Vi har inte bestämt oss ännu om vi skall ha centraldammsugare i vårat kommande hus ännu.
Därför är vi intresserade av kommentarer fördelar/nackdelar och vilka ni kan rekommendera.
 
Vi har installerat centraldammsugare i vårt hus och dragit rören i befintliga garderober och så här långt älskar jag den :p Vi valde ett uttag per våning (2 plan + källare) med 11m slang. Fördelar: blåser ut dammet ut ur huset, dammet virvlar inte runt inomhus som det gör med en traditionell dammsugare. Ingen tung maskin att dra omkring på och ingen risk att repa golven. Bra sugförmåga! Många tillbehör.

Nackdelar. Uppsugna legobitar ;), lång slang. Och fra allt böket att rulla/hänga upp slangen.

Vi valde en CanVac.
 
Moki skrev:
Vi har installerat centraldammsugare i vårt hus och dragit rören i befintliga garderober och så här långt älskar jag den :p Vi valde ett uttag per våning (2 plan + källare) med 11m slang. Fördelar: blåser ut dammet ut ur huset, dammet virvlar inte runt inomhus som det gör med en traditionell dammsugare. Ingen tung maskin att dra omkring på och ingen risk att repa golven. Bra sugförmåga! Många tillbehör.

Nackdelar. Uppsugna legobitar ;), lång slang. Och fra allt böket att rulla/hänga upp slangen.

Vi valde en CanVac.
Har också Canvac (Husky). Håller med föregående talare. Maskinen är dessutom ganska bullrig men vi har vår i garaget så det är OK. Om utloppet sitter direkt på ytterväggen så låter den en hel del även därifrån. En vinda till slangen är ett måste annars får man bryt på att fnula in o ut slangen ur städskåpet. Hade jag byggt idag hade jag nog övervägt Canvacs inbyggnadsskåp med slangen alltid ansluten och klar på rulle. Ungefär som en brandslang alltså. Annars är det kanon med centraldammsugare.
 
Jag har haft centraldammsugare sedan jag byggde 92. Ett tag, när jag behövde en reservdel till min, fick jag låna en vanlig dammsugare. Höll på att bli galen, hade helt glömt bort hur klumpen fastnade överallt och en sladd som inte räckte. Så för oss finns inget alternativ till centraldammsugare, ser inga nackdelar med den.
Vi har en Beam med 9 m slang, 1 uttag per våning + ett på maskinen för städning av bilen.
Har aldrig tyckt det varit några problem med slangen, den väger nästan inget och är lätt att rulla ihop. Och enheten har jag nere i garaget så den låter inte så mycket i huset. Där vrålar den iof en hel del, men den är 20 år och sjunger kanske på sista versen.
 
Vid nybyggnad så skulle jag helt klart tänka över en centraldammsugare. Min fru är uppväxt med det och tycker det är toppen. MEN, eftersom jag inte fick till någon bra installation i efterhand i vårt begagnade hus så satte jag upp "dammsugaruttag" alltså ett enkelt uttag under strömbrytarna i alla rum. Att slippa leta, dra ur och böja sig för att flytta sladden till den vanliga gjorde stor skillnad. Så stor att min fru inte klagat (jag har ju inget att jämföra med).

Men nu så lägger vi pengarna som blev över på struken centraldammsugare på RUT-avdrag istället, så nu spelar det ingen direkt roll längre... :) Det roligaste sättet att dammsuga är trots allt att slippa göra det överhuvudtaget. ;)
 
Lägg åtminstone rören i väggar/golv, de kostar inte mycket och sedan har man valmöjligheten..
Att efterinstallera på ett snyggt sätt är inte lätt.

/ Fredrik
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Vi installerade centraldamsugare för ca 6år sedan i en hall garderob och det är nog det bästa vi har skaffat oss.
Har ca 9m slang och 2 uttag som täcker hela huset.
Nackdelen var för ett tag sedan då svärmor kom på besök och dammsög.... hon gjorde ett jättestopp i slangen och märkte inget.:mad: Det tog ett par timmar att få ur grejorna som hon dammsugit upp och orsakade stoppet.
Skulle jag bygga nytt eller flytta skulle det bli central damsugare igen.:)
 
Borde vara standard att dra åtminstone rören och ett elrör från varje uttag vid nybygge. Ganska lätt att installera när man bygger nytt och nästan omöjligt att efterinstallera (med acceptabelt utseende). Rören kostar ju bara några futtiga. Centralenheten kan skaffas om och när behov uppstår och bör placeras i ett grovutrymme där ljudet inte stör, men åkomligt för påsbyte etc.. Utblåset låter inte så mycket om man monterat ljuddämpare på utblåsröret, men ska ändå placeras så det inte stör egna familjen och helst inte grannen heller. Tänk också på vindriktningar så dammsugarluften inte åker direkt in i friskluftsintaget eller till uteplatsen. Det sitter ju normalt inga HEPA-filter i centraldammsugare. Vid nybygge har man större möjlighet att tillgodose ovanstående och en ev. framtida köpare kommer att bli glad. ABC i Bromma har allt du behöver plus många års erfarenhet och man brukar få lämna tillbaka överblivna rördelar. Andra brukar sälja hela paket och det är liten chans att paketen innehåller exakt det man behöver.
 
Redigerat:
Kan man koppla en centraldammsugare till t.ex gersåg eller om man ska slipa spackel innan tapetsering om man har en cyklon före? Eller finns det centraldammsugare som fungerar som grovdammsugare?
 
Om man ska förbereda genom att köpa och installera bara rören vid nybygge eller renovering, hur väljer man då rör? Är det standarddimensioner eller måste jag redan nu välja modell? Kan jag lämna rören i väggen för att sen såga upp och montera uttagen? Hur lyckas jag då trycka dit röret ordentligt i uttaget?
 
Det är standard. Använd vita 51 mm rör som limmad så har du enkel tillgång till alla rör och krökar som behövs. Detta är den vanligaste standarden.

Montera rör och uttag nu, centralenhet senare (men varför vänta?).
 
  • Gilla
mmmmagnus
  • Laddar…
Jag var tvungen att flytta mina dammsugarrör för att bereda plats för kylrör. Upptäckte då att det tyvärr finns flera olika dimensioner. Den gamla klassikern verkar vara standard för många modeller och ligger på 51 mm. Kollar här så ser du vilka dimensioner som finns:

http://abc-cdsug.com/rordelar-rorpaket/

Det trista är alltså att det hänger på vilken dammsugare du tänker köpa.

Jag köpte för övrigt mina reservdelar på web-adressen ovan.
 
  • Gilla
mmmmagnus
  • Laddar…
@MathiasS:

Håller med dig om att man kanske ska rekommendera 51mm men då bör man väl försäkra sig om att det finns adaptrar till olika modeller? Men när det gäller tillgången så kan jag inte hålla med. Jag hittade ingen byggbutik / lågprisvaruhus i närheten som hade 51mm rören - de hade bara delar till sin egen modell på dammsugare som tyvärr inte körde 51mm.
 
När jag började renovera det huset jag sitter i så bestämde jag mig ganska tidigt för att jag skulle förbereda för centraldammsugare. Eftersom det är ett befintligt hus och det ju då kan vara lite knöligt så fastnade jag för Univac som (tror jag...) då var ensamma om att ha en "flexibel" slang som alternativ till den fasta rören och böjar. Dessutom hade de en annan finnes som tilltalade mig och det var att själva vägginsatsen till suguttagen var en dosa, likt en apparatdosa som man fäste i en regel eller dylikt och så hade anslutning för 16mm slang för styrkabel.

Själva uttagslocket är dock enormt plastigt och dåligt konstruerat, och jag hade tidigare förhoppningen om att man skulle kunna ta deras lock i metall och montera istället, men tydligen så passar inte de på dosorna. Så jag har börjat kolla lite på Canvac istället, de har ju dessutom också flexibel slang nu mera såg jag i deras prislista. Det borde ju gå att fixa någon slags övergång tycket man.

Univac slangen är för övrigt 42mm utvändigt. Rören vet jag ej.

En sak som jag dock funderar på, varför har man en display på dammsugaren, men inte någon nätuppkoppling. :)

/Johan Ch
 
Pen skrev:
@MathiasS:

Håller med dig om att man kanske ska rekommendera 51mm men då bör man väl försäkra sig om att det finns adaptrar till olika modeller? Men när det gäller tillgången så kan jag inte hålla med. Jag hittade ingen byggbutik / lågprisvaruhus i närheten som hade 51mm rören - de hade bara delar till sin egen modell på dammsugare som tyvärr inte körde 51mm.
Det finns adaptrar till alla modeller från 51.

Jag håller med om att byggvaruhusen har dålig sortering (bauhaus mfl) man får vända sig till centraldammsugaraffärerna eller mer välsorterade bygghandlare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.