Nu börjar vi komma framåt med ritningar och planlösning för utbyggnad av vårt hus.
I helgen tog jag steget och talade med sista grannen och våra planer. Han har nu motsatt sig via min sambo, han vågade med andra ord inte ta det direkt med mig.
Frågan är hur tungt hans ord kommer väga?
Området är i tätbebyggt område men utanför detaljplan.
Mitt hus och tillbyggnaden kommer ligga mer än 4,5 meter från hans tomtgräns.
Vårt hus är idag 9x7,5 meter. 1½-plan med mansardtak och halv källare.
Vi ska förlänga källare och våningsplan 1 med 7,5 meter. Vi kopplar på gamla kortsidan med ett sadeltak. Alltså inga konstigheter eller höga hus.
Vad tror ni, hur tungt kommer hans ord väga?
Känns jävligt surt att nu när vi äntligen har en inslagen plan efter 4 år ska han stoppa.
Finanserna är till och med klara.

Tacksam för input.
 
Jag vet inte om jag missförstått, men om det är utanför detaljplanerat område behöver du väl inte något bygglov? Kan grannen då ha några invändningar om du håller dig mer än 4.5meter från tomtgräns?
 
Jo, om det är precis som TS skriver att det är ett område med sammanhängande bebyggelse, så kan kommunen likställa det med detaljplanerat område.
Så du måste följa din kommuns regelverk.
 
Jag bryter inte mot komunens regelverk på något sätt.
Det är endast en granne som motsätter sig.
Han hävdar att det stör hans utsikt. Utsikt mot vad är min fråga, ingenting är svaret.
 
Det finns bygglovsbefrielse utanför detaljplan om det är mindre tillbyggnader. Det här ser ut att kunna vara så stort att bygglov krävs.

Svar på frågan: Om det är som TS säger så kommer grannens ord väga lätt som en fjäder.
 
Bygglov kommer behövas.
Hållersom bäst på med att beställa kartprodukt, ta fram bygglovsritningar osv osv.
 
Mikael_L
Det anses antagligen som sammanhållen bebyggelse (eller vad det nu heter) och därmed krävs bygglov.

Om du håller dig 4,5 meter från tomtgräns och inte bygger avvikande från områdets karaktär (map på byggnadshöjd, färg, material osv) så bör grannens ord väga mycket lätt, fjäderlätt. Ungefär som lite damm, som man bara blåser bort. :)
 
Mikael_L skrev:
Det anses antagligen som sammanhållen bebyggelse (eller vad det nu heter) och därmed krävs bygglov.

Om du håller dig 4,5 meter från tomtgräns och inte bygger avvikande från områdets karaktär (map på byggnadshöjd, färg, material osv) så bör grannens ord väga mycket lätt, fjäderlätt. Ungefär som lite damm, som man bara blåser bort. :)

Det är ungefär vad jag misstänker.
Skall träffa handläggare på tisdag eller onsdag nästa vecka. Många frågetecken lär väl rätas då men man blir lite nedstämd i första läget.
Dock lär jag inte ge mig, en grinig granne ska inte sätta stopp för våra drömmar.
 
Hur gick ditt möte med handläggaren?
 
-MH- skrev:
Hur gick ditt möte med handläggaren?

Det gick bra, han är tämligen säker på att vi kommer få igenom bygglovet.
Problemet är bara om bygglovet överklagas, då riskerar vi att bygget fördröjs 1 år då handläggningstiden är såpass lång.
Dock lär väl ett överklagande av bygglov kosta grannen lite pengar?
 
Nej, kostar honom ingenting.
 
Mikael_L
v_skogh skrev:
Dock lär väl ett överklagande av bygglov kosta grannen lite pengar?
Ja lite porto och papper och kuvert, tror jag.

Jag är inte helt säker, men jag tror inte att det finns någon avgift för överklagande.

Tyvärr ... med tanke på de som okynnesöverklagar.
Lyckligtvis, för de som annars håller på att bli orättfärdigt överkörda.
 
Bara hoppas att han inte orkar bråka då...
 
Mikael_L
Däremot kan du först och främst hoppas på att grannen öht inte ids överklaga.
Sen att grannen överklagar med så dåliga skäl att det blir snabbt avslag och att grannen därefter inte ids fortsätta.

edit:
Vi skrev samtidigt. :)
 
Mikael_L skrev:
Däremot kan du först och främst hoppas på att grannen öht inte ids överklaga.
Sen att grannen överklagar med så dåliga skäl att det blir snabbt avslag och att grannen därefter inte ids fortsätta.

edit:
Vi skrev samtidigt. :)
Enligt stadsbyggnadskontoret är bara handläggningstiden vid ett överklagande ca 1 år. Så jag får verkligen hoppas att han inte ids. För skälen ÄR dåliga. Han vill inte se en vägg när han går upp på morgonen.
Han har ca 6 meter till min tomt sen kommer utbyggnaden ytterligare 4,5 meter in på min tomt. Utsikten är mot en gemensam återvinningscentral/vändplats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.