Mikael_L
Har du fått bygglov och han överklagar detta, kan du faktiskt påbörja byggnationerna och bygga ända till att det meddelas stopp pga vunnet överklagande eller inhibition.
Dessa byggåtgärder gör man förvisso på egen risk. Men är allt som du beskriver så bör ju risken vara jätteliten.
 
I Göteborg fungerar det såhär sen ett år tillbaks. Man ska inte gå och fråga grannarna och be om godkännande underskrifter. Om man bryter mot några regler vid bygglovsärenden som byggnadsnämden satt upp ex byggnad på prickad mark eller större yta än vad som tillåts på tomten så kommer byggnandsnämden ta kontakt med de närmsta grannarna. Om allt sköts enligt reglerna så kommer grannarna inte ens bli tillfrågade och inte veta om att man får bygglov. Jag tycker det är ett steg i rätt riktning och man skipper krypa för grannarna i onödan. Om grannarna tillfrågas så har dom 30 dagar på sig att inkomma med orsak till varför dom anser att bygglov inte ska beviljas och det måste finnas skäliga orsaker annars å avvisar byggnadsnämden motsägelsen från grannen. Om byggnadsnämden anser att bygglovet strider mot för många regler eller om det är orimlig i förhållande till skälen man anger i ansökan så avvisar dom utan att ta kontakt med grannarna.
/CC
 
Redigerat:
chris47 skrev:
I Göteborg fungerar det såhär sen ett år tillbaks. Man ska inte gå och fråga grannarna och be om godkännande underskrifter. Om man bryter mot några regler vid bygglovsärenden som byggnadsnämden satt upp ex byggnad på prickad mark eller större yta än vad som tillåts på tomten så kommer byggnandsnämden ta kontakt med de närmsta grannarna. Om allt sköts enligt reglerna så kommer grannarna inte ens bli tillfrågade och inte veta om att man får bygglov. Jag tycker det är ett steg i rätt riktning och man skipper krypa för grannarna i onödan. Om grannarna tillfrågas så har dom 30 dagar på sig att inkomma med orsak till varför dom anser att bygglov inte ska beviljas och det måste finnas skäliga orsaker annars å avvisar byggnadsnämden motsägelsen från grannen. Om byggnadsnämden anser att bygglovet strider mot för många regler eller om det är orimlig i förhållande till skälen man anger i ansökan så avvisar dom utan att ta kontakt med grannarna.
/CC
Oj då, raka rör.
Själv håller jag till i Borås, så vi får se hur det går.
 
harry73
chris47 skrev:
I Göteborg fungerar det såhär sen ett år tillbaks. Man ska inte gå och fråga grannarna och be om godkännande underskrifter. Om man bryter mot några regler vid bygglovsärenden som byggnadsnämden satt upp ex byggnad på prickad mark eller större yta än vad som tillåts på tomten så kommer byggnandsnämden ta kontakt med de närmsta grannarna.
...
Jag tror att det det här gäller inomdetaljplanerat område. Eftersom allmänheten då redan haft möjlighet att lämna synpunkter på vilka byggplaner tillåts (när detaljplanet antogs)
Utanför detaljplanerat område finns den möjligheten inte, så därför är synpunkter från berörda grannar viktig.
Möjligtvis finns det förhandsbesked till bygglov eller områdesbestämmelser som beskriver vilka byggnade som kan tillåtas men inte i samma omfattning som i ett detaljplan.

Och för att svara på något som kom förbi i diskussionen lite tidigare: Även utan detaljplan och utanför samlad bebyggelse behöver man alltid bygglov för en tillbygnad till bostadshuset. Man behöve inte bygglov till mindre sidobyggnader som inte är avsätt för permanent boende
 
ullberg
harry73 skrev:
Och för att svara på något som kom förbi i diskussionen lite tidigare: Även utan detaljplan och utanför samlad bebyggelse behöver man alltid bygglov för en tillbygnad till bostadshuset. Man behöve inte bygglov till mindre sidobyggnader som inte är avsätt för permanent boende
Formuleringen är

PBL2010 skrev:
För en- och tvåbostadshus och tillhörande komplementbyggnader, murar och plank utanför ett område med detaljplan krävs det, trots 2 §, inte bygglov för att
1. göra en liten tillbyggnad, om åtgärden inte vidtas närmare gränsen än 4,5 meter, eller
...[text om komplementbyggnad]
...[text med att detta bara gäller om man är utanför sammanhållen bebyggelse (vilket är den nya termen, den äldre var samlad) & komunen inte har extra regler]
Vilket jag ganska tydligt läser som att man får bygga till bostadshuset, dock bara en mindre tillbyggnad. Har för mig att jag sett tolkningar på "mindre" som 15% eller max 45 m2 men detta är jag osäker på.

Men för TS skull så var väl detta OT, jag fattade det som att vi var inom sammanhållen bebyggelse.

Någon som är bra på tolkningen av sammanhållen bebyggelse förresten? Min kommun publicerar inte kartor över sammanhållen bebyggelse, kan jag ringa och "kräva" att de tar fram en sådan? Jag vill helst inte ställa frågan specifikt på min fastighet, jag får en känsla av att de då kategoriskt svarar att det är sammanhållet (jag tror iof. att det är sammahållen givet definitionstexten, men den är ju inte helt glasklar tycker jag). Samtidigt vill jag inte driva kostnader i onödan för min kommun, men om de ändå behöver / måste ta fram sådana kartor (eller kanske har de dem men publicerar inte) kanske det kan vara ok ändå.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.