Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Oops, var tredje spanjor som haft Covid-19 har inte ens haft några symtom. Ja, då vet vi varför FHMs taktik inte fungerade.

https://omni.se/a/JozKwP

Det går inte stoppa en smitta om man inte vet om att man har den.

Case closed!
 
  • Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Oops, var tredje spanjor som haft Covid-19 har inte ens haft några symtom. Ja, då vet vi varför FHMs taktik inte fungerade.

[länk]

Det går inte stoppa en smitta om man inte vet om att man har den.

Case closed!
Men dåså. Vad gör man åt det? Om 1/3 inte visar symptom kan man ju varken smittspåra, isolera eller på annat sätt stopp det. Då blir det bra hålla hårt i relingen och låta skiten komma. Kapten Tegnell styr skutan efter bästa förmåga och det hittills har det ju gått rätt mycket bättre än vad vi var rädda för i februari? Även om 1 mer död är en för mycket, såklart
 
  • Gilla
  • Wow
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Men dåså. Vad gör man åt det? Om 1/3 inte visar symptom kan man ju varken smittspåra, isolera eller på annat sätt stopp det. Då blir det bra hålla hårt i relingen och låta skiten komma. Kapten Tegnell styr skutan efter bästa förmåga och det hittills har det ju gått rätt mycket bättre än vad vi var rädda för i februari? Även om 1 mer död är en för mycket, såklart
Om det går att testa för är symptom inte ett krav för att kunna smittspåra.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Man kansk borde låtis studenterna köra runt på sina flak trots allt. Smittan klasskompisar emellan är nog rätt begränsad då de ses ändå (även om skolan periodvis varit stängd). Nu hittar tydligen några studenter på alternativ. Man lånar föräldrarnas bil (jag tror få 18-åringar har en egen Volvo XC60 eller liknande) och kör som idioter på motorvägarna. Igår körde jag E4/20, en sträcka med hastighetsbegränsing 80 km/h, trefilig. Först kom Volvon i alldeles för hög fart, vilket inte ens är det stora problemet, utan problemet är att han kastade sig från vänster till högerfil och tillbaks till vänster ett flertal gånger för att köra om bilar och han bytte fil så nära att det var otrevligt nära att smälla flera gånger om. Jag kör sträckan dagligen och ser många som kör för fort (inklusive jag själv ibland) men detta var inte i närheten av det, så mycket värre.
Sen kom en VW (golf eller polo) och körde på samma sätt. Han fastnade dock och kompisen i Volvon körde ifrån. Då slår killen i Volvon på varningsblinkers och lägger sig och väntar in kompisen. En tredje bil var också inblandad. I bilarna sitter glada (korkade) studenter och hänger ut genom rutor och taklucka...

Idag var det tydligen likadan körning enligt trafikinformation från radion. Riskerna för dödsfall verkar lägre med flaken.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Om det går att testa för är symptom inte ett krav för att kunna smittspåra.
Precis, I praktiken är det då massiv smittspårning som är det enda som fungerar, samt lock-down om man tappar kontrollen. Sedan kan man gå tillbaka till massiv smittspårning igen.

Vi som trodde vi var smarta gjorde fel...
 
  • Gilla
Anders_Nilsson och 6 till
  • Laddar…
A
pacman42 pacman42 skrev:
Precis, I praktiken är det då massiv smittspårning som är det enda som fungerar, samt lock-down om man tappar kontrollen. Sedan kan man gå tillbaka till massiv smittspårning igen.

Vi som trodde vi var smarta gjorde fel...
Ja, och har man då inte kapacitet för massiv smittspårning eller lagar som tillåter lockdown så har man inte mycket ammunition alls för den strategin. Återstår att testa lite och be medborgarna snällt.
 
  • Gilla
pacman42 och 3 till
  • Laddar…
T
tusenett skrev:
Jag tycker också att det är viktigt att analysera vad som hänt och vad man kan göra bättre. Ang testa och smittspåra mer inledningsvis så vet jag att många tycker att det borde gjorts. Men det fanns väl anledningar till att det inte gjordes och de måste man ta med i analysen? Att bara säga att vi borde testat bredare, infört hårdare restriktioner tidigare är att förenkla lite för mycket gissar jag.

Jag tror inte man bara satt och sa,”nej nu tycker jag vi har vi smittspårat tillräckligt, nu blåser vi av det här och går hem”.

Till exempel fick man tydligen felaktig information från andra länder om smittorna där, hur ska man undvika det i framtiden är en rimlig fråga? Man sa att antal smittade blev för många för att kunna smittspåra, hur säkerställer man smittspårningskapaciteten i framtiden är också en fråga att försöka besvara?

Införa restriktioner tidigare, ja men hur tidigt och vad var kriterierna som användes för att bedöma tidpunkten och vad ska de nya kriterierna vara och hur får man den information man behöver för det?

’Hårdare restriktioner, vilka och vad är de negativa konsekvenserna för det?

’Mer den typen av analys ser jag hellre än bara mer av det ena och det andra
Mitt svar handlade egentligen bara om anledningen till varför vi har fler avlidna idag och inte så mycket om orsakerna till att man valde den strategin som man valde. Jag tror att orsakerna finns i en kombination av dåliga beslut inledningsvis, brist på beredskap och tröga strukturer. Om man jämför de åtgärder som t.ex. Danmark gjorde så ser man att de har agerat snabbare och hårdare tidigare samt att de varit ödmjuka nog att medge misstag och ändra inriktningen under resans gång.

Ett exempel som jag och flera andra uppmärksammade i tråden var att vi i Sverige körde Melodifestivalen med fullsatt publik men i Danmark valde man att köra den utan publik. Ett annat exempel är att vi valde att enbart testa och smittspåra de som varit i högriskområden och hade symtom osv. Det finns fler exempel som alla leder till att det snart är meningslöst att smittspåra. Argumentet med att vi fick felaktig information från andra länder förstår jag inte, jag antar att våra grannar fick samma felaktiga information?

När det gäller konsekvenser av restriktioner så är det naturligtvis så att hårdare restriktioner får negativa ekonomiska konsekvenser på kort sikt. Min övertygelse är dock att på längre sikt kommer de länder agerat kraftfullt och i rätt tid såsom Tyskland och Danmark få en bättre ekonomisk utveckling än de som inte gjort så.
 
tusenett skrev:
Ja, och har man då inte kapacitet för massiv smittspårning eller lagar som tillåter lockdown så har man inte mycket ammunition alls för den strategin. Återstår att testa lite och be medborgarna snällt.
Eller så ber man regeringen om nödlagar!
 
  • Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
A
pacman42 pacman42 skrev:
Eller så ber man regeringen om nödlagar!
Går tydligen inte då det är grundlagen som behöver ändras för att införa utegångsförbud och det kräver två beslut med ett riksdagsval emellan just för att skydda demokratin och människors fri- och rättigheter.
https://www.riksdagen.se/sv/sa-funkar-riksdagen/demokrati/grundlagarna/
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Går tydligen inte då det är grundlagen som behöver ändras och det kräver två beslut med ett riksdagsval emellan just för att skydda demokratin.
Jag tolkade det som att det går att få tillfälliga tidsbegränsade lagar om man har nästintill konsensus I riksdagen.

Man kan också göra ännu starkare e rekommendationer som innebär att alla verksamheter förutom apotek och livsmedelsaffärer stänger ned. Jag tror inte många skulle vågat gå emot det i praktiken.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
T
tusenett skrev:
Ja, och har man då inte kapacitet för massiv smittspårning eller lagar som tillåter lockdown så har man inte mycket ammunition alls för den strategin. Återstår att testa lite och be medborgarna snällt.
Nja vi kanske inte har lagar som tillåter att man låser in människor i hela städer men vi kan uppnå samma effekt genom andra nyttja andra lagar och styrmedel.
Om vi skulle dra till med ett extremt och orealistisk exempel så skulle man t.ex. kunna förbjuda all fordonstrafik i de områden man vill begränsa folks rörlighet. Kombinera detta mot ett förbud mot folksamlingar på fler än 1 person och alkoholförbud på restauranger så har du sannolikt samma effekt som en lock down.

Jag vill vara tydlig med att jag inte förespråkar en lock down om det inte absolut är nödvändigt och att jag att exemplet ovan bara är retoriskt.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Eller så ber man regeringen om nödlagar!
Att 1500 personer fler dött är tragiskt men inget att kasta ut demokratin för. Inte som jag ser det iaf. Grundlagar är som de är av en anledning.
 
  • Gilla
Dilato och 8 till
  • Laddar…
T
tusenett skrev:
Går tydligen inte då det är grundlagen som behöver ändras för att införa utegångsförbud och det kräver två beslut med ett riksdagsval emellan just för att skydda demokratin och människors fri- och rättigheter.
[länk]
Demonstrations och mötesfriheten är ju också grundlagsskyddad men den har man ändå lyckats sätta ur spel tillfälligtvis med förbudet mot allmänna sammankomster på fler än 50 personer.. (det finns undantag i lagen som gör att den sätts ur spel)
 
A
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tolkade det som att det går att få tillfälliga tidsbegränsade lagar om man har nästintill konsensus I riksdagen.

Man kan också göra ännu starkare e rekommendationer som innebär att alla verksamheter förutom apotek och livsmedelsaffärer stänger ned. Jag tror inte många skulle vågat gå emot det i praktiken.
Det var ju väldigt lite folk ute just i början så nuvarande restriktionerna gjorde iaf nytta (nu låter jag som Tegnell jag är medveten om det). Vinterkräksjuka och vanliga influensan dog ut snabbt. Undrar verkligen om stängning av byggvaruhus, gallerior, konsultbolag, alla industrier, advokat- och redovisningsbyråer osv hade gjort någon större skillnad. Möjligen diskotek och pubbar och liknande tillställningar.

Sen tror jag det vore ytterst tveksamt att företagarna självmant hade stängt igen och riskerat konkurs.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Om det går att testa för är symptom inte ett krav för att kunna smittspåra.
Jag är kanske långsam, men hur ska man smittspåra människor utan symptom? Jag åker buss och tunnelbana med 100-tals människor varje dag. Vi vet ju dels inte vilka varandra är, dels kan vi ju inte testa oss hela tiden om någon i Skanstull blivit smittad. Eller tänker jag fel?
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.