Status
Tråden går ej att kommentera.
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
En förklaring jag fått, är att luftkonditioneringen återcirkulerar luften. Så hittas virus i filtren, finns det även Corona som slinker igenom och blåser in igen.

Staffan
Så virus slinker igenom munskydden också?

Nu behövs det ju rätt många viruspartiklar för att bli sjuk.

Men vilken miljö har de tänkt sig att munskydden ska hjälpa?
Gäller det inte kollektivtrafik och butiker?
Har de ställena återcirkulation?
Hur många rejält sjuka måste det finnas på sådana ställena med återcirkulation innan det blir tillräckligt många virus som filtren inte har fångat upp och dessutom på så kort tid att virusen inte hinner dö ändå?
 
BirgitS
B b8q skrev:
Det var intressant - i Finland är det alltså ingen nackdel med trängsel?
Nog är det mer smittspridning i Helsingfors än i resten av landet.
De senaste två veckorna har Finland registrerat 54,5 fall av covid-19 per 100 000 invånare, enligt EU:s smittskyddsenhet ECDC. Det är den lägsta siffran i EU. Men i Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt är siffran över 100, enligt nyhetsbyrån SPT.
TT via https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 12.27
 
J
G gaidin skrev:
En liten reflektion om hur det kan gå och ett bra exempel på hur felaktiga fakta sprider sig.

Karin Tegmark Wisell fick i går frågan om FHMs syn på munskydd och hur de förhåller sig till rapporten från vetenskapsakademin. Hon redogjorde för ett helt batteri av tankar, problem, risker och fördelar med munskydd. Ett av problemen är bl a att de som har det sämst ställt ofta är de som är mest i behov av munskydd och kommer därför inte att ha de ekonomiska resurserna som krävs. Åtgärden kommer alltså inte få den effekt som vissa tror.

Aftonbladet lyfter denna punkt i hennes resonemang som en huvudpunkt

Någon stolle här på forumet tar artikeln, sätter en egen rubrik och basunerar ut att detta är anledningEN (Inte en av alla anledningar) till att FHM så sekteristiskt tar avstånd från munskydd (Vilket de ju inte alls gör).

Så vi har gått från en lista med för- och nackdelar, till en förenklad sanning som inte kan användas till något alls. Klassiskt. Allt blir enkelt om man förenklar sin världsbild men världen blir ju inte mindre komplicerad för det...
Väl talat. Det mest påtagliga är att man också direkt ser vilka av våra forumvänner som nappar på just detta. Saknas det all form av insikt eller är man så påverkad av sina åsikter att man kan bortse från alla andra anledningar hon nämner? Vissa har verkligen ingen förmåga att hålla flera tankar i huvudet samtidigt. Det där företaget världsbäst AB samt andra institutioner måste vara illa ute.
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nog är det mer smittspridning i Helsingfors än i resten av landet.
TT via [länk] kl. 12.27
Tänkte väl att det verkade skumt - då var siffrorna från @Finndjävel fel.
 
J Jocke Best skrev:
Väl talat. Det mest påtagliga är att man också direkt ser vilka av våra forumvänner som nappar på just detta. Saknas det all form av insikt eller är man så påverkad av sina åsikter att man kan bortse från alla andra anledningar hon nämner? Vissa har verkligen ingen förmåga att hålla flera tankar i huvudet samtidigt. Det där företaget världsbäst AB samt andra institutioner måste vara illa ute.
Jag tror att det handlar om att simplifiera saker på ett sätt som gör det hanterbart i sitt egna huvud.
Har man då begränsad kunskap är det lätt att tro att det lilla man vet är tillräckligt för att se hur den samlade expertisen gör bort sig.
Människan vill ju ofta göra det enkelt för sig, jag tror det är en del i det mänskliga beteendet. För att förstå ett komplext sammanhang måste man bränna betydligt mer tankeenergi än att förenkla saker och hitta en liten knapp att trycka på för att lösa problemet.
När man i stället lite ödmjukt ser på hur experterna resonerar, försöker tänka sig in i en lite större världsbild så börjar man förstå att universum inte är så enkelt som man först trodde. Antingen blir man då rädd och slår på skygglapparna, eller så inser man att man behöver mer information, man blir nyfiken, läser på och förstår...

Vi är ju som sagt alla olika. Däremot skräms jag en del av hur vissa, inte bara här i tråden, uppenbarligen blundar för vissa klockrena fakta som trycks upp i ansiktet på dem och fortsätter sina tokerier som om de inte förstått. Jag tror inte att någon är så korkad på riktigt, det måste ligga något annat bakom, någon form av panikreaktion, rädsla eller något annat. Jag vet inte...
 
  • Gilla
  • Älska
Ingenjören och 6 till
  • Laddar…
Gammelnörden
N Noell skrev:
Menar du att om vi raderade Stockholm från kartan så skulle inte Sverige sticka ut i dessa eviga jämförelser?

Antal avlidna:
Finland: 374
Norge: 305
Danmark: 773
Island: 25
Sverige utan Stockholm: 3775

Antal avlidna per miljon invånare:
Finland: 67
Norge: 56
Danmark: 133
Island: 73
Sverige utan Stockholm: 474
nej
 
BirgitS
B b8q skrev:
Tänkte väl att det verkade skumt - då var siffrorna från @Finndjävel fel.
Nu kommer jag inte ihåg exakt vad det stod men jag har för mig att en siffra var per miljon innevånare och den andra inte. Var det inte typ 64 x 5 för hela landet varav alla utom 80 i Helsingfors?
 
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Så virus slinker igenom munskydden också?

Nu behövs det ju rätt många viruspartiklar för att bli sjuk.

Men vilken miljö har de tänkt sig att munskydden ska hjälpa?
Gäller det inte kollektivtrafik och butiker?
Har de ställena återcirkulation?
Hur många rejält sjuka måste det finnas på sådana ställena med återcirkulation innan det blir tillräckligt många virus som filtren inte har fångat upp och dessutom på så kort tid att virusen inte hinner dö ändå?
Det gällde ett Amerikanska sjukhus och jag måste erkänna att deras ventilationssystem i allmänhet och deras filter i synnerhet, förvånade nog inte är en spetskompetens jag besitter. Gissningsvis kan kvaliteten variera högst avsevärt.

Staffan
 
Nissens
B b8q skrev:
Vi pratar Regioner och inte städer. [bild]
[länk]
Vilka vi?
Vi pratar om hur många som bor i Stockholm. Då kan man mena Tätort, kommun eller storstadsområde. Storstadsområdet är i stor utsträckning landsbygd, och många Stockholmare räknar inte det till stan.
När Stockholmare pratar om Stockholm så de flesta tänker nog kommun där det bor ca 1,5 miljoner.
 
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det gällde ett Amerikanska sjukhus och jag måste erkänna att deras ventilationssystem i allmänhet och deras filter i synnerhet, förvånade nog inte är en spetskompetens jag besitter. Gissningsvis kan kvaliteten variera högst avsevärt.

Staffan
Men hur kan man då dra någon slutsats om vad som är lämpligt i kollektivtrafik och affärer etc.?
Det är därför som jag ofta är kritisk mot alla dessa studier som landar i att munskydd är bra. De kollar lite här och där på sjukhus och vissa specialfall och från det drar man slutsatser som de anser ska gälla helt andra miljöer.

Däremot i den nu aktuella danska studien så har man ju just studerat helt vanliga personer med vanligt liv och sett hur det gått för dem med resp. utan munskydd.
 
Redigerat:
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu kommer jag inte ihåg exakt vad det stod men jag har för mig att en siffra var per miljon innevånare och den andra inte. Var det inte typ 64 x 5 för hela landet varav alla utom 80 i Helsingfors?
Ah, nu förstår jag! Jag skulle jämföra med den röda pilen och inte med den blå! Förlåt @Finndjävel .
Skärmdump av en tabell med statistik och röd samt blå pil som jämför olika rader.
 
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Vilka vi?
Vi pratar om hur många som bor i Stockholm. Då kan man mena Tätort, kommun eller storstadsområde. Storstadsområdet är i stor utsträckning landsbygd, och många Stockholmare räknar inte det till stan.
När Stockholmare pratar om Stockholm så de flesta tänker nog kommun där det bor ca 1,5 miljoner.
Det jag skrev om Uppsala och Stockholm gällde regionerna/länen, inte bara några tätorter eller liknande. SL sköter kollektivtrafiken för hela länet, diagrammen gällde Uppsala region/län som framgår av länkarna.
 
Nissens
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
En förklaring jag fått, är att luftkonditioneringen återcirkulerar luften. Så hittas virus i filtren, finns det även Corona som slinker igenom och blåser in igen.

Staffan
Det var ju bra då att samma undersökning visade att viruset i ventilationssystemet inte var livskraftigt. :)
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vilka vi?
Vi pratar om hur många som bor i Stockholm. Då kan man mena Tätort, kommun eller storstadsområde. Storstadsområdet är i stor utsträckning landsbygd, och många Stockholmare räknar inte det till stan.
När Stockholmare pratar om Stockholm så de flesta tänker nog kommun där det bor ca 1,5 miljoner.
Jag tror att när FHM, region Stockholm och @BirgitS pratar om regionala rekommendationer, och nyheter och Telia pratar om "Region Stockholm",
https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-2071#post-3949363

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/senaste-nytt-om-coronaviruset-i-stockholmsregionen

så menar man just region, (dvs län) och inte stad. Vad är din tolkning?

Edit: Lade till länken till nyheten där diskussionen startade...
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000
G gaidin skrev:
Jag tror att det handlar om att simplifiera saker på ett sätt som gör det hanterbart i sitt egna huvud.
Har man då begränsad kunskap är det lätt att tro att det lilla man vet är tillräckligt för att se hur den samlade expertisen gör bort sig.
Människan vill ju ofta göra det enkelt för sig, jag tror det är en del i det mänskliga beteendet. För att förstå ett komplext sammanhang måste man bränna betydligt mer tankeenergi än att förenkla saker och hitta en liten knapp att trycka på för att lösa problemet.
När man i stället lite ödmjukt ser på hur experterna resonerar, försöker tänka sig in i en lite större världsbild så börjar man förstå att universum inte är så enkelt som man först trodde. Antingen blir man då rädd och slår på skygglapparna, eller så inser man att man behöver mer information, man blir nyfiken, läser på och förstår...

Vi är ju som sagt alla olika. Däremot skräms jag en del av hur vissa, inte bara här i tråden, uppenbarligen blundar för vissa klockrena fakta som trycks upp i ansiktet på dem och fortsätter sina tokerier som om de inte förstått. Jag tror inte att någon är så korkad på riktigt, det måste ligga något annat bakom, någon form av panikreaktion, rädsla eller något annat. Jag vet inte...
Amen.
Maskförnekarna förnekar sig aldrig.

Staffan
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.