Rickard.
Och jag jobbar dagligen som hantverkare men det betyder inte att jag rekommenderar samma verktyg för hobbybruk till privatpersoner :)

Skiftande varvtal i fart på en remdriven hade ju varit spännande att se och hård körning är nog inte ens ett alternativ på denna maskin.

Varför jag tycker det är onödigt är att jag antar att ts har en budget och jag skulle rekommendera en chuck för några hundralappar och lägga resten på bra borrar för det skulle göra större skillnad.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Nej på TS borr är precisionsperspektivet sannolikt inte något argument för en integrerad borrchuck.
I generella ordalag så specas integrerade chuckar med mindre rundgång än diton med separat chuck och dorn, skillnaden kan dock handla om så lite som en hundradel hos kvalitetsgrejer.

Däremot eliminerar man risken för tappad chuck, med integrerat dorn. Rekylen när man växlar ner från 2900 rpm till 1450 rpm på min Strands S25 är riktigt häftig.
Är det inte samma rekommendation på strands som på Arboga, dvs motorn ska vara still när man växlar?
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Är det inte samma rekommendation på strands som på Arboga, dvs motorn ska vara still när man växlar?
Det är väl skillnad på att växla drev i farten och att växla motorlindning. Det första ska man absolut undvika och det andra är nog en fördel att undvika för att slippa onödiga påfrestningar på maskinen.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Är det inte samma rekommendation på strands som på Arboga, dvs motorn ska vara still när man växlar?
Jo. Jag formulerade mig lite otydligt. Jag menar inte när man ändrar spakarna/vreden på spindelhusets sida, dvs växlar. Då ska så klart motorn stå still.
Utan jag avsåg när man mha vridomkopplaren/strömställaren går ner från läge 2 till 1 och halverar hastigheten.
 
K
Rickard. Rickard.ag skrev:
Och jag jobbar dagligen som hantverkare men det betyder inte att jag rekommenderar samma verktyg för hobbybruk till privatpersoner :)

Skiftande varvtal i fart på en remdriven hade ju varit spännande att se och hård körning är nog inte ens ett alternativ på denna maskin.

Varför jag tycker det är onödigt är att jag antar att ts har en budget och jag skulle rekommendera en chuck för några hundralappar och lägga resten på bra borrar för det skulle göra större skillnad.
Rickard. Rickard.ag skrev:
Och jag jobbar dagligen som hantverkare men det betyder inte att jag rekommenderar samma verktyg för hobbybruk till privatpersoner :)

Skiftande varvtal i fart på en remdriven hade ju varit spännande att se och hård körning är nog inte ens ett alternativ på denna maskin.

Varför jag tycker det är onödigt är att jag antar att ts har en budget och jag skulle rekommendera en chuck för några hundralappar och lägga resten på bra borrar för det skulle göra större skillnad.
Finns från 300 . Är inga kvalitet grejer men duger gott till hobbymadkin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.