Jag har aldrig ägt en centraldammsugare och jag har väldigt svårt att se det fantastiska med det. Visst det virvlar upp mindre damm när man blåser ut luften. Men slangen är ju otympligare att ha att göra med än min smidiga lilla dammsugare.
 
KristinaRT
Vi har centraldammsugare installerad, men använder den inte.
Tycker det är mycket enklare att använda vår lilla nätta vanliga dammsugare än den klumpiga, otympliga centraldammsugarslangen....
 
När vi tittade på centraldammsugare för ca fyra år sedan så fanns det iaf två olika storlekar på rören.
Vi valde Electrolux oxygen ZCV870, anslutningsdosorna till deras modeller har två rörstosor för 16mm rör/slang för styrtråden.

Flera av deras modeller går att köra påslösa om man vill.

För bla astmatiker är centraldammsugare perfekta eftersom alla partiklar som dammsugas upp antingen hamnar i påsen eller blåses ut, det finns modeller som har hepa-filter som blåser ut luften i rummet igen.

Genom att placera centraldammsugaren i förråd (eller liknande) så kan ljudnivån bli nära noll i bostadsrummen. Det går att dammsuga i tex vardagsrummet samtidigt som någon tittar på TVn.
 
Real7 skrev:
Jag har aldrig ägt en centraldammsugare och jag har väldigt svårt att se det fantastiska med det. Visst det virvlar upp mindre damm när man blåser ut luften. Men slangen är ju otympligare att ha att göra med än min smidiga lilla dammsugare.
Har dammsugare på landet. Blir förbannad varje gång den fastnar på en tröskel eller på fel sida om en dörröppning. Dessutom låter den som ett reaplan i jämförelse. Det enda problemet med den långa c-slangen är att min fru envisas med att vira ihop den till en liten boll istället för att göra några få stora loopar - då får man nämligen problem med veck och knutar vilket man aldrig har annars.
 
  • Gilla
Pen
  • Laddar…
Dom nya dammsugarna nu är kraftfulla lätta och låter mycket mindre än vad dom gjorde för itiden . Min mors centraldammsugare låter mer än våran nya vanliga och slangarna på centraldammsugare blir man tokig på .
 
En nackdel med centraldammsugare är att man går miste om den omistkännliga doften som avges av en traditionell dammsugare.
 
Redigerat:
Pen skrev:
En nackdel med centraldammsugare är att man går miste om den omistkännliga doften som avges av en traditionell dammsugare.
Fast mycket av just den doften är fint damm. Som du inte vill ha ut i rummet där du dammsuger. Jag har märkt att ju bättre HEPA-filter på dammsugaren, desto mindre "dammsugardoft" när man använder den.

Här är ju naturligtvis centraldammsugaren med utblås utomhus ändå överlägsen. Men även fast vi planerade installation av den så blev det aldrig av, och med tyst modern dammsugare med bra HEPA-filter så känns det inte så nödvändigt längre.
 
Pen skrev:
En nackdel med centraldammsugare är att man går miste om den omistkännliga doften som avges av en traditionell dammsugare.
Det finns ju parfympiller att piffa upp lukten med. :)
Håller med om att moderna dammsugare effektivare tar hand om dammet än gårdagens som bara flyttade dammet i rummet. Dessutom är de lätta och tysta.
Tyvärr är driftkostnaden hög eftersom de ytterst små specialpåsarna och hepafiltren inte är gratis.
Jag byter påse i centraldammsugaren en gång om året "vare sig det behövs eller inte".
Bygger man nytt eller gör större renoveringar är det en liten merkostnad/arbete att dra rör till centraldammsugare. Sedan kan man välja om man själv vill använda slang eller "klump". Men ett mervärde till huset tycker jag det ger.
 
imported_Benno skrev:
Det finns ju parfympiller att piffa upp lukten med. :)
Håller med om att moderna dammsugare effektivare tar hand om dammet än gårdagens som bara flyttade dammet i rummet. Dessutom är de lätta och tysta.
Tyvärr är driftkostnaden hög eftersom de ytterst små specialpåsarna och hepafiltren inte är gratis.
Jag byter påse i centraldammsugaren en gång om året "vare sig det behövs eller inte".
Bygger man nytt eller gör större renoveringar är det en liten merkostnad/arbete att dra rör till centraldammsugare. Sedan kan man välja om man själv vill använda slang eller "klump". Men ett mervärde till huset tycker jag det ger.
Ja, där håller jag nog ändå med. Om vi byggt nytt så hade det definitivt varit med i planeringen. Men i vårt hus så skulle det blivit såpass krångligt att få till det bra med uttag att man ändå behövt ohanterligt lång slang, (samt dessutom krångel med placering av centralenheten och möjligheten att bli av med frånluften på ett bra sätt) så då fick det vara.

Så, man klarar sig inte utan dammsugare, men centraldammsugare det kan man klara sig utan...
 
Måste man verkligen använda speciella centraldammsugarrör när man förbereder, eller klarar man sig med vanliga avloppsrör?
Vi klurar nämligen på en utbyggnad och. Även om jag inte riktigt övertygat sambon om centraldammsugare ännu så vill jag åtminstone förbereda för det.
 
Det påstås att centraldamsugarrören är antistatiska vilket förhindrar att damm fastnar i dem.
 
Lostmoose skrev:
Måste man verkligen använda speciella centraldammsugarrör när man förbereder, eller klarar man sig med vanliga avloppsrör?
Vi klurar nämligen på en utbyggnad och. Även om jag inte riktigt övertygat sambon om centraldammsugare ännu så vill jag åtminstone förbereda för det.
Nej det är som jag förstår det inte helt ovanligt med avloppsrör som sugrör. Men varför inte lägga in 51mm rör när du ändå håller på?
 
Jag hade centraldammsugare i förra huset.
Fördelarna var att den bullrande enheten satt i separat rum, och att allt blåstes ut ur huset (smådammet går ju bara runt annars).

Men jäklars vad jag fick mecka med stopp :/
Det fanns ett par st krökar (88 eller 90 graders) där det ständigt samlades skit och råkade en tandpetare eller likanande och sen ngt större som ett glasspapper åka in så blev det stopp direkt. Så jag hade en vanlig dammsugare som jag skapade "baksug" med samtidigt som jag fick rota med en avloppsrens - många gånger fick det vara - det var framförallt ett uttag som krånglade och vi hade två andra.

Så gör systemet "rensbart" är mitt råd - och gärna lite större rör än inlopp (vilket troligen iofs kräver kraftigare maskin). Och passa på att installera "sopinsug"i köket - det hade varit kanon för alla brösdsmulor etc :)
Nu hade vi en separat köksdamsugare - som sög - fast inte som den borde alltså :)

Sen är det nog bra om man har två slangar (om man har två plan) - den där "jätteslangen" vi hade var minst lika krånglig att släpa runt och upp för trappan som en vanlig dammsugare :/

/K
 
Lostmoose skrev:
Måste man verkligen använda speciella centraldammsugarrör när man förbereder, eller klarar man sig med vanliga avloppsrör?
Vi klurar nämligen på en utbyggnad och. Även om jag inte riktigt övertygat sambon om centraldammsugare ännu så vill jag åtminstone förbereda för det.
Se länken jag lade in ovan så ser du för och nackdelar med olika rör inklusive avloppsrör.
 
Om jag byggde nytt skulle jag bygga ett diskret robotgarage på varje våning. Att jaga dammråttor manuellt är vi klara med.

Visst, man behöver en vanlig dammsugare också men för det lilla är en centraldammsugare inte försvarbart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.