Hej vänner,

Nu är jag tillbaka med verktygsfråga. För er som undrar så blev det en DW777 kap/ger. De integrerade glidskenorna avgjorde ;)
har idag även kompletterat med en gul vinkelslip så jag börjar fresta på min bättre hälfts humör gällande verktygsinköp.

Har precis börjat bygga ett förråd, och insett att vi måste ha en cirkelsåg. Jag har fått sanktionerat tt inköp upp till 1000 kr, gärna mindre. Frågan är vad man bör köpa?
Då jag behöver den snart så är jag osäker på ifall jag har möjlighet att beställa online, med tanke på frakttid och så vidare. Bor i södra Stockholm så har dock tillgång till en himlans massa butiker.

Är det någon som har nått tips ? Såg att det finns en Meec Plus till ett mycket attraktivt pris, dock är jag ju medveten om kvalitetsbristerna på meec, detta är ju dock deras något bättre märke. Hornbach hade en Einhell och B&D att tillgå som klarade 1000 lappen. Ingen av ovan nämnda sågar får det att rycka i köptarmen, men ändock bättre än Pattefild (eller vad det heter) CoTech, Bruksbo och så vidare...


Hur bör jag tänka? Vad skall jag köpa för att bli nöjd?

Den kommer användas till främst förrådet. har inget ytterligare planerat men är ju alltid bra med en cirkelsåg.... Och kommer säkerligen användas sporadiskt i framtiden. Som ni förstår, lätt hobby, behöver inte det bästa, men gärna en som sågar rakt och håller någolunda kvalitet....


tack på förhand för svar :)
 
Bosch PKS 55A
Webhallens butik i Fruängen har hemma för 990:- ;)

Eller så får du smyga till ett par hundra extra och låtsas som det regnar för standardpriset är 1295 ;)
 
eller ännu bättre handla på bauhaus och hänvisa till webhallen i fruängen så får du ytterliggare 12% ;)
 
Brukar finnas begagnade hitachi c6bu2 i näst intill nyskick för runt tusenlappen på blocket. Har en själv och är riktigt nöjd med den
 
Tack för svar!

Grön bock lockar inte s mycket, och den saknar klyvkmib eller vad det heter som man tydligen skal ha dör säkerhets skull,
Hitachin lockar mycket, men alldeles för dyr och finns inga begagnade på blocket.

Tack för tips! Keep em comming!
 
Med en budget på 1000 spänn, och dessutom bråttom, ser jag tre alternativ:

1. Köp en begagnad kvalitetssåg.

2. Låna av en kompis och skaffa en ny klinga till den hos Biltema. Deras klingor är väldigt bra per krona. Det gör att du inte sliter på kompisens klinga, och det blir aldrig några diskussioner om slitage osv. Givetvis lämnar du tillbaka sågen i bättre skick än du tog emot den. Rengjord, hel och med den extra klingan. Under tiden kan du spara pengar till en riktig såg. Ny eller begagnad.

3. Köp en tusenkronorssåg lokalt. Den kommer inte att vara lika hållbar eller bra som en proffssåg, men den kanske är fullt tillräckligt bra?
 
C6bu2 på blocket alternativt tradera, köpte min beggad på tradera för 600 spänn i fint skick
 
Chaly
Köpte en makita 5604R för under tusingen via fortums webhandel. Levererades på 3 dar. Nöjd med sågen än så länge.
 
Hade gärna köpt Makita, dock behöver jag den imorgon och bakhas tar 1700 för den. Med tanke på deras fega prisgaranti så lär det tyvärr inte bli billigare än så.
 
Lutar åt att köpa en tusenkronorssåg lokalt. Kommer inte behöva proffskvalitet.

Men finns ett gäng märken som kvalar in, meec plus, einhell, Bosch grön, skil, B&D m.m
Inget märke startar ett köpsug, men måste förlika mig med att det blir någon av ovan. Frågan är bara vilken :)

Ev kanske en enklare Dewalt (om de har den modellen) går att få in med prisgaranti på hornbach, dock spräcker jag budgeten med några hundringar då.
Men Dewalt känns ju vida överlägset alla andra märken ovan.
 
Nu vet jag inte hur en Scheppach sänksåg fungerar som fristående cirkelsåg. Men den finns ju för 1300kr inkl skena. Jula har ju en variant också.
 
Chaly
Kolla om du hittar makitan på Hornbach, deras prisgaranti funkar även mot e-handel.
 
Felde skrev:
Som ni förstår, lätt hobby, behöver inte det bästa, men gärna en som sågar rakt och håller någolunda kvalitet....
Ändå handlar så gott som alla förslag om proffssågar.

Man kan undra vad det är för fel på hobbydito eller de sågar TS själv nämnde.
Personligen hade jag undvikit de märken TS själv nämner och satsat på en grön bosch under givna förutsättningar.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
1000 kr låter mycket för hemmabruk. Visst är det porrigt att köpa dyra märken med precision och känsla, men om du köper för att göra ett arbete mer än för känslan tycker jag att CoTech, Meec eller liknande funkar bra. Om du dessutom äger en kap/ger med teleskoparm så minskar behovet av dyr cirkalsåg ännu mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.