Har aldrig haft centraldammsugare och har alltid tyckt att det känns som en ganska onödig pryl med massiva installationskostnader och mycket begränsat mervärde.

Men nu har frågan huruvida det är värt att sätta in det i ett nybyggt hus uppstått. Om man ändå bygger huset blir ju merarbetet för att sätta rör till centraldammsugaren försumbart. Men jag frågar mig fortfarande om det är värt det? Så jag tänkte fråga er som har centraldammsugare (och de som inte har det också för den delen) om ni tycker det är en bra investering? Hur mycket kostar egentligen utrustningen till en centraldammsugare, rör, slangar och själva dammsugaren? Och hur är den effektivitetsmässigt jämfört med en vanlig dammsugare? Suger den bättre? Bullrar den mindre? Och är det verkligen lättare att hantera en 10 meter (eller vad de nu brukar vara) lång slang istället för en modern liten dammsugare?
 
Grabben lät montera en sådan i sitt nybyggda hus för tre år sedan. Han ångrade sig tämligen snabbt. De tyckte det var bökigt att släpa runt den långa slangen som för övrigt skavde på dörrposter m.m.
Nu kör dom med en vanlig "hederlig" dammsugare istället och är nöjda!
 
Jag har satt in en i ett hus som inte hade någon och jag är helnöjd. Visst i ett bef. hus så kanske man måste ha lång slang men i ett nybygge med lite planering av rördragningen så klarar man sig med 5 m eller så. Jag har min i ett förråd i anslutning till garaget och den hörs inte när man använder den. Frånluften leds ut i det fria genom ytterväggen. Min installation kostade strax under 9.000kr och jag skulle tro att vid nybygge så borde du hamna på 12-15000 beroende på hur många uttag och rör du vill installera. Jag skulle inte tveka att installera en i ett nybygge.
 
Inget att tveka på. Satt in i ett nybygge. Tystare än en konventionell, utblås ute (mindre damm i huset), ingen sugare som slår i hörn, dörrar etc. Har också en sockelsugdosa i köket, super, inga smulor får ligga kvar. Man suger upp dom snabbt med en sop och sockeldosan.
 
Ingen dammsugare som fastnar i dörrar och möbler.
Ingen sladd som alltid är för kort och aldrig rullar in sig.
Inga minipåsar som kostar skjortan och måste bytas en gång i veckan, speciellt om man har hundar som hårar.
Det luktar inte "urban" när man dammsuger.
Planera för "lagom" slanglängd så blir det inte "så mycket att släpa på".

Har haft C-dammsugare i 15 år och har aldrig saknat "fido"! ;)
 
Om man ska klara sig med en femmetersslang (vilket ju visserligen låter behändigt) så krävs det väl ganska många uttag? Åtminstone två per våning. Och då känns det som att det blir en del rördragning i väggarna. Men det kanske är värt det ändå. Tål att tänkas på detta.
 
Visst det är lite jobbigt med den långa slangen. Men, flera uttag per våning kan väl inte bli bra? Undvik detta är den spontana känslan. Att byta uttag på samma våning känns fel
 
Jag gjorde installation i min kåk byggd -70 och det gick hur prima som helst och vi är hur nöjda som helst. Vi klarar oss med 1 uttag per våning men då har vi 10m slang. Den är väll inte så meckig att släpa på men det kan vara lite besvärligt att damsuga i det rummet där uttaget är då man har 10m slang liggande överallt. Annars är det inget problem.

Sen är det ju så att sugförlusterna är i slangen och inte i rörena så ju kortare slang desto mindre sugförlust.
 
Har själv precis fått igång vår centraldammsugare (har inte monterat utblåset ännu), och det är ju väldigt behändigt att slippa själva "klumpen" när man dammsuger. Vi har förvisso två uttag per våningsplan, men det är mest på grund av att planlösningen inte medgav annat, men det lilla jag har testat så är jag nöjd.
 
C-dammsugare har för mig två stora plus:
1. Man slipper en massa damm som tidigare blåste rakt igenom dammsugaren = bättre luft inne.
2. Mindre tråkig lukt som tidigare kom från sugaren.

Lite minus finns:
Helt ljudlöst är det inte (väldigt vanligt reklampåstående) men nog bättre än en "drag och släpsugare".
Slangen är ju längre och lite mer i vägen, men man slipper motorpaketet (kanske ett lite plus ändå......)

C-sugare har vi iallafall inte ångrat att vi installerade för över tio år sedan då vi byggde.
 
pefo skrev:
Ingen dammsugare som fastnar i dörrar och möbler.
Ingen sladd som alltid är för kort och aldrig rullar in sig.
Inga minipåsar som kostar skjortan och måste bytas en gång i veckan, speciellt om man har hundar som hårar.
Det luktar inte "urban" när man dammsuger.
Planera för "lagom" slanglängd så blir det inte "så mycket att släpa på".

Har haft C-dammsugare i 15 år och har aldrig saknat "fido"! ;)
Vi tänkte också länge och väl på C-dammsugare (min fru växte upp med det hemma och jag har prövat det i andra hus) men vi lade det på hyllan. En modern billig dammsugare med hepa-filter dammar inte ner inomhus, det luktar inte "urban" när man dammsuger och man kan köpa ganska många påsar och filter för vad en C-dammsugare kostar. Klumpen är inte så mycket krångligare att släpa omkring på än slangen. Bullrigare är det dock, men det blir ju ändå inga längre exponeringar. ;-)

Nu var det ju efterinstallation vi stog inför, och då fanns förstås en massa andra minus (inget bra ställe att ha enheten på, osv, osv). Så vid nyinstallation kommer ju saken i ett annat läge.

Inte så att jag avråder från C-dammsugare, och jag hade nog inte ångrat att jag satt in en, men så stor skillnad upplever vi det inte som. Problemet med dammsugaren är att ingen använder den, inte att den inte är centralt installerad. ;-) Lägg pengarna på städhjälp istället. ;-)
 
Ni har inte hund eller?
 
Förutom alla trevliga fördelar som redan räknats upp så vill jag lägga till att ljudnivån är betydligt lägre - man behöver inte hörselskydd - och att det inte alstras 2.5 kW värme i rummet när man städar en redan varm dag.

Se upp med kvalitén dock, de centraldamsugare jag haft (i USA) har haft läckande uttag och glappiga signalkontakter.
 
pefo skrev:
Ni har inte hund eller?
Nej, det skulle jag sagt. Vi är däremot allergiska mot pälsdjur... ;-) YMMV mao.
 
Snailman
Jag har eftermonterat en centraldammsugare i nuvarande hus, och ska montera i kommande bygge, antagligen blir det självupprullande vindor i kommande hus, har och ska montera själv så det är bara kostnaden för delarna som jag får räkna med
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.