Hej,

Flytta gärna denna tråd om den inte hör hemma här. Blev lite osäker på trådval....


Jag planerar att dra in centraldammsugare i vårat hus som är 2 plan i souteräng.

Är ganska ny på detta och förstått att man ska ha ett utgångshål på fasaden för frånluften.
Mitt problem är att jag vill ha centralenheten under trappen som är i mitten av huset.
Vill inte dra plaströr genom halva huset och ut genom fasaden.

Frågan är då om man kan/får borra sig ner i krypgrunden. Det skulle ju vara ypperligt.
Såklart att man isolerar o följer tillverkarens tips o regler.

Min fundering är egentligen om man påverkar krypgrunden på nåt vis
Det är nästan full ståhöjd och många ventiler.
Alla radhuslängor är om 3 i varje. Så gott om luft o ventilation finns.
 
Har så själv. Har fungerat i 25 år och inga förhöjda fuktvärden i krypgrunden.
 
Ja, om det är så stor plats i krypgrund som du beskriver så kan du ju lika bra dra röret ända ut till väggen nere i krypgrund så kommer den varma luften ut där den skall.
Det är inte självklart att luften är helt damfri från dammsugaren och om röret slutar i krypgrund så kan det så småningom bli damm och skit där som möjligen drar till sig fukt + att den varma luften från bostaden kan orsaka kondens i krypgrund.

Nä, ut med röret i ytterväggen och isolera röret hela vägen i krypgrund.
 
  • Gilla
Mick3
  • Laddar…
roland53 skrev:
Ja, om det är så stor plats i krypgrund som du beskriver så kan du ju lika bra dra röret ända ut till väggen nere i krypgrund så kommer den varma luften ut där den skall.
Det är inte självklart att luften är helt damfri från dammsugaren och om röret slutar i krypgrund så kan det så småningom bli damm och skit där som möjligen drar till sig fukt + att den varma luften från bostaden kan orsaka kondens i krypgrund.

Nä, ut med röret i ytterväggen och isolera röret hela vägen i krypgrund.




Låter väldigt klokt.
Kanske man kan använda sig av befintliga ventiler ist för att ta upp ett nytt hål.

För jag antar att rörets diameter är ganska stor?

Hur mkt bör man isolera röret ?
 
Kolla Retraflex eller Hide-a-hose så upptäcker du något fantastiskt. Tyvärr gjorde jag det först efter jag påbörjat min installation.
 
Nja röret från ljuddämpare är väl ca 50-60 mm
 
roland53 skrev:
Nja röret från ljuddämpare är väl ca 50-60 mm

Det e väl stort.
Hade gissat på 20-25 mm :)
 
AndersPS skrev:
Kolla Retraflex eller Hide-a-hose så upptäcker du något fantastiskt. Tyvärr gjorde jag det först efter jag påbörjat min installation.


Mkt smart att ha slangen i röret.
Men ack så fula "lådor"

Passar ju bra i England eller USA där dom har stora strömbrytare.

Beam o de andra är lite mer slimmade vad jag sett.
 
Min montör av dammsugaren på Allaway sa att utblåsningsröret inte fick vara längre än 5 meter.
 
Mitt avstånd är nog 5-7 meter.

Tappar det tryck sen ?
Orkar kanske inte knuffa på längre
 
mickekarl skrev:
Min montör av dammsugaren på Allaway sa att utblåsningsröret inte fick vara längre än 5 meter.


Sa han så för 25 år sedan ? :)
 
Utblåsningsröret ska vara så kort som möjligt för att inte sugeffekten ska påverkas. Men jag antar att det gäller när man drar 42-51 mm rör. Kan du inte använda större rör helt enkelt? Avloppsrör 110mm t.ex.
 
Man måste väl använda det röret som är anpassat för hålet på dammsugaren ?
Om det är 50mm på röret kan man ju såklart använda sig av en övergång.
Men maskinen är väl bara anpassad för en viss dimension ?

Hade man haft 110mm på dammsugaren hade d kanske varit större effekt på motorn ?

Känns som att ett smalare rör borde skjuta luft längre än ett större ?
 
Pen skrev:
Utblåsningsröret ska vara så kort som möjligt för att inte sugeffekten ska påverkas. Men jag antar att det gäller när man drar 42-51 mm rör. Kan du inte använda större rör helt enkelt? Avloppsrör 110mm t.ex.
Borde rimligtvis påverka dammsugarens möjlighet att blåsa ut dammet om röret är för stort. Med större diameter minskar ju hastigheten på luften.
 
Aa kan tycka det med
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.