Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
Det här är ungefär lika gulligt som när man slänger ut ett ord till dagisbarn och ber de förklara det, de är helt vilsna men spånar på rätt bra! ;)

Sorry att jag länkar till en artikel som alla kanske inte kan läsa (man kan nog få gratiskonto på prov om man orkar) men jag tycker dessa artiklar varit bra och sakliga i sin granskning av Region Skåne, och det ser sannolikt likadant ut i fler regioner.

https://www.hd.se/2020-06-05/sjukvardspolitikerna-angerfyllda-nu-vill-de-bygga?redirected=1
 
D
Okarlsson Okarlsson skrev:
Men det låter ju helt ohållbart med rullande karantäner i hel Sverige tills alla blivit smittade om 5 år? När dödligheten är så pass låg som den ändå är. Måste finnas bättre system i så fall. Så som rullande karantän för riskgrupper eller nåt. Kostnaderna blir ju helt enorma, oproportionerliga mot vad liv brukar få "kosta".
Nu när folk är så maniskt hälsomedvetna så kanske vi ska rida på denna vågen och rikta om detta massiva intresse till de sjukdomar och risker som verkligen skördar offer, år efter år, bra idé?
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Nu när folk är så maniskt hälsomedvetna så kanske vi ska rida på denna vågen och rikta om detta massiva intresse till de sjukdomar och risker som verkligen skördar offer, år efter år, bra idé?
Detta tror jag på! Kan vi hålla i morgonpromenader, handhygien, flyga mindre, kanske ett snäpp lägre resursutnyttjande så skapar vi kanske ett friskare och sundare samhälle på längre sikt.
 
  • Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Men det låter ju helt ohållbart med rullande karantäner i hel Sverige tills alla blivit smittade om 5 år? När dödligheten är så pass låg som den ändå är. Måste finnas bättre system i så fall. Så som rullande karantän för riskgrupper eller nåt. Kostnaderna blir ju helt enorma, oproportionerliga mot vad liv brukar få "kosta".
Precis, men om man inte har testkapacitet så blir det så. Eller så stänger man ned samhället. Eller så får man en stor smittspridning i enslighet vad vi har haft i Sverige. Det är alternativen som finns. Vi var i princip ensamma om att välja det sista alternativet.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
harry73
Jag är lite förvånad att man släppte reserestriktionerna. Det känns att vi har smittspridningen hyfsat under kontroll (R-tal rund eller under 1,0), men vi har fortfarande en omfattande spridning, och folk började förlika sig med semester i den egna regionen.
Jag kanske gick in i fällan att tro att restriktionerna kommer att sänka smittspridningen och är de skillnader mellan regionerna nu så små att det inte handlar om varifrån du kommer, men hur mycket folk du träffar.

Det är också möjligt att man ansåg att befolkningen inte skulle lyda de resebegränsningar, och att det då var bättre att ta bort dem.

Vi får se hur kurvorna utvecklar sig, men pga den ökande tester, kommer antalet fall troligtvis att öka
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M
D djac skrev:
Det här är ungefär lika gulligt som när man slänger ut ett ord till dagisbarn och ber de förklara det, de är helt vilsna men spånar på rätt bra! ;)

Sorry att jag länkar till en artikel som alla kanske inte kan läsa (man kan nog få gratiskonto på prov om man orkar) men jag tycker dessa artiklar varit bra och sakliga i sin granskning av Region Skåne, och det ser sannolikt likadant ut i fler regioner.

[länk]
Verkar vara IQ fiskmås på de personerna, tittar man på bilderna så ser det ut som deltagarna i "I en annan del av Köping".
Regionpolitiken lockar ju inte heller de skarpaste i partierna, det är ett jobb med i princip bara nersida. Antingen så drar man över budgeten och då är det dåligt och man har slösat, eller så lägger man ner några enheter och då protesterar folk i högan sky! Vad som egentligen produceras och till vilken kostnad är det ingen bland väljarna eller media som har koll på.
 
B b8q skrev:
Va, har inte höjdarna sommarställen även i Torekov, Falsterbo, Smögen, Marstrand och såna ställen?;):p
Jag inbillar mig i alla fall att det är lättare att sätta sig i bilen och köra till Torekov, utan att någon frågar vem man är, var man kommer ifrån och vart man skall, än att in och ta sig förbi kontrollen och checka in på färjan eller flyget till Gotland.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
MultiMan
Okarlsson Okarlsson skrev:
Detta tror jag på! Kan vi hålla i morgonpromenader, handhygien, flyga mindre, kanske ett snäpp lägre resursutnyttjande så skapar vi kanske ett friskare och sundare samhälle på längre sikt.
Flyga mindre? Flyget är det säkraste av alla transportmedel, med lägst dödsfall per personkilometer.

Frågan du svarade på var "sjukdomar och risker som verkligen skördar offer".
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag är lite förvånad att man släppte reserestriktionerna. Det känns att vi har smittspridningen hyfsat under kontroll (R-tal rund eller under 1,0), men vi har fortfarande en omfattande spridning, och folk började förlika sig med semester i den egna regionen.
Jag kanske gick in i fällan att tro att restriktionerna kommer att sänka smittspridningen och är de skillnader mellan regionerna nu så små att det inte handlar om varifrån du kommer, men hur mycket folk du träffar.

Det är också möjligt att man ansåg att befolkningen inte skulle lyda de resebegränsningar, och att det då var bättre att ta bort dem.

Vi får se hur kurvorna utvecklar sig, men pga den ökande tester, kommer antalet fall troligtvis att öka
Jag är mycket förvånad över att de släppte på restriktionerna, men jag tror att det helt handlar om att försöka undvika att en stor del av Sveriges besöksnäring går omkull, inklusive stora mängder hotell och annat som behövs senare.
 
BirgitS
T TAR12 skrev:
Numera vet vi ju att smittan kom ifrån huvudsakligen USA, UK och Belgien därmed så faller argumentet med att det skulle vara sportlovsresenärer som tog in den hit.
Det sas så när man i analyserna av virus-RNA i Sverige inte hittade några virus som verkade härstamma från Italien men under de sista två veckorna eller så har det dykt upp fler analyser och då är det många av Italien-typ.
Då var det lite fler än 100 analyser men nu är det uppe på 159 st.
https://nextstrain.org/ncov/global?f_country=Sweden
https://nextstrain.org/ncov/global
Någon myndighetsperson har inte uttalat sig under de senaste veckorna så vitt jag har sett.
 
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Oops, var tredje spanjor som haft Covid-19 har inte ens haft några symtom. Ja, då vet vi varför FHMs taktik inte fungerade.

[länk]

Det går inte stoppa en smitta om man inte vet om att man har den.

Case closed!
Det som jag tyckte var anmärkningsvärt i den rapporten var att spridningen verkar vara högre bland de äldsta och dessutom mer ökning under den senare delen av perioden, jämfört med genomsnittet.
Thus, the sample data collected in the first wave pointed to a prevalence of around 6% in over-65s. In the second wave, this population has acquired more immunity: those over 90, from 5.7 to 8%; 85-89, 5.9 to 6.4%; 80 to 84, equal, 5.1%; 75 to 79, 5.9 to 6.4%; 70-74, 6.7 to 7.3% and 69-65, 6 to 6.6%.
https://www.elmundo.es/ciencia-y-salud/salud/2020/06/04/5ed8e530fdddffda998b4675.html
via Bing Translator
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
BirgitS
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och nu monterar de ner det, packar ihop och skickar tillbaka till förrådet.
Och "fältsjukhuset", alltså det i Fjollträsk, har inte haft en enda patient inne :sleep:
Det är väl verkligen något att glädjas åt för det betyder ju att det kunde ha blivit mycket värre än det blev, eftersom man planerade för det värsta scenariot man kunde tänka sig, dvs. en snabb och kraftig stegring som i Wuhan, Italien m.fl. men i stället så lyckades vi alla att platta ut kurvan så att patienterna fick plats på de ordinarie sjukhusen.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Flyga mindre? Flyget är det säkraste av alla transportmedel, med lägst dödsfall per personkilometer.

Frågan du svarade på var "sjukdomar och risker som verkligen skördar offer".
Jag tänkte mer på miljön, men det va bara ett exempel. Säg "åka mindre bil" istället, eller något annat som blivit bättre under den här tiden som vi skulle kunna hålla fast vid för att generellt få en bättre värld.
 
  • Gilla
patst577 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl verkligen något att glädjas åt för det betyder ju att det kunde ha blivit mycket värre än det blev...
BirgitS BirgitS skrev:
...men i stället så lyckades vi alla att platta ut kurvan så att patienterna fick plats på de ordinarie sjukhusen.
Eller också betyder det att man lät gamlingarna ligga kvar och dö på ålderdomshemmen i stället för att ta dem till sjukhus och ge dem livräddande vård.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
D
Okarlsson Okarlsson skrev:
Detta tror jag på! Kan vi hålla i morgonpromenader, handhygien, flyga mindre, kanske ett snäpp lägre resursutnyttjande så skapar vi kanske ett friskare och sundare samhälle på längre sikt.
De två största dödsorsakerna, hjärt/kärl och cancer, kan påverkas en hel del genom livsstil och miljö, tänk vad alla dessa resurser som nu spenderats på Corona hade kunnat göra inom dessa områden, bara i Sverige dör >50.000 varje år av dessa och detta vet man kommer upprepas varje år tills man ändrar på något.

Säger inte att vi skulle ha ignorerat corona men kanske modererat lite och ständigt hålla ett öga på de andra farorna?
 
  • Gilla
patst577 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.