H heimlaga skrev:
Jag håller med Daniel N

Orsaken till att jag inte saknar 4 fingrar på väntsterhanden utan i stället klarade mig med en ytskråma som inte blödde en droppe och en sjuk muskel i högerarmen som blev bra över natten är att jag hade klyvkniv på cirkelsågen.

Att tillverkarna lyckades lobba igenom EU-regler som tillåter dem att sälja handcirkelsåar utan klyvkniv innebär inte att dessa är säkra eller vettiga att använda.
När min gamla Makita med klyvkniv tar slut så skall det vara en ny såg med klyvkniv och om sådana inte finns att tillgå så bygger jag om en ny. Alternativet är fogsvans.
Håller med.
Var och en får göra som de vill för mig, men jag kör på samma devis som jag försöker lära min son, dvs. "Bara för att 'alla' andra är dumma i huvudet så behöver inte jag/du också vara det" . Appliceras just nu mest.på folk som röker eller inte använder cykelhjälm..
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Pengar är viktigare än fingrar, typiskt för dagens samhälle.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Rickard.
DennisCA DennisCA skrev:
Pengar är viktigare än fingrar, typiskt för dagens samhälle.
Handlar det verkligen om det?

Det finns billiga sågar från tveksamma märken som har klyvkniv medan 6000-10 000kr sågar ofta saknar, jag tror inte en helt vanlig klyvkniv är en dyr historia.

Är det någon som vet om festool har patent på fjädrande?

Blå cirkelsåg med strömkabel och skärblad för trä, märkt "CE".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
K
DennisCA DennisCA skrev:
Pengar är viktigare än fingrar, typiskt för dagens samhälle.
Är det verkligen där skon klämmer? Nja. Snarare utbudet där majoriteten helt klart saknar klyvkniv, oavsett prisklass.
 
Ja jag tror det är precis därför det saknas.
 
H heimlaga skrev:
Jag håller med Daniel N

Orsaken till att jag inte saknar 4 fingrar på väntsterhanden utan i stället klarade mig med en ytskråma som inte blödde en droppe och en sjuk muskel i högerarmen som blev bra över natten är att jag hade klyvkniv på cirkelsågen.

Att tillverkarna lyckades lobba igenom EU-regler som tillåter dem att sälja handcirkelsåar utan klyvkniv innebär inte att dessa är säkra eller vettiga att använda.
När min gamla Makita med klyvkniv tar slut så skall det vara en ny såg med klyvkniv och om sådana inte finns att tillgå så bygger jag om en ny. Alternativet är fogsvans.
Klingskyddet på moderna cirkelsågar är nog säkrare än dom gamla med klyvkniv. Fjädringen slår tillbaka direkt, omöjligt att få in fingret där. Åtminstone på dom Makita jag har.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Är det någon som vet om festool har patent på fjädrande?

[bild]
Nej. Åtminstone Makita har fjädring.
 
Rickard.
F Finndjävel skrev:
Nej. Åtminstone Makita har fjädring.
Fjädrande klyvkniv menade jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.