Har en Husky Q Pro T (vi har stort hus) och har satasat på en "roll-me" från canvac som någon postade om tidigare. En praktisk "slangvinga" som gör upprullningen mycket enkel. I köket har vi en "slinky" dvs en elastisk slang som tar lika lite plats som en sladdlös batteridammsugare så den får stå framme nästa jämt.

Vi bygger ett annex på vår gård nu och om det inte hade varit så litet (ca 75 kvm) så havde vi nog satsat på CD även där.
 
Jag såg ingen större glädje med centraldammsugare hos oss, så jag köpte en Electrolux Twinclean istället och tycker numera att dammsugning är roligt. Den är lätt, låter inte så mycket, den är liten, har en suverän räckvidd (13m) och den har inga dyra påsar. Dessutom kostade den 2500kr och den kan tas med ut till garaget när bilen skall dammsugas.
 
Vi hade centraldamsugare i förra huset, och installerade en i det nya. Tycker kanske att centraldamsugare fått lite väl mycket lovord. Det är varken enklare eller roligare att damsuga med centraldamsugare. Det som fick oss att ändå installera en var "frisörluckor" i kök och hall. De är helt underbara. Nu är det sälla smulor nedanför köksbänken och sand i hallen.

Mitt tips för slangen är att inte försöka rulla ihop den snyggt. Det slutar bara med att den tvinnar sig när man inte rullat ut den lika kontrollerat som man rullat ihop den (eller ännu värre, när min högerhänta fru virat ihop den och jag som är vänsterhänt virat ut den. Då är den dubbeltvinnad!). Vi har vår slang i en tunna där vi helt kaotiskt knölar ner den. Snabbt och enkelt och vridningarna tar för det mesta ut varandra.
 
vad är frisörluckor för något??
 
Kallas "skräpluckor" också. Små luckor som man fäller in i golvsockeln och kopplar till centraldamsugaren. När man öppnar luckan startar damsugaren, och man kan sopa in skräp i luckan. En modern form av att sopa skräpet under mattan! Tycker själv att det kan kännas som en larvigt liten skillnad mot att samla upp skräpet i en sopskyffel eller att riva fram damsugarslangen, man faktum är att hos oss sopas det betydligt oftare nu.
 
Exakt vad är det man suger med en DAMsugare egentligen...?
 
När vi byggde nytt så satte vi in skräpluckan i golvsockeln i köket och i sockeln i groventren. Jag själv tycker att det va lite bortkastat.:rolleyes:
När det skulle städas så kom slangen fram ändå, man glömde som bort dom där småluckorna
 
JPW: Du skulle bara veta... Det är här luckan i hallen kommer till sin rätt! :)
 
Brukar inte pollenallergiker föredra vanliga dammsugare före centraldammsugare? Argumentet är att moderna (vanliga) dammsugare har så pass bra filter och släpper inte ut en massa skräp. Centraldammsugare tar däremot in mycket luft utifrån som innehåller pollen (sommartid).
 
Snailman
Som pollenallergiker kan jag väl informera om hur jag tänkt kommande hus, jag tänker inte ha några friskluftintag utan köra med ftx system, på luftintaget till dennna tänker jag ha en sådan här http://www.elfi.se/pdf/elfi_400k.pdf (elektrofilter) så som allergiker får man nog tänka på hela kedjan.

Dammsugare med effektiva filter misstänker jag har svindyra filter som ska bytas titt och tätt/rätta mig om jag har fel...:D
 
Vår Elektrolux ZCV(?) 782 har just gått sönder, efter 1års användning.....surt....det jäkliga är att vi köpte den när vi börjat bygga och den låg i sina lådor ett år innan vi monterade den, så den har passerat 2årsgränsen med EN vecka.... :(
 
Tror att det beror på att entreprenörer och byggare gör ganska kraftiga pålägg för tillvalet centraldammsugare vid nybyggnation. Det spär på den allmänna uppfattningen om att centraldammsugare är dyrt, en lyxartikel som är betydligt mer komplicerad än vad den är. Dessutom tror jag att många fortfarande är ganska ovetande om hur en centraldammsugare fungerar och dess fördelar.

Jag och några andra jag känner har Univac centraldammsugare och är skitnöjda. Kan varmt rekommenderas. En fördel med Univac är deras böjliga monteringslang (den mellan centralenheten och suguttagen). Betydligt enklare och smidigare att installera än hårda PVC-rör som måste kapas och fogas. http://www.univac.se
 
  • Gilla
Hauki
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.