Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Antal bekräftade fall visar väl mer teststrategi. :thinking:
Antalet fatala fall, 7-dagars rullande medel ger lite mer av en lägesbild just nu, länk.
Global karta som visar genomsnittliga dagliga COVID-19-dödsfall per miljon, 7-dagars medelvärde, från augusti 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klickar man på länken och öppnar kartan kan man ”dra” i tidsmarkeringen och se hur dödsfallen i olika länder varierar vid olika tidsperioder.

Edit: Riktigt rättvis jämförande statistik finns väl inte, så spridningen kan ju vara större fast färre dör av flera olika anledningar. Tänkte främst på att dödstalen går ju ner av att man blir bättre på att behandla de svåra fallen.
 
Redigerat:
Och där gick Brasilien om oss. USA kommer i veckan.
Statistiktabell som visar antal smittade och döda per 100 000 invånare i olika länder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Och vad har hänt med det tidigare så fina föredömet Sydkorea, som många (som nu tyvärr lämnat tråden) hyllade?
Skärmbild av ett foruminlägg av Sophie Stigfur om att Sydkorea upplever brist på sjukbäddar för COVID-19-patienter.
 
  • Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
David Nabbarro en av WHO:s särskilda sändebud uttrycker sig så här om Sverige:

– Nyckeln för Sverige var egentligen att det fanns ett förtroende mellan regeringen och befolkningen. När det finns får du goda resultat. Det betyder inte att man ska stoppa den politiska diskussionen om vad som bör göras, men det måste finnas ett förtroende, för i slutänden är det genom att vi tar ansvar som vi får kontroll över det här.

Att ha förtroende är en känsla, det som numera så ofta avfärdas som nonsens i diskussionerna. Vi människor har begåvats med ett känsloliv och vi använder det i alla möjliga sammanhang men det är inte samma sak som att vara tondöv för fakta.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/whos-expert-om-svenska-pandemihanteringen-fortroendet-ar-nyckeln/
 
  • Gilla
  • Älska
tobbbias och 10 till
  • Laddar…
Jo förtroendet är ju relativt högt och är säkert en mycket viktig faktor. Jag tycker vi ska vara stolta över detta! Sedan har vi en tradition att hålla en naturlig distans tillvarandra.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Och vad har hänt med det tidigare så fina föredömet Sydkorea, som många (som nu tyvärr lämnat tråden) hyllade?
[bild]
Vem ska säga det...
Kanske inte munskydden är så effektiva?
Kanske man slappnat av i attityder och smittspårning?
 
A
blackarrow blackarrow skrev:
Vem ska säga det...
Kanske inte munskydden är så effektiva?
Kanske man slappnat av i attityder och smittspårning?
Man ska också komma ihåg att de har obligatorisk munskyddsanvändning både inomhus och utomhus.

Nu stänger man ner Seoul också då de tycker smittan sprids för mycket.
http://m.koreaherald.com/view.php?ud=20200830000040
 
BirgitS
DN:s vetenskapsredaktion har en artikel med anledning av att polio har utrotats på den afrikanska kontinenten och en jämförelse med vaccin mot Covid-19 där slutklämmen är:
Det är 65 år sedan det första poliovaccinet blev godkänt, och än finns fickor i Afghanistan och Pakistan där sjukdomen härjar. Det nya coronaviruset lär bli ett allt mindre problem, men det kommer att fortsätta cirkulera runt jorden många varv till.
https://www.dn.se/vetenskap/karin-bojs-vaccin-kan-utrota-polio-men-inte-corona/
 
tusenett skrev:
Man ska också komma ihåg att de har obligatorisk munskyddsanvändning både inomhus och utomhus.

Nu stänger man ner Seoul också då de tycker smittan sprids för mycket.
[länk]
De verkar ju också vara alerta och vilja undvika samhällsspridning, inte avvakta och se vad som händer. :rolleyes:
”Korea reported 299 more novel coronavirus cases -- 283 locally transmitted and 16 imported -- on Sunday, bringing the nationwide total to 19,699. A large majority of the newly confirmed local cases were found in the Seoul area, 203.”
Eftersom jag inte kan relatera till dessa siffror tog jag ut lite data.
Graf över dagliga bekräftade COVID-19 fall, med jämförelse mellan Sverige, Kina och Sydkorea.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och jämförde med Daily cases i Sverige och kina.
Just nu ser det iaf ut som vår strategi fungerar.
Skulle man försöka sig på en jämförelse med deras nya lockdown och motsavande antal fall per miljon i Sverige så får vi backa till ca 11/3-20. [länk, nya fall / miljon]
 
BirgitS BirgitS skrev:
DN:s vetenskapsredaktion har en artikel med anledning av att polio har utrotats på den afrikanska kontinenten och en jämförelse med vaccin mot Covid-19 där slutklämmen är: [länk]
Polioviruset angriper endast människor och det finns ingen djurreservoar. Därför finns förutsättningarna för att det ska kunna utrotas.[15][16]

Så långt allting gott.

Jag har alltid trott att afrikaner som tror att de blir sjukda av vaccin är några outbildade människor/alarmister värre än västs antivaxxers, men det är inte så enkelt. Baksida av av att få ner fallen till noll är att många vaccineras och biverkningar då syns tydligt i statistiken, se sista länken.

Nu finns det ”wild polio” och circulating vaccine-derived polioviruses (cVDPVs) som orsakar sjukdom.

Problemet är att viruset i vaccinet inte varit tillräckligt försvagat, avdödat eller att det har muterat, överlevt och spridit sig. Det är ju lite olyckligt och beror på att man valt detta vaccin med försvagat virus som som är lätt att hantera i varma klimat.

Sverige har använt egenutvecklade poliovaccin.

Polio [Wikipedia]
Info och statistik om polio från Polio Eradication Initiative [http://polioeradication.org/polio-today/polio-now/this-week/] (hittade ingen bättre länk än veckonyheter)
Karta över globala fall av WPV1 och cVDPV poliofall under de senaste 12 månaderna från polioeradication.org.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vad är det som händer i Tyskland?
Regeringen fördömer våldsamma coronaprotester [SR]
38’000 protesterade mot Corona restriktioner, några stormade regeringsbyggnaden. :oops:
Bland demonstranterna fanns även extremister och Q-Anon-konspirationsterorianhängare vilket var ett nytt begrepp för mig. :oops:
 
  • Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
Mikael_L
Det är långt ifrån över än. :surprised: :sweat:
Tänk att det fanns en del som trodde man skulle kunna summera hela coronakrisen redan i våras ... :rolleyes:
 
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Vad är det som händer i Tyskland?
Regeringen fördömer våldsamma coronaprotester [SR]
38’000 protesterade mot Corona restriktioner, några stormade regeringsbyggnaden. :oops:
Bland demonstranterna fanns även extremister och Q-Anon-konspirationsterorianhängare vilket var ett nytt begrepp för mig. :oops:
Vad jag förstått är det extremister som utnyttjat det missnöje som många tyskar känner inför de, vad de upplever, totalitära åtgärder regeringen inför. Som masktvång och diskussioner om att vaccinering ska vara obligatorisk.

Av vad jag förstått så har demonstrationerna (bortsett från nazister som försökte storma en byggnad) varit fredliga och pågick hela dagen igår i motsats mot vad rapporterats i alla medier. Däremot förhindrades många demonstranter att ansluta till huvuddemonstrationen av polisen, om jag förstått det hela rätt var det där trängsel uppstod och därför polisen beslöt att avstyra det hela.
Det lär bli diskussioner i efterhand då folk menar att stadens agerande ökat smittorisken och att de inskränkt deras medborgerliga rättigheter.

För den som kan tyska finns det en hel del youtubeklipp från demonstrationen som visar något helt annat än vad jag läst både i svenska och tyska medier.
 
Vi var på till ett världskrig. Än är det ju inte för sent
 
Vi får väl hoppas att förnuftet återvänder, främst hos politiker och styrande som måste börja fundera över alla dessa tvingande åtgärder som, tror jag, kommer att ställa till med vida större problem än covid19 i sig själv.
Som jag skrivit så många gånger tidigare, när någonting betydligt allvarligare än covid19 dyker upp, och det kommer, vad skall myndigheter göra då? Skyddsarrest, koncentrationsläger för att "skydda" befolkningen eller nödslakt?
 
  • Gilla
Hellacopter och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.