Ja i ett hus från 1960-talet är bergvärme garanterat det mest ekonomiska och utan tvekan 1:a val.
Men det blir tokigt när folk bestämt förordar bergvärme till nybyggen eller nyare hus.
 
  • Gilla
lonanders
  • Laddar…
Små fönsterytor, låter klaustrofobisk
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Har flera vänner i nybyggda hus med F-värmepump. Ingen är nöjd, de tycker det är kallt och dragit på vintern och på sommaren har alla problem med att övervåningen (sovrum) är alldeles för varm. Tre ev fyra har installerat ac...
 
  • Gilla
brfbo och 3 till
  • Laddar…
Håller med, frånluftsvärmepump är budget och inget man väljer i första hand.
Bygger man nytt 2019 eller senare så har man också mycket svårt att klara energikraven med enbart frånluftsvärmepump.
De nya kraven kräver i princip en luft/vattenvärmepump eller bättre.
 
Heja Christer! Vanligt klokt byggande utan konstigheter, kan var det mest revolutionerande inom bostadsbyggandet i modern tid. Lågteknologiska lösningar är ofta både hållbara och billiga. Något att ta fasta på för det nya egnahemsbyggandet.
 
  • Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
Installerade vattenburen golvvärme för 15 år sedan (gammalt hus). Finns inte på kartan att jag skulle bosätta mig i ett hus med radiatorer.
 
  • Gilla
byggarätt och 2 till
  • Laddar…
B
Han har ju ingen aning om hur en bra FTX fungerar... den ska ju inte värma huset, utan återvinner ju bara värmen, sen har man värmesystemet som ser till att varje rum har rätt temperatur... han måste blanda ihop det med den luftvärme som var poppis i slutet av 80-talet... (som jag själv har slängt ut och bara behålligt FTX-delen.
 
  • Gilla
lonanders och 1 till
  • Laddar…
Undrar var denna förvirrade gubbe fått sin erfarenhet från.
Inte kan han varit ute i verkligheten där jag m.fl byggt upp mycket stor erfarenhet hur man skall bygga eller inte bygga.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 2 till
  • Laddar…
PeterFalun
Jag har köpt boken

Bra och intressant läsning
 
  • Gilla
sinclairhacker och 1 till
  • Laddar…
Tack för ditt tips om boken!
Äntligen någon som vet och kan något - och VÅGAR skriva om det!
För oss husägare såväl som nya husköpare BEHÖVS det handböcker.
Och, sen måste man ifrågasätta byggarnas ekonomiska vinster; hur OHÄLSOSAMMA är inte de? Det är sådant man inte kan gå till vanlig läkare eller sjukhuset med...
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.