Vi har en liten separat luftskruv på vår. Det är en ganska gammal pump, vet inte vad den heter. Hur man luftar pumpen kan antagligen variera en del.
 
Oljudet i pumpen är säkert som den behöver luftas.

Blir elementet för varmt ska du skruva åt strypventilen lite.
 
jag vred igång en gammal pump, den rasslade och rosslade, efter ett tag dog den helt, är det luft i den blir det mer ett skvalande/forsande ljud tycker iaf jag...
oftast brukar det gå att vrida igång pumpar som står still, jag brukar vrida åt motsatt håll mot vad dom ska gå eftersom dom då av någon anledningen snurrar igång lättare. man kan ju åxå dela på pumphuset och kolla om det är nån skit i det som ger missljud. om en c-pump inte snurrar så blir den ganska så varm men det verkar dom klara, det är inte som en vanlig elmotor med över 90% verkningsgrad utan den ligger kring 30%.
 
Jag har precis samma problem nu... och jag vet inte om den e circulationspump gick sönder eller nåt annat, å har ringt mekaniker.. han ska komma hem idag. Får se vad kommer han å säga om det!

//Siani

M mikael70 skrev:
Hej,
har problem med radiatorerna i källaren som blivit kalla. På de övriga våningarna är dock radiatorerna varma. Har tappat ur vatten ur källar-radiatorerna och då blir de varma ett tag men blir kalla igen efter en stund. Funderar om cirkulationspumpen slutat fungera. Har satt en skruvmejsel mot den och jag märker inte att den vibrerar. Snackade med en vvs kille och han sa att om pumpen var trasig så skulle inget av elementen vara varma. Är det så?

//Kall källare
 
K Kippeman skrev:
Har du fyllt på med vatten i systemet?
Jag brukar använda mig av en skiftnyckel mot cirk.pumpen och lägga örat mot skaftet....Brukar höras om den går...
Prova att bryta strömmen så vet du hur det låter när den är tyst....

MVH // Kippeman
Påfyllning av vatten i systemet kan vara en bra ide, dock borde inte radiatorerna i övervåningen funka och källaren lägga av om det är detta problemet? Eller tänker jag fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.