Det är så att man börjar bli en prylbög :p

Det är så att jag är ute efter en cirkelsåg eller en gersåg. Vet inte vilken som är mest värd att köpa.
Kommer att bygga en liten trall. Sedan såga hyllplan 30cm. Sedan tak(inomhus).

Kommer ej ha råd att köpa både cirkelsåg och gersåg. Känns lite onödigt.

Såg att cirkelsåg makita 5604R kostar 995:- på bauhaus just nu. Är den värd att köpa?
Skulle vilja ha med Klyvkniv så det inte ser ut som man var på fyllan när man gjorde jobbet :p

Vill inte ha coop, ica, jula, biltema och rustas egna märken. Vill kunna använda den mer än en gång :rolleyes:
Vill inte betala för mycket pengar pga den kommer ej användas ofta. Så vill jag inte hyra pga vill äga prylarna :cool::wow:
 
Makita är det inget fel på för det priset, men jag skulle aldrig köpa en innan jag hade en gersåg.
 
Skulle nog satsa på en gersåg. Den har du mer nytta av. Lägg hellre några kronor extra på den istället för två halvdana maskiner.
 
champion skrev:
Skulle vilja ha med Klyvkniv så det inte ser ut som man var på fyllan när man gjorde jobbet :p
Vet inte om jag missförstår dig men när du skriver "på fyllan" tolkar jag det som ett dåligt/slarvigt jobb. Klyvkniven gör inte jobbet bättre utan förhindrar kast av maskinen vilket reducerar skaderisken. Utan kniv kan maskinen nypa i trät och kastas mot dig.

Man kanske iofs kan misstänka att du gjort jobbet på fyllan om du har en cirkelsåg fast i låret och blodet sprutandes :)
 
Klarar gersåg att kapa 30cm breda hyllplan? Vet att vissa klarar det men dom kostar där efter(3000kr som jag sätt). Just därför jag funderar på cirkelsåg.

Varför har man mer nytta av gersåg?

Glenno83 skrev:
Vet inte om jag missförstår dig men när du skriver "på fyllan" tolkar jag det som ett dåligt/slarvigt jobb. Klyvkniven gör inte jobbet bättre utan förhindrar kast av maskinen vilket reducerar skaderisken. Utan kniv kan maskinen nypa i trät och kastas mot dig.

Man kanske iofs kan misstänka att du gjort jobbet på fyllan om du har en cirkelsåg fast i låret och blodet sprutandes [bild]
Jag menade såklart skaderisken. :)
 
sänksåg med skena
 
erik832995 skrev:
sänksåg med skena
Där ser man hur lite jag hade koll på dom.
Började tänka efter och tror nog att det blir en gersåg. Känns som man har mer användning av den än en cirkelsåg.
Tur att detta forum finns så man inte gör dumköp.

Vad är det man ska tänka på när man köper en gersåg, effekt(W) viktig?

För mycket pengar vill jag inte lägga på pga den inte kommer användas så himla ofta.

Denna blir väl billigaste kgs 216 m om man vill ha med skena?
 
Handcirkelsåg med kapmojäng skulle vara mitt val. Man kan inte klyva en bräda med en gersåg, men det går bra att både kapa och klyva med en handcirkelsåg. Att gera lister med en handcirkel är svårt. Där är gersågen bättre. Det hörs nästan på namnet. En Handcirkel med 55 mm sågdjup och ca 1200W räcker långt. Motorbroms är trevligt också. Kanske en Hitachi C6BU(2)
 
Tänk nu på att TS antagligen inte har varit på forumet tillräckligt länge för att känna till detta fantastiska hjälpmedel som här går under namnet "kapmojäng".

@ champion:
Här är "kapmojängen": http://www.byggahus.se/forum/verkty...aga-rakt-med-handcirkelsag-2.html#post1519403
Läs gärna hela den tråden, tota ihop en kapmojäng och lev glad och nöjd med cirkelsågen. Förutom kostnaden så har ju cirkelsågen även den fördelen framför en kap- och gersåg att den går att stoppa ner i en låda och gömma i garderoben. En kap- och gersåg tar ju aningen mer plats, speciellt om du har stativ till.
 
Nu blev det riktigt svårt hur man ska göra :(
Gersåg är stor och klumpig. Cirkelsåg är liten och smidig. Båda är bra till olika saker. Hmm, vill inte köpa två skitverktyg. Nu velar man som en tvååring hur man ska göra.

Man får väl kolla och tänka vad man tror man har mest användning för. Kapmojängen gjorde cirkelsågen lite mer intressant.

Äh, fan vet inte. Skulle man varit singel så skulle man köpt båda ^^
 
Med en handcirkel och en bra fogsvans eller annan bra handsåg tex en japansåg så kan du göra allt du kan göra med en versåg. Plus det som du kan göra med en handcirkel. Krångligare och långsammare visst men det går att göra. Finns också gerlådor till fogsvansar.
 
För att kunna ge ett bra svar på vilket verktyg som lämpar sig bäst för TS ändamål undrar ju jag vad det är för tak som ska monteras och hur mycket? Pärlspont eller skivor har ju en viss inverkan på valet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.