Contura har en kaminfläkt som man kan montera integrerat. Någon som har erfarenhet av den?
Vi har precis fått vår spis installerad och upplever att vi behöver få ut värmen bättre. Vi provade med en sådan man ställer på toppskivan men eftersom vi har täljsten plus extra stenmagasin på toppen blir temperaturen för låg för att fläkten skall surra tillräckligt.
Bild för illustration.
 
  • Modern vedkamin med glasfront och design i grått, visar synliga flammor och innehar ett ventilationssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har integrerad kaminfläkt, det fungerar bra.
Den startar och stoppar automatisk beroende på temperaturen i kaminen.
Ja, den låter en del.
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
Vi hade en i vår men plockade ur då den väsnades något otroligt
 
  • Gilla
Styrman67
  • Laddar…
Far min har en sådan i sin Contura. Fläkten i sig fungerar bra (även om den väsnas) men autoläget på styrningen är riktigt dåligt. Den går hela tiden, oavsett om du eldar eller ej. Så jag tänkte att jag hör med en kompis innan jag börjar felsöka, för de har exakt samma och han har bra koll och jag var rädd att det kanske var något som var felmonterat eller liknande på vår. "Nä, autoläget går inte att använda. Antingen startar den aldrig eller så stänger den aldrig av. Vi får köra vår manuellt när vi eldar."

Högst anekdotiskt, jag vet, men jag kommer hoppa över att försöka få ordning på grejerna som sitter där och istället fixa en annan styrning till den.
 
  • Gilla
Styrman67
  • Laddar…
Vi har en sådan med autofunktion. Stänger av sig när den blir kall. Dock måste man anpassa eldningen efter hastighet på fläkten så man inte sänker arbetstemperuren när man eldar

Vi är väldigt nöjda med vår. Den låter som en dammsugare på maxfart men kör man de i de lägre hastigheterna så är den helt okej ljudmässigt

Sprider värmen väldigt bra o snabbt

Det sitter en mekanisk bimetalltermostat som man skruvar fast i kaminen. Den bestämmer när fläkten ska starta/stanna. Dessa kan "hänga dig" alt gå sönder
 
  • Gilla
Styrman67
  • Laddar…
K Knight skrev:
Det sitter en mekanisk bimetalltermostat som man skruvar fast i kaminen. Den bestämmer när fläkten ska starta/stanna. Dessa kan "hänga dig" alt gå sönder

Hur menar du att den kan hänga sig? Något som går att åtgärda?
 
  • Gilla
Styrman67
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Hur menar du att den kan hänga sig? Något som går att åtgärda?

Du kan läsa lite här

https://www.byggahus.se/forum/threads/bimetall-vs-elektronisk-termostat.207764/

De kan variera mycket i kvalitén så de kan fastna i slutet i slutet läge eller ha svårt att återgå till öppet läge.

Resultatet blir att den inte stänger av sig eller så stänger de av fläkten väldigt sent

Testa att snärta med fingret på termostaten

De är ganska billiga termostater. Vet inte vilken temperatur de öppnar
/stänger på med de är typ en Sånhär

https://www.conrad.se/p/thermorex-t...eratur-5-c-70-c-staengningstemperatur-1678214
 
  • Gilla
MalinMesh och 1 till
  • Laddar…
Vad det är för typ av temperaturgivare/termostat varierar.


Närbild, industriellt objekt, bultar, metallrör, konstruktion, skuggor, oskärpa, otydlig kontext, mörka färger, innesluten utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är vår temperaturgivare, det är den med en bit krympslang.
Elektronisk apparat interiör, kretskort, anslutna kablar, teknisk installation, vita plastkomponenter, isoleringstejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser styrboxen ut.
Jag ser nu att jordtråden till fläktmotorn är avklippt, anslutningskabeln är ojordad och med eurostickpropp. Nu vet jag inte hur det ser ut i fläktmotorn, det kan vara dubbelisolerat där också.
 
  • Gilla
Styrman67
  • Laddar…
F
Vi har den som kommer med Contura 400. Tycker den funkar mycket bra! Startar automatiskt när kaminen är varm och ger bra cikulation. Men den låter alldeles för mycket. Hade gärna ersatt själva fläkten. Nån som testat det?

Till er med kass styrning. Om man har någon slags smart hem lösning, typ Home assistant. Kan man ju sätta ett styrbart uttag och koppla fläkten. Och sen en temp mätare (kostnad typ 2-300kr) och starta och stanna uttaget beroende på temp i rummet.
 
  • Gilla
Styrman67
  • Laddar…
S Styrman67 skrev:
Contura har en kaminfläkt som man kan montera integrerat. Någon som har erfarenhet av den?
Vi har precis fått vår spis installerad och upplever att vi behöver få ut värmen bättre. Vi provade med en sådan man ställer på toppskivan men eftersom vi har täljsten plus extra stenmagasin på toppen blir temperaturen för låg för att fläkten skall surra tillräckligt.
Bild för illustration.
har det problemet med vår contura också, så kombinationen med täljsten och extra värmemagasin är ej att rekommendera! Man får ej installera conturas fläkt i denna kombination. Men en fläkt behövs för värmen kapslas in för mycket av det extra ” värmelagrande” stenarna, vi vill ju att det ska bli varmt o gott när vi eldar.

Har någon här monterat den integrerade fläkten ändå?

Trots att motorn i fläkten kan bli överhettad enligt conturas kundtjänst .
Jag önskar jag jag valt fläkten som tillval och inte extra värme element (powerstone),då dessa tillvalen ej går att kombinera. Mina föräldrar har täljstenskaminen med integrerade fläkten och det är enorm skillnad . Välj det om ni köper nytt !
Hur löste Ni trådskaparen Ert bekymmer ?
Jag är enormt tacksam för svar!
Mvh Jessica
 
S Smultronetsombyggersjälv skrev:
har det problemet med vår contura också, så kombinationen med täljsten och extra värmemagasin är ej att rekommendera! Man får ej installera conturas fläkt i denna kombination. Men en fläkt behövs för värmen kapslas in för mycket av det extra ” värmelagrande” stenarna, vi vill ju att det ska bli varmt o gott när vi eldar.

Har någon här monterat den integrerade fläkten ändå?

Trots att motorn i fläkten kan bli överhettad enligt conturas kundtjänst .
Jag önskar jag jag valt fläkten som tillval och inte extra värme element (powerstone),då dessa tillvalen ej går att kombinera. Mina föräldrar har täljstenskaminen med integrerade fläkten och det är enorm skillnad . Välj det om ni köper nytt !
Hur löste Ni trådskaparen Ert bekymmer ?
Jag är enormt tacksam för svar!
Mvh Jessica
Hej Jessica,

Samma situation som du men vi har inte gjort något åt det. Funderade på att montera någon annan typ av fläkt invändigt i utrymmet under spisen, där luften kommer in innan den når värmelagret, men inte kommit så långt än och det blir i så fall någon typ av one-off lösning.
Föregående säsong värmde spisen bra men för att få värmen upp på ovanvåningen behöver vi flytta värmen. Spisen står brevid trapphuset upp men en limträbalk i taket hindrar värmen att gå upp därav tänkte jag att "trycka på" lite med mekanisk fläkt.

Skulle du lyckas med originalfläkten trots allt så lämna gärna feedback här 🙂
 
S Styrman67 skrev:
Hej Jessica,

Samma situation som du men vi har inte gjort något åt det. Funderade på att montera någon annan typ av fläkt invändigt i utrymmet under spisen, där luften kommer in innan den når värmelagret, men inte kommit så långt än och det blir i så fall någon typ av one-off lösning.
Föregående säsong värmde spisen bra men för att få värmen upp på ovanvåningen behöver vi flytta värmen. Spisen står brevid trapphuset upp men en limträbalk i taket hindrar värmen att gå upp därav tänkte jag att "trycka på" lite med mekanisk fläkt.

Skulle du lyckas med originalfläkten trots allt så lämna gärna feedback här 🙂
Självklart delar jag med mig om jag finner en lösning på vårt problem, så vi får ut den direktvärme vi önskar. Det ska ju bli varmt i huset om eldning i kaminen skall kännas meningsfullt.
Jag har till och med haft tankar på att montera om kaminen och ta ut stenarna men då måste skorstensröret demonteras som hos mig går ut ovanpå. Kostsamt arbete. Har haft min sen 2011.

Om någon annan här i forumet testat conturafläkten trots avrådan , eller hittat en genialisk lösning dela med er !👍🏻
 
  • Instruktioner för montering av stenmagasin till kamin med illustrerade steg och varningsmeddelande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modern kamin med glasfront, vedstockar, inredningsdetaljer, mysig atmosfär, heminredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Styrman67
  • Laddar…
Den sitter ju under? Är kaminen tät upptill ?
 
  • Bild på en dammig, öppen enhet under en disk med kablar och skräp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Styrman67
  • Laddar…
K Knight skrev:
Den sitter ju under? Är kaminen tät upptill ?
Ja fläkten monteras under, och utrymme finns men får ej monteras i kaminer med den extra värmelagringen upptill. Med risk för att fläkt motorn överhettas då , svarar contura mig vid förfrågan. Tack för ditt engagemang o undran.
 
  • Gilla
Styrman67
  • Laddar…
Jag förstår bara inte deras resonemang.

Magasinet sitter i toppen och fläkten sitter under själva eldstaden. Jag kan köpa att det inte funkar ifall den är mer "tät" upptill så luften inte kan transporteras nånstans

Det bör ju inte bli speciellt varmt under eldstaden. Där sitter ju åldersbeständig tejp o hyllor

Om jag ver er skulle jag planera placera en tempsensor på hylla under o kolla vad de blir för max temp
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.