Status
Tråden går ej att kommentera.
A
MultiMan MultiMan skrev:
Uppenbart har du inte läst artikeln utan skjuter bara från höften så fort någon kritik kan skönjas, likt många andra i tråden.

På måndagens presskonferens om coronaviruset upprepade Socialstyrelsen sin nya statistik som sägs som sägs visa att Sverige visst har klarat av att skydda våra äldre.

Som belägg angav Thomas Lindén, avdelningschef på Socialstyrelsen, att det 2019 dog runt 10 000 personer på våra äldreboenden under vårmånaderna. 2020 dog runt 11 000, alltså inte så många fler (om man nu inte tycker att tusen fler döda är så mycket).

Slutsatsen, enligt Socialstyrelsen, är att vi lyckats stoppa smittspridningen på våra
Jag såg presskonferensen och jag kunde inte höra att han sa att "Slutsatsen är att vi har lyckats stoppa smittspridningen på våra..." Var kom det ifrån, finns det någon källa till just det påståendet eller är det bara någon som hittat på den slutsatsen och sen tillskrivit Socialstyrelsen den?
 
  • Gilla
  • Haha
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
D
tusenett skrev:
Jag såg presskonferensen och jag kunde inte höra att han sa att "Slutsatsen är att vi har lyckats stoppa smittspridningen på våra..." Var kom det ifrån, finns det någon källa till just det påståendet eller är det bara någon som hittat på den slutsatsen och sen tillskrivit Socialstyrelsen den?
Alla som försöker sätta Covid i ett sammanhang, lyfta blicken och påpeka att det inte är det enda hotet mot liv, är oerhört onda. Nu ska vi BARA skydda oss mot Corona och allt annat negligeras, kosta vad det kosta vill!

Misstänker att tiden är det största hotet mot ditt liv, tror inget är lika farligt som att bli gammal, överlevnaden är noll i dagsläget!
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
A
I Aktuellt igår sade Tove Fall, professor i epidemiologi vid Uppsala universitet följande:

"Nu tänker jag att det är dags att vässa målet ytterligare, inte bara satsa på att gå precis under maxkapaciteten i vården, utan faktiskt trycka ner smittan så långt det går för att förhindra sjukdom, kroniska komplikationer och för att få vården att fungera igen, säger hon." enligt SVT. Taktiken ska tydligen vara att testa, spåra och Isolera.

Hon verkar ha fått en del hurra-rop för detta och för sin "tydlighet". Jag tycker dock inte det är så tydligt hur hon tänker sig att detta ska gå till.
"Dags att trycka ner smittan"? Är det en lockdown hon då menar tro? Eller menar hon att det ska göras med "testa, spåra och Isolera"? Om det införs just nu så hamnar väl hela Sveriges befolkning i isolering med tanke på smittspridningen?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/professor-vi-maste-vassa-malet-och-trycka-ner-smittan

Detta har stötts och blötts här många gånger och det är lite grann därför jag blir fundersam. Vad är det nya som Tove Fall kommer med?
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
D
tusenett skrev:
I Aktuellt igår sade Tove Fall, professor i epidemiologi vid Uppsala universitet följande:

"Nu tänker jag att det är dags att vässa målet ytterligare, inte bara satsa på att gå precis under maxkapaciteten i vården, utan faktiskt trycka ner smittan så långt det går för att förhindra sjukdom, kroniska komplikationer och för att få vården att fungera igen, säger hon." enligt SVT. Taktiken ska tydligen vara att testa, spåra och Isolera.

Hon verkar ha fått en del hurra-rop för detta och för sin "tydlighet". Jag tycker dock inte det är så tydligt hur hon tänker sig att detta ska gå till.
"Dags att trycka ner smittan"? Är det en lockdown hon då menar tro? Eller menar hon att det ska göras med "testa, spåra och Isolera"? Om det införs just nu så hamnar väl hela Sveriges befolkning i isolering med tanke på smittspridningen?

[länk]

Detta har stötts och blötts här många gånger och det är lite grann därför jag blir fundersam. Vad är det nya som Tove Fall kommer med?
Framgår inte, men med tanke på hur utvecklingen sett ut så kanske,; -fortsätt tvätta händerna, håll avstånd, var uthålliga i detta? Det sistnämnda tror jag blir problemet, ser att folk har tröttnat och är allt tätare i större grupper redan.
 
  • Gilla
patst577
  • Laddar…
A
tompax tompax skrev:
Jag kanske också bör förtydliga att jag nu egentligen pratar om "normala förhållanden" när det finns äldreboendeplatser tillgängliga. Inte som idag då det på sina håll är långa köer. För det har väl egentligen bara försämrats de senaste åren, dvs. tillgången på antal boendeplatser i relativitet till behovet?
.
Nej, det stämmer inte utan försämringarna har pågått länge.
På 1980-1990-talet fick allt färre äldre hemtjänst och samtidigt minskade antalet platser inom äldreboenden. Mellan 2001-2012 försvann var fjärde plats i äldreboenden samtidigt som det blev fler och fler äldre i samhället. Hemtjänsten utökades under denna period men antalet timmar som man utökade hemtjänsten med motsvarade inte på långa vägar det antal timmar som försvann från äldreboendena.
Från 1980-talet så har anhörigomsorgen vuxit, dvs. de äldres anhöriga hjälper i större utsträckning till att vårda.
Hemtjänst kostar kommunerna ofantligt mycket mindre än att driva äldreboenden och de ekonomiska aspekterna väger oftast mycket tyngre än de äldres vårdbehov.
 
  • Gilla
patst577 och 4 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
I Aktuellt igår sade Tove Fall, professor i epidemiologi vid Uppsala universitet följande:

"Nu tänker jag att det är dags att vässa målet ytterligare, inte bara satsa på att gå precis under maxkapaciteten i vården, utan faktiskt trycka ner smittan så långt det går för att förhindra sjukdom, kroniska komplikationer och för att få vården att fungera igen, säger hon." enligt SVT. Taktiken ska tydligen vara att testa, spåra och Isolera.

Hon verkar ha fått en del hurra-rop för detta och för sin "tydlighet". Jag tycker dock inte det är så tydligt hur hon tänker sig att detta ska gå till.
"Dags att trycka ner smittan"? Är det en lockdown hon då menar tro? Eller menar hon att det ska göras med "testa, spåra och Isolera"? Om det införs just nu så hamnar väl hela Sveriges befolkning i isolering med tanke på smittspridningen?

[länk]

Detta har stötts och blötts här många gånger och det är lite grann därför jag blir fundersam. Vad är det nya som Tove Fall kommer med?
Jag kan inte låta bli att reagera på att det hon kallar för mål kallar jag för strategi.
Är verkligen nuvarande mål att hålla sig precis under maxkapaciteten? (här finns en alternativ tolkning till den uppenbara och mest troliga att det handlar om att rädda liv. Alternativt skulle det kunna handla om att sysselsätta vårdfabriken så nära 100% som möjligt).
Och är det ett mål att göra något "så långt det går"? Hur vet vi efteråt om det lyckades eller inte? Så långt det går låter helt kompromisslöst, men jag är säker på att detta måste prioriteras mot annan vård och ekonomi hela tiden.

Försöker man inte redan få ner smittan, och det dalar sakta ner från maxkapaciteten?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
harry73
tusenett skrev:
"Nu tänker jag att det är dags att vässa målet ytterligare, inte bara satsa på att gå precis under maxkapaciteten i vården, utan faktiskt trycka ner smittan så långt det går för att förhindra sjukdom, kroniska komplikationer och för att få vården att fungera igen, säger hon." enligt SVT. Taktiken ska tydligen vara att testa, spåra och Isolera.
Vi behöver nog inte göra så mycket mer än vi gör just nu. Smittan är på väg ner igen och kommer att försvinna (för ett tag i alla fall) Förloppet är ungefär samma i nästan alla länder, lite oberoende av vilka åtgärder man tog. OK det finns några länder där man lyckades undvika att smittan fick fäste,
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
E
harry73 harry73 skrev:
Det är rimligt att anta att det finns en större andel barn i Norge än i Sverige som går ur skolan med sämre betyg än de hade fått utan skolstängningen. Det är något som kommer att påverka dom länge.
Ekonomiskt är det troligtvis inte synd om norska barn, men då hade Norge tack vare oljan en stark ekonomi från början.
Skönt att det är någon som tänker på dom stackars barnen i Norge, men glöm inte barnen i Finland som varit hemma och kanske upplevt en massa hemskheter eller för all del de Danska barnen.
 
E
D djac skrev:
Haha, du menar att de som kommer in på svenska äldreboende är pigga, har ett häftigt liv fullt av glädje, med mycket spring i benen och allmän livslust? Ovanpå detta kan de se fram emot minst 7 härliga och glada år!

Då ser det väldigt annorlunda ut på äldreboendena där du bor, här är det snarare motsatsen till allt ovan.
Det finns ju faktiskt dementa personer som är väldigt rörliga av sig.

Nu vet jag inte om dom lever 7 år på äldreboende i snitt - det verkar otroligt, men att det bara handlar om veckor är ju löjligt att tro - då skulle det ju vara en enorm omsättning i vanliga fall.
 
harry73
E erkka skrev:
Skönt att det är någon som tänker på dom stackars barnen i Norge, men glöm inte barnen i Finland som varit hemma och kanske upplevt en massa hemskheter eller för all del de Danska barnen.
Eller vad sägs om Nederländska, belgiska, tyska, italienska, engelska eller spanska barn?
I Belgien är man i alla fall inte längre så säker att det var nödvändigt att stänga skolorna
https://www.sydsvenskan.se/2020-05-26/belgiska-dodstal-gar-ner-men-hosten-oroar
– De har öppnat skolorna redan och uppenbarligen har det inte fått någon större inverkan på siffrorna. Det är intressant, säger Van Gucht.
– Fast jag tycker inte att det är så stora skillnader. I nästan alla länder så handlar det om social distansering och att folk ska hålla sig hemma och undvika kontakt – även i Sverige. Skillnaden är att i Belgien ger myndigheterna order och tvingar folk. I Sverige är det mer en rekommendation som är upp till svenskarna att följa och ta på allvar, säger Van Gucht.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
E
harry73 harry73 skrev:
Det här får du gärna förklara. Om man röstar på partier som vill sänka skatten, privatisera vården och bespara på alla allmänna utgifter, får man acceptera att vården försämras och att det finns sämre beredskap, även när ens mamma dör i covid19
Jag vill inte heller se vinstuttag från välfärden, bort med alla privata aktörer inom vård och omsorg samt friskolor. Men samtidigt så om kommunerna ska driva allt, så lär dom ju fokusera på "besparingar" osv ist så i slutändan vet e fan vad det blir.

När det gäller det politiska, så hur kan du förklara detta:
I utredningen ”Framtidens primärvård i Västsverige”, som låg till grund för de organisatoriska förändringar som infördes 1999 när Region Västra Götaland såg dagens ljus, var den politiska enigheten om privata driftformer total från Moderaterna till Vänsterpartiet.
Källa: http://proletaren.se/inrikes-socialt/nar-folkhalsa-blev-till-privata-vinster-del-5
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Dessa beslut ska inte behöva tas. Triagering är tpyiskt för krigssituationer, svåra olyckor vid begränsade resurser, U-länder ..
Har man ett sjukvårdssystem som är utnyttjad till 80-100 under normala förhållanden så har detta system möjlighet att absorbera överbelastning uner en viss tid utan att patiener behöver sorteras ut. Men om systemet redan i vanliga fall går på knän så finns inga reserver vid ovanliga händelser. Det är ju ganska självklart, eller?
Triagering betyder inte att välja vem som får dö och ven som får leva. Triagering sker i varje akutväntrum varje dag, 80-åriga tanten som är orolig eller barnet med feber får vackert vänta när min man kommer med lätt huvudvärk, eftersom hans huvudvärk troligen beror på återfall i hjärntumör. Sedan är det rätt självklart att man om man har EN ECMO, en prematur som behöver det pga outvecklade lungor, och en 93-åring som behöver det pga att lungorna är för sköra för respirator så är det prematurbarnet som får det.

Men 93-åringen hade troligen inte fått ECMO även om den varit ledig. Det är det många inte förstår, att de gamla inte väljs bort till förmån för unga, utan för att deras kroppar är för sköra för att tåla tuff behandling. Du ska INTE ge en gammal skör person vård som förkortar deras återstående livstid, då är det bättre med palliativ vård som i många fall kan förlänga deras liv med många månader. Blanda inte heller ihop "Palliativ vård" med "Palliativ vård i livets slutskede". Det ÄR inte samma sak.
 
  • Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
tompax tompax skrev:
Haha va? Nu har jag inte följt diskussionen exakt, men det finns ju många som lever i många år där, runt ett decennium händer då och då.
Att leva exempelvis 5 år på ett äldreboende är inget ovanligt alls.
Genomsnittet är som sagt 9 månader och inget annat.
 
A
Enligt forskare i Singapore så visar deras undersökningar att man inte längre smittar 11 dagar efter första symptom:

”A positive test “does not equate to infectiousness or viable virus,” a joint research paper by Singapore’s National Centre for Infectious Diseases and the Academy of Medicine, Singapore said. The virus “could not be isolated or cultured after day 11 of illness.”
 
  • Gilla
a.o.f och 2 till
  • Laddar…
Möbius skrev:
Enligt forskare i Singapore så visar deras undersökningar att man inte längre smittar 11 dagar efter första symptom:

”A positive test “does not equate to infectiousness or viable virus,” a joint research paper by Singapore’s National Centre for Infectious Diseases and the Academy of Medicine, Singapore said. The virus “could not be isolated or cultured after day 11 of illness.”
Det kanske man inte gör, men man kan definitivt fortfarande vara i dålig form. Jag får fortfarande trötthetsattacker ett par gånger om dagen trots att jag i övrigt mår bra. Igår ignorerade jag dem och idag får jag betala med en enorm trötthet och huvudvärk...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.