Hej alla!

Hörde ett lite brummande ljud från rummet där vi har circkulationspumpen... låt högt som "brrrrrrrrr". Kom in och luktade en aning rök, väldigt svag dock. Känner på cirkulationspumpen och det är bokstavligen som en het ugnsplatta så jag brände mig vid den lilla tredjedelssekund jag vidröra circkulationspumpen. Extremt varm! Drog ut sladden och väntar på att den ska svalna.

Ska jag öppna den för att säkerställa att den snurrar ordentligt?

Ställdonen är alla på max oxo enligt bild.

Vad kan tänkas gått snett?
 
  • Cirkulationspump med rör och ställdon, överhettad och brummande, svag röklukt påvisad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser även qtt jag ställt värmepumpen på 40,4 grader vid utetemperqtyr på mellan -10 och - 15. Men framledningstemperaturen är 37,6 grader... om det kan hjälpa något?

Det är inte särskilt varmt hemma heller snarare lite kyligt. Kan det vara att cirkulationspumpen inte fått ut sin värme som den ska ?
 
Det verkar ju som om pumpen gett upp (igen?).
Visst var det så att du fick igång cirkulationspumpen i din andra tråd?

Det kanske är läge att försöka hitta en ersättare?

Eventuellt kan kondensatorn till pumpmotorn vara trasig, men jag undrar om inte en ny pump är bättre för sinnesfriden. Det borde finnas billiga Grundfos Alpha på Amazon som passar.
 
  • Gilla
MrBilo
  • Laddar…
Ingen expert men med såpass låg temp som drygt 40 i framledningstemp så kan värmen kanske alstras av en fastnad pump. Om dessutom alla ventilerna är fullt öppna så tycks det betyda att det inte kommer fram någon vidare varmvatten där till golvslingorna.

Man kan skruva loss täckskruven i centrum på de flesta cirkulationspumpar och kolla om pumpen snurrar. Det kan läcka ut en skvätt vatten men inte mycket. Snurrar den inte kan man ibland lirka igång den via att öka pumphastigheten temporärt, eller att dra igång rotorn manuellt.
 
  • Gilla
MrBilo
  • Laddar…
A Anders243 skrev:
Det verkar ju som om pumpen gett upp (igen?).
Visst var det så att du fick igång cirkulationspumpen i din andra tråd?

Det kanske är läge att försöka hitta en ersättare?

Eventuellt kan kondensatorn till pumpmotorn vara trasig, men jag undrar om inte en ny pump är bättre för sinnesfriden. Det borde finnas billiga Grundfos Alpha på Amazon som passar.
Stämmer, andra gången den bråkar så ska nog se över byte av den. Kostar lö 3-4000 kr vill jag minnas? Kan man montera själv eller ska experter fixa det helst?
 
H Harald Blåtumme skrev:
Ingen expert men med såpass låg temp som drygt 40 i framledningstemp så kan värmen kanske alstras av en fastnad pump. Om dessutom alla ventilerna är fullt öppna så tycks det betyda att det inte kommer fram någon vidare varmvatten där till golvslingorna.

Man kan skruva loss täckskruven i centrum på de flesta cirkulationspumpar och kolla om pumpen snurrar. Det kan läcka ut en skvätt vatten men inte mycket. Snurrar den inte kan man ibland lirka igång den via att öka pumphastigheten temporärt, eller att dra igång rotorn manuellt.
Tack för svar, detta har hänt tidigare så det är nog som du skriver. Ska testa efter att den svalnat av lite så får vi se igen.
H Harald Blåtumme skrev:
Ingen expert men med såpass låg temp som drygt 40 i framledningstemp så kan värmen kanske alstras av en fastnad pump. Om dessutom alla ventilerna är fullt öppna så tycks det betyda att det inte kommer fram någon vidare varmvatten där till golvslingorna.

Man kan skruva loss täckskruven i centrum på de flesta cirkulationspumpar och kolla om pumpen snurrar. Det kan läcka ut en skvätt vatten men inte mycket. Snurrar den inte kan man ibland lirka igång den via att öka pumphastigheten temporärt, eller att dra igång rotorn manuellt.
Tack för dvar
H Harald Blåtumme skrev:
Ingen expert men med såpass låg temp som drygt 40 i framledningstemp så kan värmen kanske alstras av en fastnad pump. Om dessutom alla ventilerna är fullt öppna så tycks det betyda att det inte kommer fram någon vidare varmvatten där till golvslingorna.

Man kan skruva loss täckskruven i centrum på de flesta cirkulationspumpar och kolla om pumpen snurrar. Det kan läcka ut en skvätt vatten men inte mycket. Snurrar den inte kan man ibland lirka igång den via att öka pumphastigheten temporärt, eller att dra igång rotorn manuellt.
 
Öppnade cirkulationspumpen och skruven däri gick ganska lätta att snurra åt båda hållen. Stängde igen för att testa och fick samma problem... huset är från 2010, borde inte pumpen hålla längre än så?

Var hittar jag en ny passande cirkulationspump och kan jag själv installera in den eller är det rörmokare man ska ringa då?

Med cirkulationspump helt ute nu blir det svinkallt kommande dagarna... -17 grader i Stockholm nu :(....
 
Pumpen kan bli extremt varm om den går torrt, dvs om du har en massa luft i slangarna. Kolla så att det är avluftat (lilla vita avluftningsventilen rakt ovanför pumpen).
Har du mycket luft kanske du även måste fylla på mer vatten i systemet, så att du har vattentryck nog.
 
Redigerat:
Jag *tror* att din pump är 130mm lång och har G1-gänga (32mm yttermått), men försök gärna att mäta lite om du kommer åt. Då skulle t.ex. ALPHA1 15-40 130 fungera, eller egentligen vilken pump som helst som är 130 mm lång med G1-gänga. Denna pump verkar kosta ca 1600:-

I mitt golvvärmesystem har jag en Grundfos Alpha 2L som fungerat mycket bra.

Jag tror att du kan byta pump själv, men jag vågar inte säga hur enkelt det är på din fördelare. Min shuntgrupp/fördelare ser lite annorlunda ut än din. Så bäst är om någon av forumets erfarna rörmokare kan kommentera. @Krilleman kanske har en idé.
 
  • Gilla
MrBilo
  • Laddar…
A Anders243 skrev:
Jag *tror* att din pump är 130mm lång och har G1-gänga (32mm yttermått), men försök gärna att mäta lite om du kommer åt. Då skulle t.ex. ALPHA1 15-40 130 fungera, eller egentligen vilken pump som helst som är 130 mm lång med G1-gänga. Denna pump verkar kosta ca 1600:-

I mitt golvvärmesystem har jag en Grundfos Alpha 2L som fungerat mycket bra.

Jag tror att du kan byta pump själv, men jag vågar inte säga hur enkelt det är på din fördelare. Min shuntgrupp/fördelare ser lite annorlunda ut än din. Så bäst är om någon av forumets erfarna rörmokare kan kommentera. @Krilleman kanske har en idé.
Tack för svar Anders! Då har jag något att gå på iaf.

En fundering, kan denna CP vara felinställd? Vad står dessa sträck för, nu markeraf på nivå ett av tre:
 
  • Cirkulationspumpsinställning markerad på lägsta nivå med informationsetikett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är motorns hastighet. Normalt kan man ändra varvtalet med det vredet.
Om du ser på texten under din röda ring så ser du att III betyder 2050 varv/minut, II=1650 och I=1300.

Jag tror inte det påverkar mycket om pumpen fastnar eller stannar, men du kan ju testa att vrida upp den på II eller III. Det kan ju mycket väl vara så som b8q skrev att det är luft i systemet och att pumpen gått torrt och därmed kärvar. Men det kan ju också vara dåliga lager eller trasig kondensator.

Om den stannar ofta och du testat att släppa ut eventuell luft med den lilla skruven rakt ovanför pumpen så är nog trots allt det bästa att hitta en ny pump. Om du byter själv så kanske det inte behöver bli så fasligt dyrt.

Jag vet inte om du har tillgång till någon hygglig rörmokarfirma nära dig, men annars kanske man kan fråga runt lite om någon har en bättre begagnad pump för en 500:- eller så. (Om inte annat så kanske du får tag i en ersättare snabbare än via nätet)
 
  • Gilla
MrBilo
  • Laddar…
Tack för svar igen Anders, ska leta lite och även testa att släppa ut luft också vilken jag ej gjort ännu.
Ingen som bor insödra sthlm som kan installera ny CP mot en slant och god fika ? Ifall jag nu inte vågar \ kan göra det ....
 
Jag tror egentligen inte att kondensatorn i pumpen är trasig, men för säkerhets skull kanske du skulle ju kunna testa att öppna locket på elanslutningen och se om kondensatorn som ska sitta däri ser trasig ut. Kom ihåg att ha elen urkopplad bara!!

Om du har en multimeter som kan mäta kapacitans så kan du kolla om den är på 2uF (enl texten på motorn).
Fråga vidare här på forumet om något är oklart! :)

Och lycka till med värmen! (Tyvärr bor jag för långt bort för att hjälpa till med pumpbytet)
 
  • Gilla
MrBilo
  • Laddar…
Jag öppnade överdelen av CP och den var blöt, intr fuktig utan det fanns lite vatten här och var. Kan det ha orsakat någon kortslutning? För det låter trots allt ifrån pumpen när den är ingång (för att sedan snabbt blir supervarm)
 
  • Öppen centralvärme pump som visar interna komponenter och kabelanslutningar, placerad bland rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och är det denna jag ska skruva bort för att lufta?
 
  • Radiatorkoppling med en markerad vit luftningsventil på ett värmerör ovanför en cirkulationspump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.