Status
Inte öppen för fler kommentarer.
useless useless skrev:
De allra sköraste dog väl i den första vågen? Sen har man förhoppningsvis blivit bättre både på att skydda de i riskgrupperna och att vårda de som blir svårt sjuka.
Nja, 80% av dem har inte mött smittan än....
 
E
B b8q skrev:
Döda per 100 000 invånare under den senaste tvåveckorsperioden. (grå kolumn. Den röda är smittade per 100 000, och det beror ju bara på hur många och vilka som testas, så den är inte jämförbar).
Danmark har gått om oss.
[bild]
Ja men så kan du inte jämföra?
Du får väl vänta tills imorgon annars missar du ju hela helgen i Sverige eller?
 
E El-Löken66 skrev:
Ja men så kan du inte jämföra?
Du får väl vänta tills imorgon annars missar du ju hela helgen i Sverige eller?
Nej, löpande 14-dagarsvärden.
 
E
B b8q skrev:
Nej, löpande 14-dagarsvärden.
Hur då löpande?
Har inte Sverige rapporterat 0 tre dagar i rad? Och kommer rapportera en desto högre siffra imorgon.
Medan danskarna rapporterade helgen idag?

Då är det väl som att vi har en match mindre spelad.
 
E El-Löken66 skrev:
Hur då löpande?
Har inte Sverige rapporterat 0 tre dagar i rad? Och kommer rapportera en desto högre siffra imorgon.
Medan danskarna rapporterade helgen idag?

Då är det väl som att vi har en match mindre spelad.
Ja, i Sverige får vi in värdena för de senaste dagarna i morgon tisdag. Men det betyder också att värdena tisdagen för 13 dagar sedan, inkluderade DEN helgen före.
 
  • Gilla
erik147 och 1 till
  • Laddar…
E
B b8q skrev:
Ja, i Sverige får vi in värdena för de senaste dagarna i morgon tisdag. Men det betyder också att värdena tisdagen för 13 dagar sedan, inkluderade DEN helgen före.
Ok, kanske.
Jag har bara lite svårt att tro på detta, har du någon länk!
 
E El-Löken66 skrev:
Ok, kanske.
Jag har bara lite svårt att tro på detta, har du någon länk!
Vilket är det du har svårt att tro på, och vill ha länk till?
A) hur löpande summor fungerar?
B) att Danmark har högre dödstal per capita för den senaste löpande två veckorsperioden?
(Tabellen kommer för övrigt från Aftonbladets grafik, men den bygger i sin tur på internationell data från Johns Hopkins-universitetet):
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3rdeA/coronaviruset-har-ar-de-senaste-siffrorna
C) att siffrorna för tisdag för 13 dagar sedan omfattade även helgen före?
 
Redigerat:
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
E
B b8q skrev:
Vilket är det du har svårt att tro på, och vill ha länk till?
A) hur löpande summor fungerar?
B) att Danmark har högre dödstal per capita för den senaste löpande två veckorsperioden?
(Tabellen kommer för övrigt från Aftonbladets grafik, men den bygger i sin tur på internationell data).
C) att siffrorna för tisdag för 13 dagar sedan omfattade även helgen före?
Danmark hade 20 döda de senaste 14 dagarna. Källa c19.se

Så om Sverige rapporterar 12 imorgon så är vi uppe i 27.
Och Danmark rapporter in 2 imorgon så står det alltså 27-20 till Sverige. 2,67-3,77 / M.

Så det du skriver stämmer! Det är riktigt farligt att vistas i Danmark just nu.

Verkligen många som börjat dö där, tragiskt. :(
 
E El-Löken66 skrev:
Det är riktigt farligt att vistas i Danmark just nu.
Verkligen många som börjat dö där, tragiskt. :(
Nej, så behöver man inte se det, det är snarare få som börjat dö i Sverige (sedan augusti). Låt oss nu bara hoppas att den ökande smittspridningen vi börjat se nu inte också leder till ökande dödstal igen.
 
E
B b8q skrev:
Nej, så behöver man inte se det, det är snarare få som börjat dö i Sverige (sedan augusti). Låt oss nu bara hoppas att den ökande smittspridningen vi börjat se nu inte också leder till ökande dödstal igen.
Men det är ju katastrof!
De som stängde ner hela landet och har alla möjliga restriktioner.
Fortsätter det i detta tempot är Danmark snart ifatt Sverige i dödstal. Fungerar inte smittspårningen eller masstesterna eller vad är problemet?
 
harry73
E El-Löken66 skrev:
Men det är ju katastrof!
Ta det lugnt. För att hamna på Sveriges nivå behöver Danmark ca 3000 döda totalt. Just nu ligger de under 700. Med ca 2 döda/dygn dröjer det 3 år innan de är på vår nivå. Skulle antal döda per dygn öka till 10 per dag, dröjer det 9 månader.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
redan immuna pga av sjukdom vilket gör att effekten av flockimmunteten redan är betydande. Och är den det nu så kommer den vara avsevärt mycket större till hösten. Både pga av vaccin och sjukdom.
Nåja, det är oktober, så jag anser att vi redan är mitt i hösten, ganska snart vintern. :)
 
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Jag tycker det är tydligt att FHM och de experter som stöttar FHM agerande konstant tonar ned vaccinets betydelse och när det kan vara tillgängligt.

Svårt att tro detta är en slump. Snarare så att FHM tidigare stratergi är svårare att försvara i efterhand om pandemin får ett slut bytydligt snabbare än vad FHM trott.

Har man gått ut och sagt att våra grannländer med sin stratergi bara ligger efter oss och vi har kommit längre än dem (i betydlesen att vi har uppnått mer av den åtråvärada flockimmuniteten) blir det jobbigt om det visar sig vara fel för att den gick att uppnå genom vaccin istället.
Ahh, jag var nära att klicka ett gilla här. :)
Men det är bättre att jag skriver istället, lite mer nyanserat.

Jag utesluter verkligen inget av det du skriver här. Jag bidar min tid och ser vad som händer. Säkerligen går det åtminstone någon liten prestige även hos FHM som kan göra att det smärtar att haft fel.

Men jag bidar min tid även åt det andra hållet, jag känner mig inte alls övertygad om att ett vaccin kommer vara framme så väldigt fort, så även där väntar jag och ser.
Men jag hade ju 100% rätt första gången, det kom inget vaccin i September.
Nu förutspår jag att vi inte kommer vara speciellt nära ett tillgängligt vaccin före nyår, så får alla kolla om tre månader om jag hade rätt ännu en gång. :cool:


edit:
Jag misstänker dock att jag hade fel där någonstans i mars ungefär, för då trodde jag ett vaccin skulle ligga minst 3-5 år bort, det tror jag nog inte riktigt nu. Men om jag hade fel går ju inte riktigt att avgöra än. ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Chrissofsweden och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
B b8q skrev:
Sverige fortsätter dala i dödstalstoppen... Vi blev just förbisprungna av Panama. Colombia och Argentina närmar sig starkt just nu. Om en månad har vi nog lämnat topp 15 om inget oförutsett inträffar.
Nåja, jag är orolig i alla fall.
Vi är mer slarviga nu JAG är slarvigare, inte optimum naturligtvis, men JAG och en massa andra.
Det ser ut som en ökning av smittade, det verifieras även av mätningar i avloppsvatten, så det går inte att bortförklara med ökad provtagning.
Det verkar absolut vara en andra våg på gång även här i Sverige. :(

Jag hoppas på 2 saker:
1. Att folk (även jag) skärper sig
2. Att det denna gång kanske blir en massa sjuka men att svårt sjuka och dödsfallen blir mycket lägre. Det är inte omöjligt att tänka sig ifall många som var skröpliga togs i första vågen.
Usch, nu tyckte jag det lät kallhjärtat ... :surprised: :cry: Men kanske ändå ett faktum ...
 
  • Gilla
brfbo och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.