Ribons skrev:
kök kompl 18,000. golv 6,000 vinylmatta 3 000. Thermoskydd väggar tak 5,000 (rabatt på provburkar) Braskamin 1000, regel stomme 16,000.'
Något mer ? fattar ni inte ännu att jag kan deklarera allt som jag säger.... och ni kallar/tycker jag är lite avig
Värme och varmvatten? Eller skall allt skötas av braskaminen?
 
R
Ja centura 350 (herrgårds modell ger 10 Kw och huset kräver 2 Kw föe att värma till ca 20-21 grader, rökröret vattenmantlas och jag försöker suga ut ca 200 Grader C ur rökröret (rökgaserna har en temp på ca 400 grader C, rökröret ör 4,0M långt
 
Redigerat:
R
Tittar just nu på att bygga utanför stadsplanerat omr, vilket drar ner kostnaderna markant, men som sagt var så är allt bara en idee/plan och inget är spikat. tittar runt på olika alternativ som finns att tillgå och en del av dom är ganska intressanta och lösningar är inte mycket dyrare än att bygg inom stadsplanerat omr. som jag sagt förr jag tittar alltid på alternativa lösningar och gör inte som alla andra gör och får då samma resultat som alla andra får. Nu tittar jag på at bygga ett duschrum på landet (vart och köpt ekstolpar 75*75 för 500 kr för 30M) som jag skall ha till ramen för duschrummet. tippar på att det kommer att kosta mig ca 3000 kr komplett med allt. vill sätta ny std för dusch/badrum har pratat med MDH och väntar på svar ifrån dom
 
Jag hänger inte med, har du byggt eller ska du bygga? Du får hursomhelst gärna redovisa alla kostnader på en gång.

Sedan har du helt enkelt fel ang elinstallation.
 
R
scim skrev:
Jag hänger inte med, har du byggt eller ska du bygga? Du får hursomhelst gärna redovisa alla kostnader på en gång.

Sedan har du helt enkelt fel ang elinstallation.
Ok säger väl så då
 
Ribons skrev:
Jag har aldrig sagt att en behörig inte skall driftsätta en anl. Så dum är jag inte. (är utb elektriker i början av 2000 BB1) det jag säger är att en anl är ingen anl utan ström eller driftsatt, detta gör att alla får koppla och sedan måste en behörig elbyrå driftsätta den efter nödvändiga mätnings och kontroller. Jag tittar alltid på olika alternativ inom allt. det är inte bara vi i Sverige som kan, dom har faktiskt el och vvs i Europa också och det funkar alldeles utmärkt. Vet med 100% att det är billigare nere i Europa om man gör det smart och lite effektivt. har kollat på frakt för att ta upp alla mina delar, och det skulle kosta 20,000 kr för en trailer 98 Kbm och då får man plats med lite grejer
Du kan ju ringa upp elsäkerhetsverket och fråga så får du se. Finns även beskrivet i denna publikation från elsäkerhetsverket;

http://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/Press/Nyheter/Lat-ratt-person-gora-elinstallationerna/

Jag tar mig friheten att citera ett stycke;
"Exempel på arbeten som måste utföras av behörig elinstallatör är; installation av golvvärme för 230 V eller infällda spotlights för 230 V, dragning av installationsrör i vägg, montage av dosor och klamring av kablar för fast anslutning."

Vad var det du sade? Okunnighet är en dygd...
 
R
det var så jag sa det.
Har skickat en fråga till ESV så får vise vad dom säger. Publicerar svaret här
 
R
dom bitarna känner jag till. men om man är BB2 får man inte lägga in en ny ljusgrupp utanbara koppla på den på en befintlig slinga om den klara den nya belastningen
 
R
och du får inte klammra en gummikabel för den är inte godkännd för en fast förläggning
 
Mikael_L
JonazThern skrev:
Vi kommer troligtvis bygga nytt hus om nåt år, Jag är snickare, men har inte erfarenhet av totalentreprenad så jag är lite orolig över att jag ska missa något. Är det Någon där ute som har en bra checklista över saker som ska göras INNAN bygget, vilka offerter som ska begäras INNAN man bygger (el, vvs, värme etc), vad som ska göras UNDER bygget etc? :)
Innan byggstart kan det behövas saker som:
Bygglov, byggsamråd
Utreda vatten och avloppslösningar
geologisk markundersökning
ritningar, både fastighetskarta, husritn, ev en del konstruktionsritn, och bygglovshandlingar.



Ähh, jag orkar inte sitta och rada upp hundra saker ... :confused:

Frågan är nog lite för generell och allmänt ställd.
Jag har ju ingen aning om du tänker bygga precis rubbet själv, eller bara vara med och spika några kvm panel.
Du skriver ordet totalentreprenad. Tänker du ha det så är det ju inte så många saker du behöver styra upp.


Ev skulle jag kunna ge ett vettigt inlägg i tråden med att typ beskriva hur jag själv byggde.
Men det är ju bara hjälp om du tänkt göra någorlunda likadant själv.
 
Ribons skrev:
Ja centura 350 (herrgårds modell ger 10 Kw och huset kräver 2 Kw föe att värma till ca 20-21 grader, rökröret vattenmantlas och jag försöker suga ut ca 200 Grader C ur rökröret (rökgaserna har en temp på ca 400 grader C, rökröret ör 4,0M långt
Har du tänkt värma de 50 lägenheterna med sådan kamin lär du behöva ha ruskigt låg hyra för att få några hyresgäster. Är tveksam till att kommunen ens kommer att godkänna det som enda värmekälla i ett flerbostadshus för permanent boende.

Hur har du tänkt lösa VA? 3-kammar och egen brunn? Bara el och vatten anslutning för ett hyreshus om 50lgh kan bli en miljon.
 
R
Mikael_L skrev:
Innan byggstart kan det behövas saker som:
Bygglov, byggsamråd
Utreda vatten och avloppslösningar
geologisk markundersökning
ritningar, både fastighetskarta, husritn, ev en del konstruktionsritn, och bygglovshandlingar.



Ähh, jag orkar inte sitta och rada upp hundra saker ... :confused:

Frågan är nog lite för generell och allmänt ställd.
Jag har ju ingen aning om du tänker bygga precis rubbet själv, eller bara vara med och spika några kvm panel.
Du skriver ordet totalentreprenad. Tänker du ha det så är det ju inte så många saker du behöver styra upp.


Ev skulle jag kunna ge ett vettigt inlägg i tråden med att typ beskriva hur jag själv byggde.
Men det är ju bara hjälp om du tänkt göra någorlunda likadant själv.
Jag har planritningar 13st i min arbetssryrka jag har tillgång till arkitekt, ingenjör , kalkulerat med bodar conainer (40 fot 2st) det mästa inom den praktiska biten är jag till 80% klar med, men som du antyder finns det en del teoretisk aspekter som jag inte kan eller kommer på. Dn geologisk delen har jag ett bra hum om stor del av omr där jag tittar på är en ås och med dom förutsättningarna
 
R
Robert-san01 skrev:
Har du tänkt värma de 50 lägenheterna med sådan kamin lär du behöva ha ruskigt låg hyra för att få några hyresgäster. Är tveksam till att kommunen ens kommer att godkänna det som enda värmekälla i ett flerbostadshus för permanent boende.

Hur har du tänkt lösa VA? 3-kammar och egen brunn? Bara el och vatten anslutning för ett hyreshus om 50lgh kan bli en miljon.
VA delen tittar jag på och har fått en del uppgifter om hur man skulle kunna gå till väga, pratar även med lite olika företag runtom ang att göra ett helhets koncept för miljön (ta tlll vara på allt som fastigheten kan spottar ur sig och få in kretslopp. det finns tydligen ett fastighets bolag som tittar på just en sådan lösning.
När det kommer til värme delen har jag2-3olika lösningar (tyvärr ingna helhet lösningar än men inget är i onödan än så länge.
Tittar på luftsolfångar anl för vent och värme samt solfångar anl med solstyrning. sen är min för hoppning att jag skallkunna få ner värme behovet till ca 10KW/KVm/år vilket då skulle motsvara en villas behov(inte omöjligt med den kompetens jag har inom alternativ energi och mina egna små löningar.
Vatten blirdet en borrad brunn så får man se vilket dygns kap den har
 
R
vill även säga att jag har kontakt med 2 st Professorer på MDH och ev göra ett test obj för att se om det funkar som jag hade tänkt det... men just i skrivande stund vet jag inte hur de serr med den saken. men en av dom är mkt intresserad
 
Jag tror nog inte dessa 50 lägenheter någonsin får se dagens ljus. Men jag är väldigt sugen på att köpa 30 meter ekstolpar för 500 kr, skulle man kunna få ett namn på sågverket ifråga?

Edit: Ser nu att Ribons inte är TS och ber om ursäkt för OT
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.