Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Konstigt. Jag köpte utan problem ett lass PPF3. Kan jag, så kan väl de?

Staffan
Du har inte tänkt på att vad som är ett lass för dig är en obetydlighet för regionerna?
De är väl mer intresserade av att köpa några 100 000 munskydd.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Tack!

I stort så ser jag dock inte att det förändrar min prognos.

Till sommaren är riskgrupperna vaccinerade och med hjälp av värmen sjunker smittan (till nästan ingen denna sommar).

Då kan vi dra ner på restriktionerna och börja leva som vanligt.

När hösten kommer har vi så pass många vaccinerade och de som genomlevt smitta att vi har en skaplig flockimmunitet.


Möjligen kan processen också komma att snabbas upp ytterligare då fler vaccin högst troligen blir godkända under resans gång.
Nej, det är skillnad på halvårsskiftet och "till sommaren" som du skriver.

När hösten kommer i september är det fortfarande alldeles för få som är vaccinerade och alldeles för många som har tappat sin immunitet för att det ska bli någon sorts flockimmunitet utan restriktioner.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Tack!

I stort så ser jag dock inte att det förändrar min prognos.

Till sommaren är riskgrupperna vaccinerade och med hjälp av värmen sjunker smittan (till nästan ingen denna sommar).

Då kan vi dra ner på restriktionerna och börja leva som vanligt.

När hösten kommer har vi så pass många vaccinerade och de som genomlevt smitta att vi har en skaplig flockimmunitet.


Möjligen kan processen också komma att snabbas upp ytterligare då fler vaccin högst troligen blir godkända under resans gång.
oktober 2021 har corona dött ut oavsett vaccin eller inte vaccin
 
J
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jo. Men nu är Belgien på nergång, så snart får vi leta efter ett nytt grannland.

Staffan
Övre volta är ju ett grannland. Electrolux har tex kontor där.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Hemsk utveckling! Data fram till fredag 20/11 är extrapolerade från dagen uppgifter.

Graf över dödsfall per miljon invånare i Norden relaterat till Covid-19 upp till 20 november.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
optimum
  • Laddar…
M
Jag förstår fortfarande inte varför FHM och radio fortsätter att påpeka att unga inte drabbas hårt av corona, inte konstigt att dom inte bryr sig, lite less på det nu
 
  • Gilla
optimum och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
T tergo skrev:
oktober 2021 har corona dött ut oavsett vaccin eller inte vaccin
Varför tror du det?
 
M Zolt skrev:
Jag förstår fortfarande inte varför FHM och radio fortsätter att påpeka att unga inte drabbas hårt av corona, inte konstigt att dom inte bryr sig, lite less på det nu
Ja, liksom att många verkar tro att bara de gör ett test som visar att de HAFT Covid-19 så kan de återgå till att bete sig normalt, och åka kollektivt, gå på restauranger, gym, fester osv. Man borde vara tydligare med att påpeka att det som gäller är att skapa avstånd mellan folk, och att ALLA som ger sig ut bidrar till att skapa trängsel som gör att smittan sprids. Spelar ingen roll om man är dokumenterat friskförklarad själv.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag läste den lite snabbt. Det var som jag trodde. En klar minoritet har det knapert. Banfamiljer pekades ut som en grupp med lite pengar, bla. för kostnaden för barnvagnar. 10.000Kr. Här går det att omfördela till munskydd om de köper en begagnad vagn. På Blocket säljs de för några hundra och uppåt. Likaså borde barnens "aktiviteter" kunna anpassas efter plånboken.

[länk]

Ett administrativt billigt sätt att distribuera munskyddsbidrag vore att höja barnbidraget eller eventuellt bostadsbidrag. I värsta fall är det ändå bättre att så många som möjligt bär mask, än ingen alls.
Frågor på det?

Staffan
Nu hoppar jag också in, trots att jag troligen missat den eg frågan.. men ville bara inflika en kommentar till det du föreslog/skrev.

Det ska inte ges ut extra pengar för munskydd till någon tycker jag, pengar missbrukas alltid och går således till saker de inte alltid var tänkta till! I de flesta fall tycker jag familjer och människor får göra som de vill med sina saker/pengar..

meeen.. inte när det kommer till sådana saker du pratade om - där tycker jag att de istället ska få rätt munskydd till sig och sin familj och det ska vara baserat på deras liv.. hur många de ska få (de som kan jobba hemma får således inte lika många som de som måste till sin arbetsplats.. likaså de som måste åka kollektivt vs de som kan gå eller åka själv i bil), Vilket jobb de har, om de måste handla eller kan få saker hemkört osv.

Delas det ut som en nödvändighet för samhället, ska de bara användas som sådant, ska inte vara ett alternativ till att leva ”som vanligt” i övrigt (den delen får man bekosta helt själv).

Munskydd i rätt klass o passform för en familj/person skulle vara en stor kostnad då de är ganska dyra för något som bara är ”engångs”.

Om du inte petar på munskyddet/rör det och det sitter tätt (skippa skägg o mutstach) så håller de maximalt 8 timmar.. men så fort du börjat peta på det räkna det som förbrukat.. (och tvätta händerna noga för man ska tydligen förutsätta att man har smittan på händerna när man rört munskyddet).

Så det går ju åt en del för en familj.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
S
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är skillnad på halvårsskiftet och "till sommaren" som du skriver.

När hösten kommer i september är det fortfarande alldeles för få som är vaccinerade och alldeles för många som har tappat sin immunitet för att det ska bli någon sorts flockimmunitet utan restriktioner.

Halvårsskiftet och till sommaren är i stort sett samma sak, juni.

Halva befolkningen behöver vaccineras för att nå flockimmunitet enligt en professor som intervjuades i radio häromdagen. Det kan mycket väl ha inträffat till sommaren, vi vet i dagsläget inte. Och hur länge immuniteten räcker är du lustigt nog den enda i hela världen som tycks veta.

Men begynnande vaccinering i början av -21 i kombination med munskydd och social distansering kan mycket väl göra att vi kan återgå till normalt leverne redan under första halvåret. Det kan vara så, vi vet helt enkelt inte.
 
Redigerat av moderator:
M Zolt skrev:
Jag förstår fortfarande inte varför FHM och radio fortsätter att påpeka att unga inte drabbas hårt av corona, inte konstigt att dom inte bryr sig, lite less på det nu
Man kan ju undra var deras föräldrar är och säger, oavsett unga/ålder har många föräldrar i livet fortfarande.

Vad säger och gör de?

Som jag brukar säga om munskydden, man måste inte bli beordrad av regeringen för att använda dem.. man behöver bara sätta på sig dem!

Samma med dessa unga som beter sig dåligt, de har nära och kära som kan tala om för dem att de beter sig dåligt! Utan att regeringen egentligen behöver lägga sig i.

Samma sak med äldreboendena.. och deras ”besöksförbud”.. såg på nyheterna att man tydligen inte kunde göra sådana förbud.. men liksom.. det spelar ju ingen roll - det är du de som besöker hemmen som gör fel! Det är besökarna som potentiellt tar livet av sina släktingar och vänner..

Man väljer själv.. ingen mår bra av denna situation.. men jag skulle personligen inte kunna leva med mig själv om jag råkade dra med mig smittan till ett äldreboende (eller andra liknande ställen) och någon dog.. pga mig!
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Nu hoppar jag också in, trots att jag troligen missat den eg frågan.. men ville bara inflika en kommentar till det du föreslog/skrev.

Det ska inte ges ut extra pengar för munskydd till någon tycker jag, pengar missbrukas alltid och går således till saker de inte alltid var tänkta till! I de flesta fall tycker jag familjer och människor får göra som de vill med sina saker/pengar..

meeen.. inte när det kommer till sådana saker du pratade om - där tycker jag att de istället ska få rätt munskydd till sig och sin familj och det ska vara baserat på deras liv.. hur många de ska få (de som kan jobba hemma får således inte lika många som de som måste till sin arbetsplats.. likaså de som måste åka kollektivt vs de som kan gå eller åka själv i bil), Vilket jobb de har, om de måste handla eller kan få saker hemkört osv.

Delas det ut som en nödvändighet för samhället, ska de bara användas som sådant, ska inte vara ett alternativ till att leva ”som vanligt” i övrigt (den delen får man bekosta helt själv).

Munskydd i rätt klass o passform för en familj/person skulle vara en stor kostnad då de är ganska dyra för något som bara är ”engångs”.

Om du inte petar på munskyddet/rör det och det sitter tätt (skippa skägg o mutstach) så håller de maximalt 8 timmar.. men så fort du börjat peta på det räkna det som förbrukat.. (och tvätta händerna noga för man ska tydligen förutsätta att man har smittan på händerna när man rört munskyddet).

Så det går ju åt en del för en familj.
Man tycker att många företag och organisationer skulle kanske kunna tänka sig att sponsra engångsmunskydd mot att de har sin logga på dem? Jag ser framför mig folk som går runt med munskydd märkta med allt från McDonalds till Greenpeace och Coop. Eller varför inte munskydd med "Bättre ICA än IVA" som text?
 
  • Gilla
  • Haha
Poxeman och 4 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Hemsk utveckling! Data fram till fredag 20/11 är extrapolerade från dagen uppgifter.

[bild]
Hur ser det ut i EU då?
 
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Du har inte tänkt på att vad som är ett lass för dig är en obetydlighet för regionerna
Jo. Självklart.
 
Anvisningar för korrekt användning av munskydd enligt WHO med sju punkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Screenprint från: https://www.folksjukdomar.se/munskydd/ (info finns givetvis på andra håll också)
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.