Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T
optimum optimum skrev:
Ber om ursäkt att jag inte kan svara mer på era frågor ikväll även om de är väldigt intressanta och behov av lte förstånd.

Jo det är dags att gå och lägga sig. Någon måste arbeta för att få hjulen att snurra i Sverige.

Sov gott nu kära vänner och se upp så covid inte tar er i natt.

Kram (distans givetvis)
Bra att du slänger in några vedträn först så tråden inte slocknar...

Jag jobbar också, men jag är lite yngre så jag orkar nog vara uppe ett par timmar till. Vi gjorde ett mycket bra Q2 trots kris, och jag jobbar för att resten av året ska bli minst lika bra.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
optimum
T tanaris skrev:
Bra att du slänger in några vedträn först så tråden inte slocknar...

Jag jobbar också, men jag är lite yngre så jag orkar nog vara uppe ett par timmar till. Vi gjorde ett mycket bra Q2 trots kris, och jag jobbar för att resten av året ska bli minst lika bra.
Ja inte får "elden" slockna. :cool:

Ja Q2 gick något bättre för oss också mot vad vi planerat.
Hoppas på återhämtning under hösten när länder i Europa börjar komma igång efter semestern.
Dock oroar en del uppblossande smittspridning med nya nedstängningar runt om i världen en del.
Vi får hoppas det är mer tidningsrubriker än verkliga större problem.

Strax efter nyheterna kl 22 brukar bli lagom att lägga sig om man ska upp strax före 5 nästa morgon.
Drygt 6 timmar sömn brukar räcka på veckorna.
Hos oss är alla tillbaka efter semestern nu och vi får hoppas alla sköter sig nu så smittan fortsätter hålla sig på en mycket låg nivå helt ingen alls men är väl för mycket att önska.
 
optimum optimum skrev:
Nej du har nog rätt att det inte går att skylla på krögaren.
Inte heller FHM med deras enligt mig misslyckade organisation och uppdrag.
Men ett smittskyddsinstitut värt namnet, ja de borde känt sig helt klart ansvariga.
OBS politik är no no annars finna massor där att hämta.
Jag tror att du får nöja dig med att du inte själv var där å trängdes. Oavsett var herr tegnell hade jobbat så är problemet det samma. Så länge vår grundlag ser ut som den gör. Så jag är ledsen men farfar tegnell kan inte göra någonting. Alla dessa människor som trängs de har tydligen missat hela vårens prat om distans. Eller tänkte de ställa upp och bygga upp flockimmunitet? ;) De bryr sig inte....
Man kan sucka och stöna å bli förbannad. Men husfar tegnell är oskyldig till detta. Även om det varit hans föregångare.
Eller så är det några forskare som håller på att ta reda på hur smittsamt
Viruset är. Om vi samlat massa människor på stränder och på gator... :D
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane
Nu tror jag att jag förstått detta med PK-maffian och PK-elit.

Om man i stort håller med myndigheterna så tillhör man grupperna. Det är självklart något negativt eftersom det visar på att man inte kan tänka själv.

Så för att slippa bli medlem i grupperna ovan så ska man helt enkelt tycka motsatsen mot vad de grupperna anser.
Hur det visar att man är en tänkande människa, till skillnad från PK-grupperna förstår jag ännu inte riktigt,. En det är säkert för att jag tillhör de icke-tänkande.

Det jag funderar lite på är vad som händer om FHM går ut med en rekommendation att använda munskydd. Kommer då de tänkande människorna ändra åsikt och propagera för att man inte ska använda munskydd, eller kommer de bli medlemmar i PK-grupperna?
 
  • Gilla
  • Haha
BirgitS och 9 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Kommer då de tänkande människorna ändra åsikt och propagera för att man inte ska använda munskydd, eller kommer de bli medlemmar i PK-grupperna?
Vi står redan i kö för att bli medlemmar.
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nu tror jag att jag förstått detta med PK-maffian och PK-elit.
En suverän analys (y)
 
PK-maffian är helt enkelt motsatsen till en hipster.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
PK-maffian är helt enkelt motsatsen till en hipster.
Nu blir jag förvirrad: så hipsters förespråkar då munskydd men samtidigt har de skägg...
 
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker diskussionen om trängsel på badstränderna är överdriven, även om man ligger mycket tätt på en badstrand är det åtminstone gåväg runt sällskapen som dessutom är ganska stationära - och det är utomhus i solen. Så att det skulle finnas någon större risk för spridning där tror jag inte på . Kanske värre med trängsel king toaletter och kiosker då, eller bryggor och liknande.
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
PK-maffian är helt enkelt motsatsen till en hipster.
Blev även förvirrad själv, har nog alltid ansett hipsters som själva definitionen på PK.
 
Om man är PK och har svårt att acceptera olika skydd så kanske dom här funkar?

Reklamskylt för "Rengöringsdukar pk" med prisinformation och rabattmarkering i en butikshylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om man är PK och har svårt att acceptera olika skydd så kanske dom här funkar?

[bild]
Äntligen... Godkända rengöringsdukar
 
useless useless skrev:
Om man är PK och har svårt att acceptera olika skydd så kanske dom här funkar?

[bild]
Paket med fiktivt tvättmedel "peKå" med text om hjärntvätt och bild på hjärna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Gotlands sjukvård är lättad över att sommaren har gått bra i förhållande till vad man befarade.
"– Vi har haft ett ökat antal fall men det har till största delen varit folk som inte har blivit så sjuka. De har kunnat ta hand om sig själva. Belastningen på sjukvården har varit mindre än vi vi befarade, säger Maria Amér, smittskyddsläkare, Region Gotland."
En tredjedel av de PCR-tester som har analyserats gäller folk som inte bor på Gotland.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/trots-turister-ingen-vardkris-under-coronasommaren

Tillägg:
Det här var det framräknade scenariot för IVA som skulle motsvara det värsta som Gotlands sjukvård skulle planera för:
Diagram över prognostiserad IVA-beläggning på Gotland under sommaren, topp på 5 patienter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alltså en topp på 5 patienter på IVA.

Det beräknades inträffa om antalet kontakter för alla 20-64 år på Gotland fördubblades under andra halvan av juni och kvarstod på den nivån under juli för att sen återgå till det tidigare samt ett resande i nivå med andra år.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...takter-okat-resande-sverige-sommaren-2020.pdf

Medan det faktiska utfallet blev:
En inläggning på IVA i juni och en i augusti och aldrig mer en patient där samtidigt.
Stapeldiagram som visar antalet coronapatienter på IVA i Gotland från april till augusti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Det må ha varit trängsel på Gotland men det blev inte så illa som det befarades.
 
Redigerat:
  • Gilla
zada11 och 1 till
  • Laddar…
optimum
B Byggdjuret skrev:
Jag tror att du får nöja dig med att du inte själv var där å trängdes. Oavsett var herr tegnell hade jobbat så är problemet det samma. Så länge vår grundlag ser ut som den gör. Så jag är ledsen men farfar tegnell kan inte göra någonting. Alla dessa människor som trängs de har tydligen missat hela vårens prat om distans. Eller tänkte de ställa upp och bygga upp flockimmunitet? ;) De bryr sig inte....
Man kan sucka och stöna å bli förbannad. Men husfar tegnell är oskyldig till detta. Även om det varit hans föregångare.
Eller så är det några forskare som håller på att ta reda på hur smittsamt
Viruset är. Om vi samlat massa människor på stränder och på gator... :D
Håller med om att handlingsutrymmet är kraftigt begränsat.
Sådant borde vi sett till för många år sedan att det finns möjligheter att begränsa fria rörligheten mm vid pandemier som denna eller ännu värre där dödligheten kan vara mycket högre.

Folk som skiter i social distans och inte bryr sig borde gå att bestraffa (böter mm).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.