Har en hel del projekt i görningen som innebär en del sågande.

Inredning av övervåning = sågande av golvskivor, platsbyggda garderober etc.
Sommarstugan = platsbygga kök och andra förvaringsmöbler.
Ska senare oxå bygga ut garaget samt i en nära framtid oxå bygga uterum.

Jag har iaf sneglat på Bosch GKS 55 CE och när man plockat på den styrskenor och tvingar etc hamnar man runt 3500:-
Så har jag sett att Festools TS55 säljs komplett med skena etc för 5500:-

Behöver vägledning.
 
Mikael_L
Du behöver både och. :cool:

Jag skulle inte kunna använda min Festool sänksåg som byggsåg då jag håller på med reglar och annat bygg-grovt.
Men till köket, platsbyggda garderober och sånt så är sänksågen med skena din bästa vän.

Köp inte en Bosch GKS55, den saknar tyvärr klyvkniv och är inte bra, ibland t.o.m farlig.
Jag vet inte om Bosch har kvar sin GKS 160 i sortimentet, det är iaf en riktig cirkelsåg som har klyvkniv. Annars får det bli "standardrådet" Hitachi C6BU2.

Vad det gäller sänksåg tycker jag att du även ska kolla Makita, DeWalt och Metabo.
Kolla priser och leta efter vad folk tycker om dom. Det finns några trådar är på forumet.
 
Får informera om att vi redan investerat i en PCM 8S (kap-/gersåg) och en GST 90 E (sticksåg).
Sen så med hus och sommarstuga är det ju återkommande projekt hela tiden.

Mer vägledning önskas...
 
Jag tycker nog Mikaels svar var väldigt uttömmande och jag håller med honom i varje ord han skriver...nästan... Personligen tycker jag nog att en bordssåg är ett mer relevant komplement till sänk, kap/ger o stickis. Personligen använder jag i princip aldrig min gamla cirkelsåg.
 
Redigerat:
Köp festoolen, + en klyvklinga och en extra "standard", så lipper du stå med en slö klinga i ett kritiskt läge.
Jag har en ts55 och två cirkelsåkar (makita och milwakuee), under hela min byggprocess (tillbyggnad, renovering och inredningar) max använt cirkelsågarna 5 minuter. Ts55 har varit grymt användbar ihop med skena och fixar alla moment som en tradtionell såg + lite till.
De enda moment jag kan komma på där cirkelsåg är bättre är när man kapar reglar istället för handsåga med fogsvans, men du har ju kap så då går detta moment bort också.
 
Bosch GKT 55 GCE kommer ju 'snart' också.
(saknar klyvkniven, men det har diskuterats i så pass många trådar att det inte behöver tas i denna tråden igen).

Bosch lanserar också en ny 'typ' av skena som passar till sågarna med beteckningen GCE, kanske värt att fundera över inför ett köp.
 
Jag kollade Hitachin som rekommenderas längre upp och med skenor, tvingar etc så hamnar den på 3700:-.

om jag nu väljer sänksåg... vilken är bäst? Makita, DeWalt eller Festool?

Jag skulle behöva ha en såg innan nästa helg...
 
Innan nästa helg då faller ju Makitan bort, du hinner inte få hem en från England och de är lika dyra som Festool här hemma.
Kolla om du kan få tag i en Festool på Bygma till det tidigare kampanjpriset 5500 med 2 skenor.
 
ok, vad kostar makitan vid köp från england?
 
Lars_Gisela skrev:
Har en hel del projekt i görningen som innebär en del sågande.

Inredning av övervåning = sågande av golvskivor, platsbyggda garderober etc.
Sommarstugan = platsbygga kök och andra förvaringsmöbler.
Ska senare oxå bygga ut garaget samt i en nära framtid oxå bygga uterum.

Jag har iaf sneglat på Bosch GKS 55 CE och när man plockat på den styrskenor och tvingar etc hamnar man runt 3500:-
Så har jag sett att Festools TS55 säljs komplett med skena etc för 5500:-

Behöver vägledning.
Jag har en Bosch GKS 55 CE och styrskena, jag vet att sågen saknar klyvkniv, har inte haft några problem med detta, även om man fått något enstaka hugg, men har alltid varit beredd och kunnat parera. Jag hade lite flyt när jag skulle skaffa såg, köpte den på Tradera och kom hyfsat billigt undan. Är mycket nöjd med sågen, är iofs första såg med styrskena...
 
Hos axminster får du med 2 skenor, skarvstycke och väska för samma pengar.
 
Toolshop visar att de inte kan leverera såg med skenor till Sverige?

Ska kolla axminster...
 
Axminster ca 4200 med frakt men köp med ett skarvstycke till det glömde jag.
köpte dock ett festool sen på tradera som verkade funka.
 
Jag har också beställt en Makita SP6000K från Axminster (får den imorgon). Glömde dock att beställa ett extra skarvstycke. Ser Festools skarvstycke lika ut som Makitas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.