Status
Tråden går ej att kommentera.
B Byggdjuret skrev:
Jag tror att de flesta vet vad du tycker om masken. Och för de flesta räcker Who som källa. Med tanke på din brist på källkritisk så tror jag att du nöjer dig med Who som källa. För din egen skull. Du riskerar att tappa i trovärdighet. Detta är i allvälmening.
Frågan är om den ända du övertygad om maskens förträfflighet är dig själv.
Och du behöver väl inte övertyga dig själv mer? ;)
Jag skulle nöja mig med WHO som källa om Tegnell och FHM gjorde det ;)
 
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Säkerhetsbältet påverkar bara ditt eget liv så det är inte jämförbart med att riskera att sprida virus till andra.
Nu hittar du på igen!

Baksätespassagerare utan bälte är livsfarliga för de framför. Alltså en helt jämförbar liknelse!

Staffan
 
  • Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
Rörande Jena:
- https://chrisceder.com/2489/jenas-coronastrategi-en-forebild-tre-veckor-utan-nya-infektioner/
- https://www.google.com/amp/s/www.te...-infections-german-city-impose-facemasks/amp/
- https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjACegQIAhAB&usg=AOvVaw3b8JxSblffNqdsxgIiJdig
- https://www.uni-mainz.de/presse/aktuell/11532_ENG_HTML.php


Munskydd är bara till för att minska smittan pga utbyte av luft i allmänna sammanhang (framförallt kollektivtrafiken). De är ett komplement till övriga åtgärder.

Just kollektivtrafiken behöver ytterligare skydd för att inte agera smittspridare och munskydd verkar vara väldigt effektivt, även om de är hemgjorda. Forskningen antyder att det är uppbromsningen av utandningsluften hastighet som gör skillnad. Dvs, om du har viruset så når det inte lika långt.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
När jag tittar på Adam Altmejd kurvor på död i Sverige av covid19, finns det en prognosfunktion. Jag tycker den alltid visar på en svagt uppåtgående trend trots att utfallet är en svag minskning? Är det någon som förstår?
 
J
Mikael_L Mikael_L skrev:
Har jag missat ifall detta varit uppe i tråden förut, eller har tråden missat detta?

Sveriges strategi för att minska spridning av coronaviruset, som i stort bygger på rekommendationer och frivillighet, har fungerat. Det visar en studie vid Uppsala universitet, där forskarna med hjälp av datorer byggt en matematisk modell.

[länk]
Tror inte det varit uppe men det är ju trevligt med positiva nyheter ibland i tråden.
 
J
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nu hittar du på igen!

Baksätespassagerare utan bälte är livsfarliga för de framför. Alltså en helt jämförbar liknelse!

Staffan
Inkubationstiden för dödsfall pga en elefant i baksätet är dock 100000000000000% kortare än smitta pga ej använt munskydd.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Vad säger ni om SR då? och det Björn Olssons knappa 30-tal säger där?

Tänk på att det inte alltid är praktiskt genomförbart med 1,5 m till 2 m avstånd på bussar och tunnelbanor?

[länk]
Eftersom Olsson och hans kollegor kritiserar Tegnell, är de per automatik, inkompetenta idioter och troligtvis även smygNazister. Därför ignorerar de rättrogna Tegnellgullarna din länk.

Staffan
 
Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
T tanaris skrev:
Ibland undrar man ju om det över huvud taget finns något hopp om mänskligheten. [länk]
Men jag slår vad om att de inte klagar på att det är så lite folk på badstranden...
 
trähandtag trähandtag skrev:
När jag tittar på Adam Altmejd kurvor på död i Sverige av covid19, finns det en prognosfunktion. Jag tycker den alltid visar på en svagt uppåtgående trend trots att utfallet är en svag minskning? Är det någon som förstår?
Prognosen bygger ju på hur många efterrapporteringar som det varit under de senaste tre veckorna. Och troligen har eftersläpningen av dödsfall blivit mindre och mindre med tiden; dels för att det är färre sjuka och avlidna så att personalen hinner lägga tid på att fylla i papper, men också på att rapportrutinerna fungerar bättre och bättre.
 
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nu hittar du på igen!

Baksätespassagerare utan bälte är livsfarliga för de framför. Alltså en helt jämförbar liknelse!

Staffan
Det har jag ju redan skrivit i ett annat inlägg. Liksom ytterligare något inlägg om att ska man jämföra bilbälte med något så är det bättre att jämföra det med visir.
 
BirgitS
Mikael_L Mikael_L skrev:
Har jag missat ifall detta varit uppe i tråden förut, eller har tråden missat detta?

Sveriges strategi för att minska spridning av coronaviruset, som i stort bygger på rekommendationer och frivillighet, har fungerat. Det visar en studie vid Uppsala universitet, där forskarna med hjälp av datorer byggt en matematisk modell.

[länk]
Det är ju lite liknande slutsats som artikeln som jämförde Storbritannien och Sverige, väldigt likartat resultat trots olika hårda åtgärder. Storbritannien räknar visst med att 80-90 % har brytt sig om att följa deras obligatoriska regler vilket är vad som framkommit om följsamheten i Sverige också.
http://inproportion2.talkigy.com/sweden_uk20jun.html
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Eftersom Olsson och hans kollegor kritiserar Tegnell, är de per automatik, inkompetenta idioter och troligtvis även smygNazister. Därför ignorerar de rättrogna Tegnellgullarna din länk.

Staffan
Jag hoppas vi snart får se Anders Tegnell stämma Björn och hans hatgäng för kränkning :D. Kan ju bli nästa TV-såpa som livar upp höstens tillvaro i bunkern när den andra vågen slår till och vi alla måste sova med munskydd och glasögon:thinking:.
 
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
ska man jämföra bilbälte med något så är det bättre att jämföra det med visir.
Nej.

När jag läser Tegnellfalangens hängivna sektlika försvar av namngivaren, kommer jag direkt att tänka på denna kult.



Staffan Fonzerelli
 
Redigerat:
  • Haha
MultiMan
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag skulle nöja mig med WHO som källa om Tegnell och FHM gjorde det ;)
Har du inte funderat på om de faktiskt kan
ha rätt? Har du funderat på hur de fattar sina beslut?
Klart att det är enkelt att fatta beslut när man sitter vid sidan om.
Men att fatta beslut som fhm gör, där man ska tänka på ett helt land.
Det är inte bara att fatta ett beslut.
De har säkerligen tänkt igenom beslutet om mask. Att fatta beslut som de gör då kan man inte utgå från sig själv.

Det är Intressant hur man kan vara så negativ kring fhm. Att allt de gör är fel. Inget mellanting.
Jag är säkert placerad i facket som dyrkar fhm.
Jag dyrkar inte fhm. Men jag inser att det finns anledningar till att vissa beslut fattas. De har ansvar för ett helt land.
 
  • Gilla
tobbbias och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.