Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Dröm vidare om folkhemmet!

Jag jobbar nu och har därför en hel del fritid. Den använder jag till att som nu, promenera omkring på norra älvstranden i Göteborg.
På puben "Port Arthurs" uteservering är det knökfullt. Ansvar? Jo, jag tackar!
Jag skrev de flesta, inte alla.
Men det hjälper inte att införa förbud med bötesstraff utan folk bryter mot sådana förbud också. Som jag skrev förut idag (och har gjort tidigare) under två påskdagar bötfällde den brittiska polisen 10 000 som bröt mot förbuden där och en annan helg fick de stänga en park för att det blev trängsel med alla som skulle ut och njuta av vårvädret.

Folk kör för fort fast det är olagligt och belagt med böter.
 
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Jag skrev de flesta, inte alla.
Men det hjälper inte att införa förbud med bötesstraff utan folk bryter mot sådana förbud också. Som jag skrev förut idag (och har gjort tidigare) under två påskdagar bötfällde den brittiska polisen 10 000 som bröt mot förbuden där och en annan helg fick de stänga en park för att det blev trängsel med alla som skulle ut och njuta av vårvädret.

Folk kör för fort fast det är olagligt och belagt med böter.
Självklart har böter effekt!
Om alla på serveringen fick böta tiotusen var och puben hundra tusen. Tror du verkligen inte att det hade gett resultat?

Staffan

P.s.

Per Albin är död.
 
  • Gilla
erkka och 2 till
  • Laddar…
N
BirgitS BirgitS skrev:
Det beror ju på att du jämför siffror som är olika saker. Det intressanta är ju storstadsområdena förstås för det är ju det som definierar det område där folk reser för att jobba, träffa vänner osv. Det blir ju ointressant när man tar hänsyn till hur någon har gjort den administrativa indelningen i kommuner.
Oslo storstadsområde: 1 546 706 innevånare
Oslo storstadsområde: 224 invånare/km²
Stockholm storstadsområde: 2 383 269 innevånare
Stockholm storstadsområde: 365 inv./km²

Ska man diskutera kommuner kan man ju jämföra med Sundbybergs 6 078,60 inv./km² och Solnas 4 292,06 inv./km². Oslo är ju ingenting jämfört med dem.
Nej du jämför siffror så det vinklas t din fördel.
Som sagt väntar på länken där Oslo har ungefär hälften av sthlm dödsfall.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Självklart har böter effekt!
Om alla på serveringen fick böta tiotusen var och puben hundra tusen. Tror du verkligen inte att det hade gett resultat?

Staffan
Så du menar att du tycker att bötesbeloppen för fortkörning ska höjas kraftigt?
Det är ju mycket större risk att det leder till att någon avlider än att de unga och tämligen unga på en pub avlider om någon där nu skulle vara en smittspridare.
Bötesbelopp måste ju vara i relation till den skada som kan ske.

Nu vet jag inte vad det är för några som hänger på just den puben men för många som hänger på de ställen som har stängts i Stockholmsområdet så är ju 10 000 kr något som de rycker på axlarna åt nu när de inte kan använda pengarna till dyra resor till andra länder och några tusenlappar är normalt att spendera under en utekväll.
 
  • Haha
  • Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
N Nybergzzz skrev:
Nej du jämför siffror så det vinklas t din fördel.
Detsamma

Sundbyberg, som jag tog upp som en extremt tätbefolkad kommun, har haft mycket hög dödlighet, högsta siffran i Region Stockholm.

Tillägg:
Eller så kan vi ta just kommunerna och inte det oklara begreppet tätort som du gjorde:
Oslo kommun 1 619 invånare/km²
Stockholms kommun 5 214 inv./km²
 
Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Sundbyberg, som jag tog upp som en extremt tätbefolkad kommun, har haft mycket hög dödlighet, högsta siffran i Region Stockholm.
Finns det en sammanställning på kommunnivå på befolkningstäthet och dödlighet?
 
BirgitS
Nyfniken Nyfniken skrev:
Finns det en sammanställning på kommunnivå på befolkningstäthet och dödlighet?
Det tror jag inte, så jag tog tätheten från Wikipedia och Region Stockholm har listat dödlighet för dess kommuner (och stadsdelsområden för Stockholms kommun): https://vardgivarguiden.se/kunskaps...mar/coronavirus-2019-ncov/statistik-covid-19/
Är från 2 juni eftersom antalet avlidna nu har sjunkit så att det blir fara för patientsekretessen att redovisa siffrorna (enligt vad regionen skriver i rapporten från 9 juni).
 
  • Haha
optimum
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Tackar för den länken. De har inte varit tillgängliga förut.
Imponerad av att du fick fram den.

mvh
Jag googlade, så det är inte så mycket att imponeras över. Vet hur länge de har funnits där, men tillräckligt länge för att ha indexerats åtminstone.
 
optimum
T tanaris skrev:
Jag googlade, så det är inte så mycket att imponeras över. Vet hur länge de har funnits där, men tillräckligt länge för att ha indexerats åtminstone.
Jag gjorde det också.
Sökte med google.
Sökte runt på deras hemsida.
Hittade inget än den för betalande medlemmar.
Troligen var sökmotorerna inte laddade ännu med adresser till den sida du gav mig.

Stort tack till dig som hittade.:cool:

Ska läs på vad man säger om hotell, restaurang och ge den delen med camping till kollegan.
Men fundering, borde inte dessa funnits på FHM:s sida?
De borde vara enkelt tillgängliga för alla och speciellt för de som bedriver besöksnäring.
Och speciellt så de ger oss besökare en trygg somamr.
 
E
BirgitS BirgitS skrev:
Jag skrev de flesta, inte alla.
Men det hjälper inte att införa förbud med bötesstraff utan folk bryter mot sådana förbud också. Som jag skrev förut idag (och har gjort tidigare) under två påskdagar bötfällde den brittiska polisen 10 000 som bröt mot förbuden där och en annan helg fick de stänga en park för att det blev trängsel med alla som skulle ut och njuta av vårvädret.

Folk kör för fort fast det är olagligt och belagt med böter.
Tror du att vi skulle ha fler eller färre fortkörare om vi tog bort bötesstraff på fortkörning?
 
  • Haha
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
E
BirgitS BirgitS skrev:
Har du svårt för att vara ansvarsfull och ta ansvar för dig själv och andra?
De flesta har inte det och har därför inga problem med att agera så att andra inte blir smittade fast ingen ledare sätter tydliga gränser. Jag föredrar självbestämmande framför auktoritetstro.
Ja i teorin låter det bra. Men nu är inte alla medborgare lika omtänksamma så då behövs det tydliga och kraftigare gränser/regler.

resultatet har vi fått nu. Andra länder vill inte ha oss på besök, eller så är vi rödlistade. Dödstalen skenar jmf med grannländer.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
E erkka skrev:
Tror du att vi skulle ha fler eller färre fortkörare om vi tog bort bötesstraff på fortkörning?
Jag tror att en majoritet av fortkörarna struntar i nuvarande bötesbelopp eftersom sannolikheten för upptäckt är så låg. Alltså skulle det inte bli nämnvärt mycket mer fortkörare om bötesbeloppet togs bort eftersom typ 90 % av bilisterna kör för fort redan.

Så folks laglydighet beror både på vad straffet är och risken för upptäckt. Sen finns det ju de som inte bryr sig om någondera, folk har ihjäl varandra fast risken för att åka fast är hyfsat stor och det blir ett långt fängelsestraff.

De som bryr sig om att följa lagarna är sådana som också följer rekommendationer och tar åt sig av förnuftsskäl.

Sen tycker jag att polisen borde ha annat viktigare att jobba med än gå runt på pubar och bötfälla folk. Dessutom måste de ju klara av det och ändå hålla avstånd, lär inte bli många de hinner bötfälla innan i stort sett alla har försvunnit iväg till en annan pub.
 
  • Haha
erkka
  • Laddar…
BirgitS
E erkka skrev:
Ja i teorin låter det bra. Men nu är inte alla medborgare lika omtänksamma så då behövs det tydliga och kraftigare gränser/regler.
Som sagt det hjälper inte, se vad jag skrev om mängden folk som bötfälldes i Storbritannien på två dagar tidigare idag.
 
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Som sagt det hjälper inte, se vad jag skrev om mängden folk som bötfälldes i Storbritannien på två dagar tidigare idag.
Vad vet du om det hjälpte, eller inte?
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.