jag ingen aning om.
 
S DanielF skrev:
"En doft är egentligen en gas som består av små partiklar. När en doft kommer in i näsan måste först doftpartiklarna lösas i slemmet innan de kan påverka luktcellerna. Luktcellerna påverkas sedan av doften och skickar då nervimpulser i luktnerven."

Har jag missat något? Jag kan självklart ha fel...
”En gas som består av små partiklar”? Jag har nog alltid haft partiklar att betyda små delar i vätska- eller fast form men jag verkar förvirrats av att svenskans luftburna partiklar (particulates) är ett koncept och skiljer sig från bara partiklar (particles) i största allmänhet.

Jag får nog med andra ord ge dig rätt på den punkten. Icke desto mindre tar P3 bara *luftburna* partiklar av viss storlek och släpper ledigt genom gaser, även om dessa luktar.

Ett lukttest är därför inget bra test av maskens förmåga att filtrera ut *luftburna* partiklar.
 
S
F fiskbuggaren skrev:
”En gas som består av små partiklar”? Jag har nog alltid haft partiklar att betyda små delar i vätska- eller fast form men jag verkar förvirrats av att svenskans luftburna partiklar (particulates) är ett koncept och skiljer sig från bara partiklar (particles) i största allmänhet.

Jag får nog med andra ord ge dig rätt på den punkten. Icke desto mindre tar P3 bara *luftburna* partiklar av viss storlek och släpper ledigt genom gaser, även om dessa luktar.

Ett lukttest är därför inget bra test av maskens förmåga att filtrera ut *luftburna* partiklar.
Vi pratar om äpple och päron här märker jag. Självklart ger en P3 filtermask mer skydd än ett munskydd. Mitt exempel om en brakskit berör främst alla som bär munskydd. Om man märker av odören så lär även Corona viruset passera munskyddet lika lätt. Ungefär som att försöka fånga en mygga med ett nät från ett fotbollsmål.
 
optimum
Fairlane Fairlane skrev:
Det vet jag inte. Jag kanske missförstod ditt inlägg. Det såg ut som att du skrev om de blå kirurgmaskerna och FFP2 tillsammans, men det kan absolut varit en misstolkning från min sida, därav frågan.
Hur tätt ett FFP3-skydd sluter om man exempelvis har skägg har jag ingen aning om.
Nu har jag inte skägg då ja rakar mig varje morgon och de flesta kvinnor har inte skägg. Så varför hitta på problem bara?

Jo jag skrev om en undersökning som jag dock inte har länken till men där jämförde man skyddseffekten av FFP2 och FFP3 samt de enklare blå lapparna. Det som mest förvånade mig var att det de blå lapparna gav ett större skydd än jag trott de skulle göra och att FFP2 var relativt när FFP3.
Men ska man ha riktiga bra skydd så är det ju typ de som IVA personal använder vid vård av covid patienter.
Min tro är att de blå lapparna och även de tygmasker en del har ger ett skydd så aerosoler och salivdroppar inte kommer så långt ifrån bäraren.
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Nu har jag inte skägg då ja rakar mig varje morgon
De flesta män har då tillräckligt med stubb på när de t.ex. ska hem från jobbet för att FFP2/3-masken inte ska sluta tätt.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Många i samhället har skägg, men det är riktigt att det är en bra bit mindre än hälften. Den gruppen kanske är oväsentlig vad vet jag, eftersom man inte ens får ställa frågan hur skägg påverkar tätheten med en FFP2(3) mask utan att det ses som att man letar problem. Man kanske bara ska nöja sig med att det är jättelätt att använda mask. Att majoriteten av maskanvändare av ett eller annat skäl misslyckas får man inte ta upp utan. Att anses som en som letar problem.

Jag ser större problem i att folk använder sina egna metoder och att de klarat sig som smitta som bevis för att deras metod är rätt och andras fel (även om andra också klarar sig från smitta) eller att man klagar på andra som inte följer ens egna tankar samtidigt som man längtar efter ett vaccinpass så man snarast möjligt kan ut och resa.
 
  • Gilla
gaidin och 2 till
  • Laddar…
optimum
Fairlane Fairlane skrev:
Många i samhället har skägg, men det är riktigt att det är en bra bit mindre än hälften. Den gruppen kanske är oväsentlig vad vet jag, eftersom man inte ens får ställa frågan hur skägg påverkar tätheten med en FFP2(3) mask utan att det ses som att man letar problem. Man kanske bara ska nöja sig med att det är jättelätt att använda mask. Att majoriteten av maskanvändare av ett eller annat skäl misslyckas får man inte ta upp utan. Att anses som en som letar problem.

Jag ser större problem i att folk använder sina egna metoder och att de klarat sig som smitta som bevis för att deras metod är rätt och andras fel (även om andra också klarar sig från smitta) eller att man klagar på andra som inte följer ens egna tankar samtidigt som man längtar efter ett vaccinpass så man snarast möjligt kan ut och resa.
Hade jag haft skägg och behövt använda mask för att skydda mig eller andra hade skägget rakats bort.
En liten eftergift för att hantera pandemin enligt min åsikt.
Skägget växer ut igen men det är inte säkert man får behålla livet. Eller vetskapen om att man smittat någon annan.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Många i samhället har skägg, men det är riktigt att det är en bra bit mindre än hälften. Den gruppen kanske är oväsentlig vad vet jag, eftersom man inte ens får ställa frågan hur skägg påverkar tätheten med en FFP2(3) mask utan att det ses som att man letar problem. Man kanske bara ska nöja sig med att det är jättelätt att använda mask. Att majoriteten av maskanvändare av ett eller annat skäl misslyckas får man inte ta upp utan. Att anses som en som letar problem.

Jag ser större problem i att folk använder sina egna metoder och att de klarat sig som smitta som bevis för att deras metod är rätt och andras fel (även om andra också klarar sig från smitta) eller att man klagar på andra som inte följer ens egna tankar samtidigt som man längtar efter ett vaccinpass så man snarast möjligt kan ut och resa.
På riktigt så är de som skriker högst om munskydd och vaccintvång de som minsann tänker ut och resa omgående de fått sitt vaccin, mot alla odds. Är bekant med folk som stör vården väldigt frekvent och tjatar om att de ska få vaccin nu. De ska inte vänta på sin tur överhuvudtaget.

Nej minsann, inte en jävel borde få resa eller så borde alla få resa ;)

Sen att munskyddet hänger på lite skägg gör det såklart inte då även de utan skägg blir sjuka.

Ny observation från sjukhuset i veckan var iallafall att pensionärsjävlarna har släppt det helt. De vill helst stå på dig. De yngre, under 30 betedde sig bäst.
Av all respekt mot min läkare som sa att jag skulle ta av munskyddet vid "besiktning" av lungorna så höll jag det på :p Men de är alla vaccinerade så de hade klarat sig bra om jag hade haft något.
 
  • Gilla
  • Haha
optimum och 1 till
  • Laddar…
S DanielF skrev:
Vi pratar om äpple och päron här märker jag. Självklart ger en P3 filtermask mer skydd än ett munskydd. Mitt exempel om en brakskit berör främst alla som bär munskydd. Om man märker av odören så lär även Corona viruset passera munskyddet lika lätt. Ungefär som att försöka fånga en mygga med ett nät från ett fotbollsmål.
Filter fungerar inte som ett nät i ett fotbollsmål. En sil tex blir tätare och ”filtrerar” bättre när det fastnar saker i den, medan ett filter som det fastnar små partiklar i filtrar sämre ju mer partiklar som fastnar i det.

Hur stor är en partikel? Tja, det är väl som att fråga hur långt är ett kort snöre?
Det är stor skillnad på tex en sotpartikel och en elementarpartikel även om båda är små.

Jag tycker studien från Canada som jämförde kirurgmask (de där som ofta är blåa) med medicinsk N95 mask är lite kul att ta upp eftersom den just satte siffror på hur hur bra de skyddade mot influensasmitta. Den enkla kirurgmasken fick något bättre siffror. Influensa- och Corona-virus är ungefär lika stora.
Jag tycker inte det är alldeles självklart att ett bättre FFP3 ger ett bättre skydd.
Verkligheten kan ställa till det för filtren (och för studierna).

Amerikanska N95 och kinesiska KN95 andningsmasker motsvarar europeiska FFP2.
De klassas efter hur bra de filtrerar och hur mycket som läcker förbi.

Jag skrev ett litet inlägg om mask/filter mm förra året. Det är inte hela sanningen om masker, länkar inte till något stort antal studier, men borde sätta mask, filter och (corona)virus sitt sammanhang.

Illustration jämför storlek på coronavirus och influensavirus med måttangivelser i microns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Illustrativ jämförelse av olika partikelstorlekar inklusive virus, bakterier och PM-partiklar mot en röd blodkropp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Illustration som visar Brownian Motion med partiklar som rör sig oregelbundet i olika riktningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Studieresultat som jämför användningen av N95-andningsmasker och kirurgiska masker mot influensa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Studieresultat jämför influensasmittas frekvens hos sjuksköterskor med kirurgiska masker och N95-masker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diagram som jämför infektionsfrekvens med och utan kirurgmask samt N95-mask i hem med influensaliknande sjukdom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Länk till ursprungliga inlägget och källan.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
S
Att bära mask sänker syrenivån i den luft som inandas, vilket leder till en hel del negativa konsekvenser.

Detta kan hända om du andas dåligt:

• Nervsystemet hamnar i obalans. Din inandning aktiverar gasen (sympatiska nervsystemet) och utandningen aktiverar bromsen (parasympatiska nervsystemet). Om du till exempel har en kort utandning gör det att det sympatiska nervsystemet får mer utrymme, och det ger en spändare kropp, ökat stresspåslag och ett kamp/flyktbeteende.
• Luftvägarna blir trängre. Det gör att du får lägga mer kraft på andningen och att den blir snabbare.
• Hjärtat får jobba hårdare.
• Syret frigörs inte som det ska. När du överandas förlorar du mycket koldioxid vilket höjer pH-halten i blodet. Då stannar syret kvar i blodet och du andas ut det igen.
• Mindre energi produceras. Om dina celler får mindre syre försämras deras förmåga att producera energi.
• Gasutbytet i lungorna minskar. Om du andas högt upp i bröstet får du inte ner luften tillräckligt långt för att din kropp ska tillgodogöra sig syret på bästa sätt.
• Proteiner fungerar sämre. Vid obalans i kroppens pH-värde försämras proteinernas funktion, som till exempel enzymer (viktig för vårt näringsupptag) och antikroppar (som bland annat används av vårt immunförsvar).


En del läkare i USA verkar vilja slå hål i denna teori genom att ta på sig masker och mäta syrehalten i sitt blod, vilket är helt missvisande då kroppen kompenserar med tyngre andning, djupare andetag och liknande för att behålla syrenivån. Men detta är ansträngande i längden och tillslut börjar syrenivån minska.

Inte nog med att vi håller avstånd, vi tvättar och spritar oss själva och även saker omkring oss. Vi bär mask och visir med mera för att hålla all bakterier och virus borta. Detta är tvärt emot hur naturen fungerar. Vårt immunförsvar bygger på att konstant arbeta för att kunna fungera och bli starkare. När man låser in sig i sin lägenhet och inte utsätter sig för vår normala miljö så försvagas vårt immunförsvar. Vi är sämre rustade idag att motstå Covid19 än när vi gick in i denna pandemi.

:crysmile:
 
Det är tur att vi har internetforum så vi kan få reda på den helt ovinklade sanningen,
och att vi kan dela den med varandra så att sanningen kommer fram. :rolleyes:

Fact vs. fake – why don’t we trust science any more? | DW Documentary,
Manufacturing Ignorance, YouTube


Asbestos, climate change, 5G, coronavirus - the public is caught in a battle for the truth. Science is being manipulated and undermined to sway opinion and create doubt. What are the mechanisms behind it all?

Never has scientific knowledge seemed so vast, detailed and widely shared. And yet it appears to be increasingly challenged. It’s no longer surprising to see private corporations put strategies in place to confuse public debate and paralyze political decision-making.

Why did it take decades to classify tobacco as harmful? Why do people still deny human involvement in climate change? Overwhelmed by an excess of information, how can we, as citizens, sort out fact from fiction?
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Ännu en studie som ser tydliga vinster med munskydd.

https://www.thelancet.com/journals/landig/article/PIIS2589-7500(21)00003-0/fulltext

""Rader and colleagues support an increasingly convincing body of evidence that speaks to the importance of mask wearing to mitigate ongoing waves of transmission as vaccines begin to be rolled out.""


"""The evidence is clear: masks work. However, their use is a non-targeted control measure, wherein the whole population is involved, rather than just known or suspected cases. Buy-in from society is necessary for the success of the intervention. Rader and colleagues show a relationship between transmission and reported mask usage but did not see a step change in transmission when statewide mask mandates were introduced.
1
This finding suggests that, in the US, there is a disconnect between rules, messaging, and actions, and that further sociobehavioural research is needed on what motivates people who choose not to wear a mask to protect themselves and those around them"""
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Nu har jag inte skägg då ja rakar mig varje morgon och de flesta kvinnor har inte skägg. Så varför hitta på problem bara?

Jo jag skrev om en undersökning som jag dock inte har länken till men där jämförde man skyddseffekten av FFP2 och FFP3 samt de enklare blå lapparna. Det som mest förvånade mig var att det de blå lapparna gav ett större skydd än jag trott de skulle göra och att FFP2 var relativt när FFP3.
Men ska man ha riktiga bra skydd så är det ju typ de som IVA personal använder vid vård av covid patienter.
Min tro är att de blå lapparna och även de tygmasker en del har ger ett skydd så aerosoler och salivdroppar inte kommer så långt ifrån bäraren.
Önsketänkande kallas det. OM munskydden skyddar något över huvudvtaget så är det omgivningen de skyddar, inte bäraren. Detta enligt forskarna...
 
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Ännu en studie som ser tydliga vinster med munskydd.

[länk]

""Rader and colleagues support an increasingly convincing body of evidence that speaks to the importance of mask wearing to mitigate ongoing waves of transmission as vaccines begin to be rolled out.""


"""The evidence is clear: masks work. However, their use is a non-targeted control measure, wherein the whole population is involved, rather than just known or suspected cases. Buy-in from society is necessary for the success of the intervention. Rader and colleagues show a relationship between transmission and reported mask usage but did not see a step change in transmission when statewide mask mandates were introduced.
1
This finding suggests that, in the US, there is a disconnect between rules, messaging, and actions, and that further sociobehavioural research is needed on what motivates people who choose not to wear a mask to protect themselves and those around them"""
Haha ÄNNU en studie? Betyder det att du hittat två som motsäger i stort sett alla andra forskarrapporter? För det enda tydliga är att resultaten är osäkra.
Du har verkligen fastnat i vinkelvolten...
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Önsketänkande kallas det. OM munskydden skyddar något över huvudvtaget så är det omgivningen de skyddar, inte bäraren. Detta enligt forskarna...
Missade du den senaste studien jag postade alldeles ovan ditt inlägg?

Forskningen är helt överens om att munskydd minskar smittspridningen och det gäller åt båda hållen men olika mycket.

Det är extra dumt av dig att hävda motsatsen då det faktisk kan vara en fråga om liv och död. Att FHM gått och sågat munskydd utan stöd i vetenskapen har kostat många liv och mycket lidande.

Det finn EN studie som såg ett väldig litet resultat av munskydd (Danmark). Alla andra är helt tydliga.

Munskydd fungerar och så pass bra att de skall rekommenderas.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.