Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
optimum optimum skrev:
Nja folk som i dessa tider bråkar och förstör har jag inte så mycket för jag heller.
Dessutom ger sig på vår polis. Fy faen.

Det är väl fred och ordning vi behöver som bäst nu för att ta oss igen denna kris.
Då anser jag att alla som bråkar som man gjorde är fientliga mot Sverige.

Vad kallar du sådana?
Hjältar?
Varför skulle jag kalla demonstranterna för hjältar?

Däremot tycker jag vare sig att de själva eller dem de smittar ska belasta vår ansträngda sjukvård när personalen behöver semester och inte tvingas jobba hela sommaren. Så jag fortsätter att tycka att det är märkligt att önska att folk blir sjuka.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Varför skulle jag kalla demonstranterna för hjältar?

Däremot tycker jag vare sig att de själva eller dem de smittar ska belasta vår ansträngda sjukvård när personalen behöver semester och inte tvingas jobba hela sommaren. Så jag fortsätter att tycka att det är märkligt att önska att folk blir sjuka.
Demonstrationer med mer än 50 personer är inte ok i coronatider
Svin som förstör är alltid olämpliga och det är uppenbarligen det du försvarar eller?

Vad tror du om vad Lena tycker?

Kvinna framför sönderslagen butiksfönsterruta efter sabotage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Klicka på bilden så blir den läsbar (tre olika källor för mobilitetsinfo).
Tack, då gick det att se vad linjerna är i alla fall.
Men det skulle ju vara kul att veta lite mer.
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Demonstrationer med mer än 50 personer är inte ok i coronatider
Svin som förstör är alltid olämpliga och det är uppenbarligen det du försvarar eller?

Vad tror du om vad Lena tycker?

[bild]
Vad av det jag har skrivit har du lyckats få till att jag skulle försvara demonstranterna?
Naturligtvis är det både olagligt och olämpligt att demonstrera med mer än 50 personer och inte hålla ordentligt avstånd.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Däremot tycker jag vare sig att de själva eller dem de smittar ska belasta vår ansträngda sjukvård
Då tycker du kanske också att rökare inte ska få vård när de får kol eller alkisar inte ska få vård när de får demens eller orsaker en olycka.
Eller varför ska de som åker bil öht få vård efter en olycka?
Jag hade högre tankar av dig Birgit

Dessutom använde man sig av sin grundlagsskyddade rätt att demonstrera.
Jag är väldigt glad att jag inte behöver göra bedömningen om man får demonstrera eller inte och av vilka anledningar.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
I min värld är det bara en positiv nyhet att vården blir mer erfaren och bättre på att behandla covid-patienter
Samtidigt undrar jag om den nya offensiviteten i behandlingen kan förklara den ökning av sjukhusfall och IVA fall vi ser i vissa regionerna?
Antalet sjukhusfall har jag inte sett någon bra statistik för när det gäller hela landet men för IVA finns det ju och jag kan inte se någon ökning där på sistone. I många regioner är det ju så få fall att det egentligen inte går att tala om någon trend utan det är ju mer slumpen som avgör om det blir 0, 1, 2 eller 3 nya fall en viss dag. Skåne är ju en sån region.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
 
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Då tycker du kanske också att rökare inte ska få vård när de får kol eller alkisar inte ska få vård när de får demens eller orsaker en olycka.
Eller varför ska de som åker bil öht få vård efter en olycka?
Jag hade högre tankar av dig Birgit

Dessutom använde man sig av sin grundlagsskyddade rätt att demonstrera.
Jag är väldigt glad att jag inte behöver göra bedömningen om man får demonstrera eller inte och av vilka anledningar.
Förlåt för att jag har uttryckt mig klumpigt för så menar jag förstås inte. Jag skrev ju det som svar till en som lät som hen hoppades att demonstranterna skulle bli sjuka och jag hoppas ju tvärtom, dvs. att de håller sig friska så att de inte behöver någon vård. Men naturligtvis ska alla som bör få sjukhusvård få sån vård oavsett om de har blivit sjuka därför att de har demonstrerat, har blivit smittade av någon som demonstrerat eller av någon annan anledning.

Och jag tycker det är viktigt att det finns en rättighet att demonstrera men för närvarande finns också en skyldighet att hålla avstånd och inte ha stora sammankomster. Det var ju därför som demonstrationerna endast var beviljade för 50 personer och inte för flera 1000 som står på 0,5 m avstånd och skriker så dropparna far långt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
harry73
pacman42 pacman42 skrev:
Ny studie från England säger att nedstängningen fick stor betydelse:
- [länk]
Lockdown at the end of March reduced the reproductive number of the UK epidemic from 3.8 to 0.63, they calculate.
En annan grupp av forskare ansåg att R-talet i Storbritannien redan innan Lock Down låg på 1,5. Att r-talet i början var större än 3 berodde på att det då framförallt handlade om importerade fall och inte om smittspridning bland befolkningen.
Därmed är det ytterst osannolikt att Storbrittannien utan Lock-Down hade fått 470 000 fler döda än nu.
Lockdowns had a dramatic impact on the spread of coronavirus in Europe with strict controls on people’s movements preventing an estimated 3.1m deaths by the beginning of May, with 470,000 deaths averted in the UK alone, researchers say.
 
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Förlåt för att jag har uttryckt mig klumpigt för så menar jag förstås inte. Jag skrev ju det som svar till en som lät som hen hoppades att demonstranterna skulle bli sjuka och jag hoppas ju tvärtom, dvs. att de håller sig friska så att de inte behöver någon vård. Men naturligtvis ska alla som bör få sjukhusvård få sån vård oavsett om de har blivit sjuka därför att de har demonstrerat, har blivit smittade av någon som demonstrerat eller av någon annan anledning.

Och jag tycker det är viktigt att det finns en rättighet att demonstrera men för närvarande finns också en skyldighet att hålla avstånd och inte ha stora sammankomster. Det var ju därför som demonstrationerna endast var beviljade för 50 personer och inte för flera 1000 som står på 0,5 m avstånd och skriker så dropparna far långt.
Håller med
Fruktansvärt oansvarigt beteende av dem.
Indirekt spottar de på FHM:s råd vilket jag tycker illa om.
De skiter fullkomligt i situationen på landets sjukhus där sjukvårdpersonal sliter mycket hårt.
Jag skulle vilja se mer fördömande av deras agerande.
 
  • Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
harry73
Vad man ser nu, är att länder börjar försvara de ekonomiska och mänskliga kostnader för sin lock-down strategi och gör uppskattningar över hur många liv de räddade med lock-down strategin.
Samtidigt säger dessa länder (inte nödvändigtvis samma människor) att Sverige inte hade några restriktioner att tala om och att situationen hos oss är väldigt extremt. Men dessa två saker rimmar dåligt med varandra.
Visst har vi ett högt dödstal och blev Stockholm och Mälardalen hård drabbade, men vi pratar inte om hundratusentals eller ens tiotusentals döda.

Just nu går det inte att säga hur många döda vi hade haft vid snabbare (eller hårdare) restriktioner, och det går inte heller att säga hur mycket andra länder hade haft utan lock-down (inte än i alla fall)

Men vi kan analysera allt efteråt och förhoppningsvis lära oss något inför nästa pandemi.
 
  • Gilla
patst577 och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
På samma gång som jag tycker demonstrationens fråga är synnerligen viktig så fördömer jag vissa demonstranter agerande.

Däremot önskar jag inte att ska bli sjuka och/eller dö. Det är i te bara för att det skulle belasta sjukvården utan mer av vanlig medmänsklighet. Jag önskar inte att folk ska bli sjuka eller dö. Vi är väl helt enkelt olika. Vissa vill se att folk blir sjuka och dör, vissa kallar sina medmänniskor som har andra åsikter för dödsänglar... Som tur är finns det vuxna också.
 
  • Gilla
Kretikos och 6 till
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
På samma gång som jag tycker demonstrationens fråga är synnerligen viktig så fördömer jag vissa demonstranter agerande.

Däremot önskar jag inte att ska bli sjuka och/eller dö. Det är i te bara för att det skulle belasta sjukvården utan mer av vanlig medmänsklighet. Jag önskar inte att folk ska bli sjuka eller dö. Vi är väl helt enkelt olika. Vissa vill se att folk blir sjuka och dör, vissa kallar sina medmänniskor som har andra åsikter för dödsänglar... Som tur är finns det vuxna också.
Ja, både enkelt och svårt, såklart (i stort sett) ingen sympatiserar med människor som förstör, att dessutom klumpa ihop sig när vi inte ska, är också dumt.

Men starkt av myndigheter att förstå problembilden och inte eskalera situationen i total tailspinn.

Jag förutspår att vi som är för frihet, rättssäkerhet och demokrati ändå kommer få händerna fulla inom en snar framtid och nästa regim hade förmodligen använt en nerslagen demonstration idag som intäkt för att slå ner oss i nästa läge, när vi demonstrerar för pressfrihet, yttrandefrihet, eller något annat som kanske blir bristvaror snart.
 
  • Gilla
Pin och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
trähandtag trähandtag skrev:
Är det klart med tester på covid-19 för allmänheten på vårdcentraler, om man har nått sympton? ...eller kommer vc ducka, som vanligt. Kanske negativt antagande, men har sådana erfarenheter av vc.
Lite om hur det står till med testandet i några regioner som dykt upp i nyhetsflödet under dagen.
Halland: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/provbussar-kan-ta-coronatester-redan-nasta-vecka
Norrbotten: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/stort-intresse-for-coronatester
Jönköping: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/nu-oppnar-vardcentralerna-upp-for-covidtester
Jämtland: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/provtagningsbussar-till-varje-kommun

Eftersom du bor i Skåne så kan du läsa här: https://www.skane.se/organisation-p...om-och-nya-reserekommendationer-inom-sverige/
 
BirgitS BirgitS skrev:
olagligt
Hur menar du olagligt? Finns det någon lag eller förordning eller dyligt som förbjuder folksamlingar > 50 personer? Är det inte bara någon rekommendation utan påföljd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.