Hej!
Jag köpte en ny klinga till min Dewalt cirkelsåg men den är något tunnare än ”ledaren” som följer i spåret vilket gör att sågen nyper fast i skivmaterialet. Har jag köpt fel klinga? Måste jag byta ”ledaren” till en mindre tjocklek? Gör jag fel när jag sågar?

Tack på förhand!
 
  • Gul cirkelsågblad närbild i såg med säkerhetsanordningar och sågspån, verktygsdetaljer, träbearbetning, konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av handhållen cirkelsåg med synligt sågblad och inre mekanik, mot en träbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ordet du söker är klyvkniv.
Du har köpt fel klinga för att användas med den klyvkniven. Jag vet inte om det finns andra klyvknivar att köpa, men alternativet är att ta bort den. Många sågar säljs utan, och till vissa jobb är det att föredra att köra utan den.
 
  • Gilla
Jesrel
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Många sågar säljs utan, och till vissa jobb är det att föredra att köra utan den.
Man bör dock vara medveten om att vissa anser att klyvkniven är nödvändig och att en såg utan klyvkniv är farlig.
 
  • Gilla
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
ser inte ut som kniven sitter mitt över klingan kanske går att justera
använd inte cirkelsåg utan klyvkniv
 
  • Gilla
Jesrel
  • Laddar…
Tack alla tre! Då har jag lärt mig en ny term!

Jag ska kolla om jag kan rikta om kniven alternativt se om jag kan köpa en tjockare klinga. Hittade inte någon tunnare kniv efter en snabb googling.
 
J Jesrel skrev:
Tack alla tre! Då har jag lärt mig en ny term!

Jag ska kolla om jag kan rikta om kniven alternativt se om jag kan köpa en tjockare klinga. Hittade inte någon tunnare kniv efter en snabb googling.
Är klyvkniven tjockare än klingan hjälper det inte att flytta eller rikta om klyvkniven.
 
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Är klyvkniven tjockare än klingan hjälper det inte att flytta eller rikta om klyvkniven.
Nä, det stämmer. Ska se om det finns tjockare klingor.
 
Cirkelsågar utan klyvkniv har elektronisk ”övervakning” istället, iaf bättre sorter, så kanske inte lyckat att ta bort den bara för att det finns sågar utan.
 
P PatrikJo skrev:
Många sågar säljs utan, och till vissa jobb är det att föredra att köra utan den.
Vilka då?
 
Rickard.
nanowire nanowire skrev:
Cirkelsågar utan klyvkniv har elektronisk ”övervakning” istället, iaf bättre sorter, så kanske inte lyckat att ta bort den bara för att det finns sågar utan.
Det låter som en "top-of-the-line-feature" som jag då aldrig haft på nån av mina sågar, batterimaskiner har ju i och för sig broms så dom stannar riktigt snabbt när man släpper avtryckaren men jag gissar att det inte är det du menar.

Cirkelsågar utan klyvkniv är inte särskilt farliga och det är inte som en bordsåg utan klyvkniv men klyvkniven hjälper definitivt ibland.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Det låter som en "top-of-the-line-feature" som jag då aldrig haft på nån av mina sågar, batterimaskiner har ju i och för sig broms så dom stannar riktigt snabbt när man släpper avtryckaren men jag gissar att det inte är det du menar.

Cirkelsågar utan klyvkniv är inte särskilt farliga och det är inte som en bordsåg utan klyvkniv men klyvkniven hjälper definitivt ibland.
Va? Givetvis är det farligt med en cirkelsåg utan klyvkniv.

Mycket förbryllad över inställningen i denna tråd att klyvkniv inte verkar vara så viktigt. Den har en viktig funktion i ett förhoppningsvis hindra kickback, som är högst otrevligt med cirkelsåg.
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Daniel_N Daniel_N skrev:
Va? Givetvis är det farligt med en cirkelsåg utan klyvkniv.

Mycket förbryllad över inställningen i denna tråd att klyvkniv inte verkar vara så viktigt. Den har en viktig funktion i ett förhoppningsvis hindra kickback, som är högst otrevligt med cirkelsåg.
Låt oss vara oeniga då ;)

Kolla upp hur många som faktiskt säljs med klyvkniv idag, makita har t ex bara det på dom 2 absolut största sladdmaskinerna och jag misstänker att det ser liknande ut hos många andra. Varken milwaukee eller hilti har det heller för den delen på dom vanliga sågarna.

(Cirkelsågar är såklart alltid farliga)
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Vilka då?
Tex någon ny Festool vad jag har för mig läst nyligen. Mafell och Hikoki vet jag.
Jag gillar klyvkniv och har bara en metallcirkel utan, en med 125 mm-klinga, alla andra med.

Jag kan ha fel men trodde det var någonting när några regler ändrades som gjorde att tillverkarna kunde skippa klyvkniv om det hanterades på annat sätt?
 
Rickard.
nanowire nanowire skrev:
Jag kan ha fel men trodde det var någonting när några regler ändrades som gjorde att tillverkarna kunde skippa klyvkniv om det hanterades på annat sätt?
Det hanteras säkert i en varningstext någonstans ;)

Det du säger finns garanterat på vissa modeller men det kan omöjligt vara ett krav, jag vill minnas att bosch har gjort en reklam på det men jag kommer inte ihåg på vilket verktyg samt "min" milwaukee skruvdragare har något liknande i ett hålsågs-läge med skydd för hugg.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.