Hej.

Behöver hjälp med hur man ska bete sig i följande situation.
Du kommer med bil söderifrån och ska höger.
Högerfilen blir en bussfil med heldragen linje så fort man lämna rondellen.
Ska man fortsätta på bussfilen tills dess att den heldragna linjen slutar och sedan göra ett körfältsbyte?
Illustration av trafikflöde i rondell med anvisningar för att ta vänster, rakt fram och höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om filen till vänster om bussfilen är en vanlig fil ska du välja det vänstra körfältet och inte det högra när du lämnar rondellen.
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Om högerfilen är skyltad bussfil direkt från rondellen så ska du inte in i den. Du får fortsätta i rondellen till den vänstra filen. Men det låter ju inte som en vettig skyltning.
 
Vad säger skyltarna?
Vilken rondell gäller det så vi kan kolla på maps?
 
I många fall är det inte omedelbart heldraget mellan körfälten direkt efter rondellen utan streckat en bit innan bussfilen börjar, just för att man ska hinna byta till vänster.
 
Såhär ser det ut på aktuell plats
Vy över en korsning vid Sambandsvägen med bilar och en byggnadsställning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gatuvy av en rondell med körfält, grönområden och byggnader i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Pappa1986 skrev:
Såhär ser det ut på aktuell plats
[bild] [bild]
Du ska självklart välja det vänstra av de två körfälten. Vari består tveksamheten egentligen?
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Elon Musk Elon Musk skrev:
Du ska självklart välja det vänstra av de två körfälten. Vari består tveksamheten egentligen?
Ska man svänga höger så ska man ju normalt sett välja höger körfält. Såhär ser det ut innan rondellen
Vägmarkeringar som visar riktning höger inför rondell med bilar i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Ska man svänga höger så ska man ju normalt sett välja höger körfält. Såhär ser det ut innan rondellen
[bild]
Nej det skulle jag inte säga. Det beror på vad som gäller för de olika körfälten - om den ena är en bussfil, t.ex. eller att den högra går rakt fram och den vänstra anvisar en direkt vänstersväng, osv. Inte alls ovanligt i större städer.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Elon Musk Elon Musk skrev:
Nej det skulle jag inte säga. Det beror på vad som gäller för de olika körfälten - om den ena är en bussfil, t.ex. eller att den högra går rakt fram och den vänstra anvisar en direkt vänstersväng, osv. Inte alls ovanligt i större städer.
Ok. Men innan rondellen så hade det ju varit lämpligt om de hade anvisat att till höger är det en bussfil direkt efter rondellen.
Är det första gången man kör här så kan man omöjligt veta att det är bussfil direkt efter rondellen.

Stadsväg som leder in i rondell med avsaknad av skylt för bussfil, byggnader i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Med andra ord så ska man då köra in i det vänstra körfältet för att svänga höger och följa det körfältet.
 
Ja. Men jag håller med om att man ska ut i det högra körfältet om man kör i det yttre fältet i rondellen i normalfallet. Men inte här.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Så skulle jag göra. Sen kan jag hålla med om att det varit lämpligt att på något sätt visa detta lite tidigare om möjligt.

Det är ju korrekt att man normalt ska ligga till höger, men dels är det ju ingen fil där.en privatbilist får vara, dels så går du välja fil så.dwt passar din fortsatta färd bäst. Det lär knappast vara 80 km/h eller högre på platsen.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja. Men jag håller med om att man ska ut i det högra körfältet om man kör i det yttre fältet i rondellen i normalfallet. Men inte här.
Ok. Men kör man här för första gången så kan man ju omöjligt veta utan då får man ju göra en "nödlösning"
Lägg dig till höger och blinka för att sedan byta körfält innan övergångsstället? Typ så kanske?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det finns ju en skyllt, så omöjligt är det inte. Men visst finns det stor risk att hamna i fel fil om man inte känner till stället.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.