Vi ska bygga nytt hus och vår husleverantör installerar centraldammsugare för ca 14 000kr. Frågan är om det är värt pengarna?
För mig är det viktigast att det går smidigt och lätt att dammsuga och man har ju hört att det ska vara skönt att slippa släpa på den vanliga dammsugarklumpen. Men hur jobbigt är det att dra med sig slangen till centraldammsugaren då?
Centraldammsugaren är tyst och suger rent, men det verkar finnas väldigt bra vanliga dammsugare på marknaden nu för endast ca 3000 kr som också behåller allt damm inuti dammsugaren. Ljudnivån blir dock förstås aldrig så låg som med centraldammsugaren.

Detta är vad jag vet. Har någon annan positiva eller negativa erfarenheter av centraldammsugare?/Tina
 
Sök på forumet så hittar du en hel dem om c-sugar.

Jag tycker det är självklart att installera c-sug!
 
14000 f en c- dammsugare är dyrt. är man något händig kan man installera den själv. man kan få c dammsugare för runt 4000 kr så 14000 är DYRT!
 
välj centraldammsugare annars är jag säker på att ni ångrar er.
 
Hm, jag undrar jag, vi har själva valt bort centraldammsugare och inbillar mig att vi inte kommer att sakna det. Hur som helst hade vi aldrig accepterat 14.000:- i kostnad för detta, det åt pipan för dyrt i ett nybygge.
 
rörsats o sugdosor kostar nån tusenlapp det kan man ju stoppa in iväggarna så är det ju klart om man skulle vilja ha en sen.............
 
Vi ska bygga nytt hus och vår husleverantör installerar centraldammsugare för ca 14 000kr. Frågan är om det är värt pengarna?
Vi köper centraldammsugare från husleverantören för 13 000:- så jag tycker inte att priset du fått är helt uppåt väggarna. Vi har ingen lust att fixa hål i väggarna och installera dammsugaren själv det första vi gör, utan väljer den bekväma vägen. Dessutom tror jag det finns viss kvalitetsskillnad mellan centraldammsugare, vilket gör att man kanske inte kan jämföra priser sådär rakt av...

Men för att svara på frågan är valet ganska självklart för oss. Vi köpte en "bra" dammsugare för bara tre år sedan, den är nästan redan slut trots att vi alltså valde en "kvalitetsprodukt". Tycker centraldammsugare är hygienskt och praktiskt, som sagt ett självklart tillval för oss!

/lena
 
Vi valde också centraldammsugare och är jättenöjda! :D

Visst är slangen otymplig och tar mycket plats undanhängd - men jag har fixat en "egen" hörna åt den. Köpte en slanghållare (för bevattningsslangar) och satt upp den under elskåpet. Helt bra blev det. :)

I städskåpet satt jag in extra hyllor istället och eftersom själva munstycksbiten är av teleskop typ så gick det bara bra att få ihop den också..
 
Sly_fox skrev:
Vi valde också centraldammsugare och är jättenöjda!  :D

Visst är slangen otymplig och tar mycket plats undanhängd - men jag har fixat en "egen" hörna åt den. Köpte en slanghållare (för bevattningsslangar) och satt upp den under elskåpet. Helt bra blev det.  :)

I städskåpet satt jag in extra hyllor istället och eftersom själva munstycksbiten är av teleskop typ så gick det bara bra att få ihop den också..
Just så ska man göra!
-Se till att grejerna finns centralt och är extremt lätta att plocka fram resp. hänga upp igen.
(Det brukar faktiskt ingå just en sådan slanghållare...)

Centralsugar´n är toppen, men det ska vara enkelt att använda den så att man verkligen nappar tag i slangen även för smågrejer som man inte vill ha på golvet.

Har man flera uttag per våning kan man välja en kortare slang, så känns det inte så otympligt att ta fram den.

Har man flera våningar tycker jag att man ska ha en slang på varje plan, trots merkostnaden.





 

Ett tips till installation av centraldamsugare som jag tyvärr kommit på försent....

Sätt ett c-utag i direkt anslutning till platsen där slangen hänger, typ i städskåpet. Då kan man ha slangen ansluten hela tiden och bara ta av några varv och börja suga, då vår slang hänger nära hallen hade det varit perfekt att inte hålla på och ta ner hela slangen och koppla in varje gång.

Vi satte dessutom in en smulsug i köket men det hade varit mycket bättre att ha den som grussug innaför ytterdörren.

/J
 
Tack för alla era synpunkter och tips om upphängning etc. Jag tror själv också att priset är rimligt för det är en av de bästa c-sugarna på marknaden. Vi skulle heller aldrig ha tid eller energi att installera en själva senare. Därför var det bra att höra att många verkligen också tycker c-sugaren är praktisk och inte för otymplig som jag var rädd för.

Tack igen!
/Tina
:)
 
Jag är ingen stor beundrare av c-dammsugare. Vi hade en i det gamla huset också men oftast städade jag med vår vanliga dammsugare, mest pga den långa otympliga slangen. Det kändes däremot som ett måste med c-dammsugare när man bygger nytt så vi satte in en och det funkar väl okej tycker jag. Vad jag däremot är kanonnöjd med är de två sugdosor vi satte in (fanns inte i det gamla huset), en i köket och en vid grovingången. Superenkelt att på dessa två smutssamlande ställen bara öppna sugen och sopa in skräpet. Enkelt och smidigt smulfritt på 10 sekunder!! ;D
 
Ja till Centraldammsugare har ingen själv men vill ha :D
 
Helt klart värt pengarna. Som sagt så är det kvalitetsskillnad på dyra och billigare. Jag var iväg och köpte en själv, och frågade sen montören av huset om han kunde montera den. Det var inga problem. I och med han montera den innan han spika innerväggarna så var et väldigt praktiskt. Han tog 1500:- för det, och jag tror jag betalade 9-10" för själva dammsugaren. Då ingick fyra sugdosor, slang med på och avstägning i handtaget. Jag har haft den i 1 år nu, och det var först nu som jag bytade påse i den. Och så skönt att slippa dra omkring på en klump hela tiden, slangen följer lätt och smidigt med. Praktiskt är också att kunna dammsuga när barnen lagt sig. Om man räknar med att man bygger för kanske 1,5-2,0 mille, så är 14" en försumbar kostnad.

// Leif
 
P
När vi byggde så betalade vi 11000:- en beam

Men idag så skulle jag valt en annan då den dånar ganska bra och sugmunstycket är superkass på klinkers. Dom har nått dom kallar universiellt munstycke som man inte behöver ställa om mellan hårt och "mjukt" golv. Men sen detta släpande på slangen. Visst är det jobbigt men det är även släpandet på "klumpen". Det bästa med CD är ju att "damsugarlukten" försvinner när man har den igång.

Men en sak du bör tänka på är att inte placera sugdosorna mitt på väggen. Placera dom i golvhöjd så syns dom inte. Jag fattar inte vad detta med att placera dom i "ergonomisk höjd" kommit från. Tänk en fin ren väg med en ful j-la dosa mitt på. Så farligt är det väl inte att böja sig ner att ansluta slangen. Det är en sak jag ska ändra på till nästa hus.

/Håkan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.