Status
Tråden går ej att kommentera.
B Byggdjuret skrev:
Men gd räknas inte som tjänsteman.
Jasså källa på det tack!
 
Lyssnade på P1 morgon imorse, där de hade ett inslag ifrån England. De ligger, såvitt jag förstått, lika illa till som Sverige när det gäller dödsstatistiken. Anledningen till detta beskrev de berodde på att äldreomsorgen fungerade ungefär (lika illa) som här. Man hade outbildad personal utan rätt till sjukersättning (som gick till jobbet med symptom), man skickade äldre från sjukhus till boenden utan att testa etc etc. Typ exakt samma misstag som här.

Men, de hade ju en striktare lock down än vi.
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Lyssnade på P1 morgon imorse, där de hade ett inslag ifrån England. De ligger, såvitt jag förstått, lika illa till som Sverige när det gäller dödsstatistiken. Anledningen till detta beskrev de berodde på att äldreomsorgen fungerade ungefär (lika illa) som här. Man hade outbildad personal utan rätt till sjukersättning (som gick till jobbet med symptom), man skickade äldre från sjukhus till boenden utan att testa etc etc. Typ exakt samma misstag som här.

Men, de hade ju en striktare lock down än vi.
Det betyder att de hade haft en ännu sämre utvekling utan eller med en mjukare lock down.

Träffas man inte smittar man inte.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nä men Birgit! Nu killgissar (tjejgissar) du också. För visst kan myndigheter och sjukvårdspersonal slira lite/mycket på sanningen. Själv har jag träffat två blåljugande psykologer, två läkare som ljög de med, samt några till som skyddade sina kollegor på patientens bekostnad.
Birgit! Dags att vakna.

Staffan
Det är nog lite svårare att ljuga på ett dödsfallscertifikat där anhöriga lätt kan komma på det och då lär det bli en storm. Dessutom så räknar ju SCB på överdödlighet och då spelar det ju ingen roll vad som står på dödsfallscertifikatet. SCB:s siffror måste ju stämma med folkbokföringen för annars kommer ju Skatteverket och Försäkringskassan märka att det är något som inte stämmer. Det blir alltså väldigt många som måste vara delaktiga i en komplott och det fungerar aldrig i längden, det blir alltid några som inte kan hålla tyst t.ex. när de har druckit eller ligger för döden.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det går inte att visa med statistik av förklarliga skäl. Men det behövs inte heller. I en bra lockdown minskar smittspridningen dramatisk så snart den införs. Och som konsekvens av detta avlider färre personer en tid senare. Tiden är beroende av sjukdomens förlopp.

Det kan inte bli någon annan konsekvens. Hur skulle det kunna bli det?
Precis, och när det gäller Covid-19 så är tiden ung. 3 veckor.
 
BirgitS
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Lyssnade på P1 morgon imorse, där de hade ett inslag ifrån England. De ligger, såvitt jag förstått, lika illa till som Sverige när det gäller dödsstatistiken. Anledningen till detta beskrev de berodde på att äldreomsorgen fungerade ungefär (lika illa) som här. Man hade outbildad personal utan rätt till sjukersättning (som gick till jobbet med symptom), man skickade äldre från sjukhus till boenden utan att testa etc etc. Typ exakt samma misstag som här.

Men, de hade ju en striktare lock down än vi.
Det var ju på samma sätt i många europeiska länder när det gäller äldreomsorgen.

Kan ju påminna om jämförelsen mellan Storbritannien och Sverige (skriven av en britt): http://inproportion2.talkigy.com/sweden_uk20jun.html
Likartade kurvutseende för kumulativt antal avlidna
Knappt 20 % färre avlidna i Sverige (i förhållande till folkmängd förstås)
 
Vi vet hur många som har avlidit MED covid-19 ,men inte hur många som har avlidit AV covid-19
det får vi reda på sommaren 2021 när statistikerna har sorterat klart dödsfallintygen ,då får vi reda på hur många som troligen dött av covid-19
 
  • Gilla
blomknopp och 1 till
  • Laddar…
optimum
Fantastiskt att vår FHM vet bättre än stora WHO

Rubrik som lyder "Nya bevis pekar på luftburen spridning" med undertext om WHO och FHM:s uttalanden om virusets spridningssätt.

"Världshälsoorganisationen, WHO, medger nu att nya bevis pekar på att coronaviruset sprids luftburet i högre grad än man tidigare föreslagit.

Samtidigt betonar man vikten av att saken måste undersökas närmre.

– Det är uppenbart en droppsmitta, men kan i vissa situationer påminna om aerosolsmitta, säger Johan Carlson på Folkhälsomyndigeten."



https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3Qwwg/who-medger-att-nya-bevis-pekar-mot-luftburen-smitta

Jag såg att AB stavat fel till Folkhälsomyndigheten men då det är ett citat så ändrar jag inte på den.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Jasså källa på det tack!
Suck.
Jag orkar inte tjafsa mer med dig om.
Vi vänder på det har du källa för att alla beslut tas av en en tjänsteman
 
harry73
Ulltand Ulltand skrev:
Kan inte heller se någon direkt annan förklaring men immuniteten brode ju då vara stakt kopplat till några regioner som tex Stockholm.

Det skulle då också betyda att det kan blossa upp igen i andra städer lite senare. Som i Gällivare.
Här gör du ett tankefel :)
Du förutsätter att R0 är lika för alla regioner, men visa regioner har bara lite mer social distans från början och därför blev spridningen aldrig så utbredd.
Ser man t ex på Blekinge eller Gotland, var R0 troligtvis väldigt nära 0. Då kan de fortfarande finnas små undergrupper med mindre social distans och därmed större smittspridning. Men ör det bara små grupper, räcker det med ett fåtal smitrade flr att uppnå gruppimmunitet igen.

Gällivare har trors allt bada 8500 invånare och bara en del jobbar i gruvan
 
harry73
optimum optimum skrev:
Fantastiskt att vår FHM vet bättre än stora WHO

[bild]

"Världshälsoorganisationen, WHO, medger nu att nya bevis pekar på att coronaviruset sprids luftburet i högre grad än man tidigare föreslagit.

Samtidigt betonar man vikten av att saken måste undersökas närmre.

– Det är uppenbart en droppsmitta, men kan i vissa situationer påminna om aerosolsmitta, säger Johan Carlson på Folkhälsomyndigeten."



[länk]

Jag såg att AB stavat fel till Folkhälsomyndigheten men då det är ett citat så ändrar jag inte på den.
Jag vet inte om de tycker så annorlunda, och det är framförallt i superspridarevents smittan blir luftburen.
 
optimum optimum skrev:
Fantastiskt att vår FHM vet bättre än stora WHO

[bild]

"Världshälsoorganisationen, WHO, medger nu att nya bevis pekar på att coronaviruset sprids luftburet i högre grad än man tidigare föreslagit.

Samtidigt betonar man vikten av att saken måste undersökas närmre.

– Det är uppenbart en droppsmitta, men kan i vissa situationer påminna om aerosolsmitta, säger Johan Carlson på Folkhälsomyndigeten."



[länk]

Jag såg att AB stavat fel till Folkhälsomyndigheten men då det är ett citat så ändrar jag inte på den.
Who har inte sagt att de tror på det.
Utan att de ska kolla upp det.
Sen måste man få ha egna åsikter.
Det är nya uppgifter som kommit fram. Det måste
Man få. Bemöta..
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
A
optimum optimum skrev:
Fantastiskt att vår FHM vet bättre än stora WHO

[bild]

"Världshälsoorganisationen, WHO, medger nu att nya bevis pekar på att coronaviruset sprids luftburet i högre grad än man tidigare föreslagit.

Samtidigt betonar man vikten av att saken måste undersökas närmre.

– Det är uppenbart en droppsmitta, men kan i vissa situationer påminna om aerosolsmitta, säger Johan Carlson på Folkhälsomyndigeten."



[länk]

Jag såg att AB stavat fel till Folkhälsomyndigheten men då det är ett citat så ändrar jag inte på den.
Vad är det som FHM säger sig veta bättre? Han sa väl bara det som WHO har sagt och hänvisade till WHO såvitt jag hörde på pressträffen igår.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Fantastiskt att vår FHM vet bättre än stora WHO

"Världshälsoorganisationen, WHO, medger nu att nya bevis pekar på att coronaviruset sprids luftburet i högre grad än man tidigare föreslagit.

Samtidigt betonar man vikten av att saken måste undersökas närmre.

– Det är uppenbart en droppsmitta, men kan i vissa situationer påminna om aerosolsmitta, säger Johan Carlson på Folkhälsomyndigeten."



[länk]

Jag såg att AB stavat fel till Folkhälsomyndigheten men då det är ett citat så ändrar jag inte på den.
Läser du ens vad du postar? Och om du gör det, förstår du vad du läser?
 
  • Gilla
  • Haha
zada11 och 2 till
  • Laddar…
optimum
harry73 harry73 skrev:
Jag vet inte om de tycker så annorlunda, och det är framförallt i superspridarevents smittan blir luftburen.
JAg vet sedan tidigare diskussion att viruset behöver någon bärare typ salivdroppar (tror det var Birgit som lärde mig det) . Och jag har tidigt misstänkt att dessa färdas längre än de - meter vi har fått som social distans.
T.ex. de smittspridningar för körer och religiösa samlingar.
Men nu verkar det komma mer info som är intressant.
Helt uppenbart rätt av oss på företaget att undvika mindre konferensrum och bytt ut många möten till skype.
Vi får se när mer ifo kommer om det även kommer mer råd om hur vi sak skydda oss mot smittspridning.
T.ex. tror jag AC med återcirkulation kan vara lurigt för smittspridning. Vet ej men misstänker.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.