TheStills skrev:
Men en sak du bör tänka på är att inte placera sugdosorna mitt på väggen. Placera dom i golvhöjd så syns dom inte. Jag fattar inte vad detta med att placera dom i "ergonomisk höjd" kommit från. Tänk en fin ren väg med en ful j-la dosa mitt på. Så farligt är det väl inte att böja sig ner att ansluta slangen.
/Håkan
Har du alltså strömbrytarna till ljuset i golvnivå också då? ;D ;D ;D

Skämt åsido, jag håller med dig lite grand; det skämmer mer med uttagen på en meters höjd.
Men sätter man dem vid en strömbrytare sätter man dom ju ändå på ett "redan förstört" ställe.
 
TheStills skrev:
Men idag så skulle jag valt en annan då den dånar ganska bra och sugmunstycket är superkass på klinkers. Dom har nått dom kallar universiellt munstycke som man inte behöver ställa om mellan hårt och "mjukt" golv. M

/Håkan
Vi har städutrustning (slang, teleskoprör, handtag, etc) från Univac. Titta på det kit som heter Ergo, handtaget är grå/rött - jag tycker det funkar riktigt bra oavsett underlag.
 
Fredrik.e skrev:
tror ni inte att man kan be hustillverkaren att bara sätta in rören i huset och sen fixar man dammsugaren när man flyttat in och på det sättet tjäna pengar ??
Jo, det är jag alldeles säker på att man kan göra och ska göra, har man bara rören i väggarna så kan man ju vid ett senare tillfäll bestämma sig för om man ska köpa själva maskinen eller ej.
För om man kommer på senare att man vill ha CD och inte har dragit några rör så kommer det bli mycket jobbigare och med allsäkerhet dyrare.

Och jag kan bara understrycka det där med smuldosor/sockelsugar, det skall finnas en i köket och en vid varje entre. Jag har bara en i köket och saknar de i entrérna.
 
Jag som startade tråden har faktiskt ännu inte riktigt bestämt mig om vi ska ha c-sugare eller inte. Har nu varit och känt på en slang och tyckte nog den var lite otymplig ändå. Om man vill ha extra slang och nånting att hänga upp slangarna på kommer notan sluta på nästan 17 000, varav ca 7000 är för installationen. Rätt mycket alltså även om man bara låter lägga in rören...
Det var nån som skrev att er vanliga dammsugare var slut efter 3 år. Det låter inte bra, men hur länge håller en c-sugare? 15 år?
:-/

/Tina
 
Vi verkar vara en av få familjer i Sverige som absolut inte vill ha en C-dammsugare :surprised:
mig spelar det ingen roll egentligen, men min fru som har många års erfarenhet av c-dammsugare på sitt jobb fullkomligt hatar den otympliga slangen. Däremot: hade det varit ekonomiskt försvarbart skulle vi gärna ha de där golv-utsugen i kök och groventré, men det lär ju inte bli aktuellt ::)
 
BeJJ skrev:
Jag som startade tråden har faktiskt ännu inte riktigt bestämt mig om vi ska ha c-sugare eller inte. Har nu varit och känt på en slang och tyckte nog den var lite otymplig ändå./Tina
Ja, har du känt efter, och upplever slangen otymplig så kan det ju vara så att den är det för just dig!
Det är därför det är bra att testa riktigt innan, eftersom vi faktiskt upplever saker så olika.
Helst skulle du testa att dammsuga en våning med en färdig installation innan du bestämmer dig om det nu är själva handhavandet C-damsugare kontra vanlig dito som det står och väger mellan.

Personligen tycker jag att CD-slangen är mycket mer lätthanterlig att gå runt med än att släpa runt både en elmotor, elkabel och slang. (trots att just själva slangen i det fallet är mycket kortare ;) )
Då har jag ändå rätt lång slang. (9m+handtag)

 

C-D är tystare än en vanlig maskin MEN låter ändå realtivt mycket (man hör inte TVen om man dammsuger i samma rum)

C-D är lättare att släpa runt på MEN 8 meter slang är ändå något att bära på.

C-D släpper inte ut små partiklar som gått genom filtret och lämnar således inte efter sig någon dammsugar lukt. Inbillar mig dessutom att dessa små partiklar är ohälsosamma.

C-D behöver inte tömmning särskilt ofta (1 gång per år)

Man kan inte ta med sig C-D till bilen/båten

C-D kan ha grus-sugar

Så framförallt för att det känns renare och mindre partiklar kvar i luften förordar jag centraldammsugare.


Installation
Jag gjorde min själv då det var "enklat" (då elektrikern drog sina rör), kostnaden blev inte mycket mer än en ny högkvalitetsdammsugare.

C-D rör blir inte lika bra att dra senare så det skulle jag lägga pengar på. Hellre spara in på något som kan läggas till/bytas senare, typ billigare kök (välj bort marmorbänk och billigare spiskåpa ;)),

/Johannabacken


 
Jag är nöjd med min "cd" har bara installerat på bottenvåningen än så länge, valde att sätta två uttag och istället ha en något kortare slang - 8m
ska ha 2 uttag per vån  - även på vinden (ska inreda  vinden senare)

Nilfisk Palace 5500kr inkl rör o slang, typ - "Bypass" (+ några extra uttag och rör som jag köpte senare)

Jag är positivt överaskad över suget - den är riktigt stark..

Om du renoverar och tänker kosta på dig en cd senare se till att förbereda rördragningen nu, annars ångrar du dig - åk till nån som säljer och kolla hur rören ser ut alternativt köp en rörsats och montera.

Har mixtrat med att sätta grovavskiljare före c-dammsugaren, som jag
kopplar in när jag kör när jag suger byggdamm och sågspån.

/me
 
  • centralgrovis.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det någon som provat de slangar till centraldamsugare som drar ihop sig (har sett dem på någon mässa)? Funkar de? Tycker att största nackdelen med centraldamsugaren är den otympliga slangen. Det är faktiskt lättare att dra omkring på en klump med 2 m slang än att hantera 9 m slang. Att hänga in slangen i städskåpet är ett litet projekt. Det brukar leda till att vår slang ligger framme på golvet. Uppmuntrar i och för sig till snabba små insatser, men är inte särskilt snyggt.
 
Hej!

Hittade det här på forumet... :(

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted1/8#8

"Det är nästan så man skäms att erkänna det men vi gick på "tokstollens" affärsidé och köpte en så'n där dammsugarslang som vecklar ut sig.
Omdöme: Ska du bara dammsuga inom en radie av 1,5-2 meter är det ok. Tänker du dra ut slangen mer får du ha lite krut i armarna för det är ganska jobbigt att hålla emot fjädringen....
Resultat: Har provat den en gång, kommer förmodligen inte att hända igen....
Man lär så länge man lever! "

Tänk om det fanns en trådlös slanglös dammsugare!

Vi håller med lite otympligt med slangen , även om den är 8m.
Kanske en slanginrullare eller "ormbo" i väggen vore nåt? ::)
Jag har faktiskt tänkt tanken att ha ett hål ner till nästa våning där slangen
åker ner med tyngdlagen..
Men det blir nog att ha den på väggen i källaren...
/me
 
Det var det jag misstänkte. Det brukar väl vara så med saker som säljs på mässor och ingen annanstans.

Då får jag väl slänga ur mig en annan fråga:

Är det någon som hittat på någon smart slangförvaring? Att linda upp slangen över en slanghängare tycker inte jag fungerar. Det slutar alltid med att slangen är tvinnad och man måste hålla på och snurra upp den. Hörde en idé om att man skulle lägga in ett avloppsrör i bjälklaget och trycka in slangen i det. Kanske kan fungera, men vårt hus är för smalt för att längden skall räcka till. Källaridén tror jag på, men tyvärr har vi ingen källare. Fler idéer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.