M MrBilo skrev:
Och är det denna jag ska skruva bort för att lufta?
Du har tagit bort centrumskruven så testa att med en skruvmejsel att skruva på axeln med en skruvmejsel.Har du tur hoppar den igång igen.
 
V växelventil skrev:
Du har tagit bort centrumskruven så testa att med en skruvmejsel att skruva på axeln med en skruvmejsel.Har du tur hoppar den igång igen.
Yes har gjort tidigare och då funkar den tillfälligt, sen blir den överhettad igen. Jag möter heller inget som helst motstånd när jag vrider på axeln (bra?).
 
M MrBilo skrev:
Yes har gjort tidigare och då funkar den tillfälligt, sen blir den överhettad igen. Jag möter heller inget som helst motstånd när jag vrider på axeln (bra?).
Ändra till läge III tre och kör en stund och om pumpen verkar gå längre så kör på läge II(2) och har du tur så kommer det fungera annars så får du byta.ta bara artikelnummret när du beställer så du får rätt pump och den kan du byta själv.
 
Redigerat:
  • Gilla
MrBilo
  • Laddar…
M MrBilo skrev:
Och är det denna jag ska skruva bort för att lufta?
Japp, men du ska inte skruva bort hela, utan bara skruva upp den fyrkantiga metallskruven i toppen lite för att öppna för luftning (och sedan stänga igen när det börjar komma vatten istället för luft - vilket som sagt kräver ett visst vattentryck). Den fyrkantiga skruven verkar ha ett spår så du kan skruva den med en vanlig spårmejsel, annars är en elementnyckel avsedd för just sådana skruvar.

https://www.kjell.com/se/produkter/...VzQJ7Ch1kpQSpEAQYBCABEgJKTfD_BwE&gclsrc=aw.ds
 
  • Gilla
MrBilo
  • Laddar…
Tackar för svar, jag testar det + dra upp hastighet enligt tidigare svar så får vi se. -15 grader utan och nu börjar det kännas...
 
B b8q skrev:
Japp, men du ska inte skruva bort hela, utan bara skruva upp den fyrkantiga metallskruven i toppen lite för att öppna för luftning (och sedan stänga igen när det börjar komma vatten istället för luft - vilket som sagt kräver ett visst vattentryck). Den fyrkantiga skruven verkar ha ett spår så du kan skruva den med en vanlig spårmejsel, annars är en elementnyckel avsedd för just sådana skruvar.

[länk]
Skruvade upp en bra bit men märkte varken att luft pyste ut eller att vatten rann ut. Ska jag låta det stå ett tag så kanske?
 
M MrBilo skrev:
Skruvade upp en bra bit men märkte varken att luft pyste ut eller att vatten rann ut. Ska jag låta det stå ett tag så kanske?
Låt cirkulationspumpen vara igång när du luftar. Och som sagt, se till att du har tillräckligt vattentryck i systemet. Om inte ens vatten kommer ut är det säkert för lågt tryck. Har du en manometer nere vid värmepannan i huset så kolla på den.
 
Skulle sätta i elsladden till CP och dånfick elen så jag fick dra upp jordbrukare igen... hände två gånger.. kan det vara resultatet av att det kommit in vatten i ovandelen av CP som bilden visade?
 
R
M MrBilo skrev:
Skulle sätta i elsladden till CP och dånfick elen så jag fick dra upp jordbrukare igen... hände två gånger.. kan det vara resultatet av att det kommit in vatten i ovandelen av CP som bilden visade?
Ja du ska förstås inte ha vatten i elektroniken. Jag tror att den där pumpen bör bytas för den verkar allt annat än frisk, kostar inte hutlöst mycket, och får stora konsekvenser när den inte fungerar.
 
Jag tror den länkade pumpen är för lång, den är 180 mm och jag tror din är 130 mm lång (men jag kan ha fel)

Bäst är att mäta.
 
A Anders243 skrev:
Jag tror den länkade pumpen är för lång, den är 180 mm och jag tror din är 130 mm lång (men jag kan ha fel)

Bäst är att mäta.
Ursäkta min okunnighet, men vad är det som ska mätas?
 
R
M MrBilo skrev:
Ursäkta min okunnighet, men vad är det som ska mätas?
Längden på pumpen. Mellan kopplingarna. Om du ska slippa att kapa rör så måste den nya pumpen ha samma mått.
 
R RoAd skrev:
Längden på pumpen. Mellan kopplingarna. Om du ska slippa att kapa rör så måste den nya pumpen ha samma mått.
Aha så klart

Vad tror ni om denna? Tänkte åka förbi snart isofhttps://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/varme-och-ventilation/cirkulationspump/cirkulationspump-lowara-ecocirc/p-1543351

Finns 130 och 18 mm i bygglängd

Eller denna som ju ligger intill där jag bor https://www.biltema.se/bygg/vvs/var...Yukb7mTvswmzfP3qU960t-rxt3CcungsaAvtkEALw_wcB

Eller är det en budgetvariant som ej håller måttet...
 
R
M MrBilo skrev:
Aha så klart

Vad tror ni om denna? Tänkte åka förbi snart isofhttps://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/varme-och-ventilation/cirkulationspump/cirkulationspump-lowara-ecocirc/p-1543351

Finns 130 och 18 mm i bygglängd

Eller denna som ju ligger intill där jag bor [länk]

Eller är det en budgetvariant som ej håller måttet...
Jag är inte alls kunnig inom detta så jag kan inte svara på om den första passar.

Däremot har jag köpt tillräckligt mycket skit från biltema genom åren för att ha lärt mig undvika deras produkter om jag bryr mig det minsta om de inte fungerar som de ska. De KAN vara ok, men lika ofta är det rent skrot. En cirkulationspump för värmen i bostaden skulle jag inte ens fundera på att köpa där.
 
  • Gilla
MrBilo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.