Cirkelsågar kommer i många varianter precisionsinstrument som festtool , eller sågen man tar när man skall riva och inte hittar motorsågen. Köp en billig såg nu och gör om den till skrotsåg senare.
 
Tack för alla inspel!

Blev en Hitachi C6SS. Fick loss den för 1051 kr på Hornbach. Kändes bra med kvalitet, ungefär samma pris som grön Bosch(utan prisgaranti som exempel) och då känns hitachi ljusår bättre.
 
Det låter som ett bra val. Om jag minns rätt så saknar den sågen klyvkniv. I så fall kan den nypa lite i bakkant och kastas tillbaka, speciellt vid klyvsnitt i brädor eller plank. Lär dig redan från början att jobba med sågen på ett sådant sätt att ett kast inte skadar dig. Det betyder inga händer bakom maskinen, och stå aldrig själv bakom sågen. Om den kastar skall det vara "klart bakåt" s.a.s.
 
Helt korrekt! Det ville jag egentligen ha, då jag förstått att det är bra ur säkerhetssynpunkt. Dock vägde kvalitet och märke över och valde därför bort detta(ex Grön Bosch saknade med klyvkniv).

Då jag inte tidigare arbetat med cirkelsåg uppskattar jag dina tips. Lära sig rätt från början så blir det inga problem :)

Det du menar Matias är att när den "nyper" så flyger den bakåt och kan därför skada både händer och kropp? Stå vid sidan, och se till att den får fritt flygrum bakåt ifall det skulle gå åt skogen?
 
Hade du inte kunnat vänta två dagar och köpt Makitan istället? Billigare och med klyvkniv.
 
Japp, så menar jag. Normalt sett klarar man av att hålla emot om en såpass liten såg nyper, men ett korrekt arbetssätt är alltid av godo.
 
Stefan - den är inte billigare. Och nej, det ser tyvärr ut som att jag inte kunde det. Men får se hur bygget utvecklar sig, kanske hade kunnat vänta. Frågan är dock om det är en bättre såg om man tar bort klyvkniven ;)


Toppen, då vet jag vad jag bör tänka på!
 
Felde skrev:
Stefan - den är inte billigare.!
Måste bara kolla hur du räknar? 1051:- för Hitachin och 995:- för Makitan (gratis frakt). :x
 
Hade inte handlat där så jag inte ser om de har sågen inne eller ej. Lindarn ade varit mitt alternativ. Dock har du rätt även där, tror den är 1,50 billigare där...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.