Hej! Har försökt söka mig till svar utan framgång. Har helt enkel sökt på fel ställe så nu ställer jag frågan rakt ut istället i hopp om att bli lite klokare.

Jag håller just nu på att dränera mitt hus med platta på mark byggt 1965. Plattan är gjuten på en stenbädd och har cellplast uppbyggt ovanpå betongen med luftspalt så golv etc mår bra.

Då jag ska lägga till 70mm isolering på fasaden kommer det totala fasadlivet ökas med 140mm. Detta medför att det som syns av grunden (omkring 30 cm) hamnar 14cm innanför fasadlivet vilket inte ser klokt ut. Jag tänkte mig att jag reglar ut 2 st 2"3 tryckta reglar med steni-skiva utanpå och bygger vidare men tänker nu istället isolera det tomrum som bildas istället. Men i vilken ordning?

Är det att föredra platonmatta mot betongplattan så betongen kan andas sedan cellplast och fasadskiva utan på det? Eller Cellplast emot betongen och platon längst ut? Gjorde 2 exempel bilder i sketch up för att illustrera min tankegång. Jättetacksam för svar!

Ex 1
grundexempel1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ex 2
grundexempel2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
finns dom som sätter grundisolering utan foten så där.
platton skulle inte jag ta
 
SBH skrev:
finns dom som sätter grundisolering utan foten så där.
platton skulle inte jag ta
Så cellplast direkt mot betongen på plattan, på med en skiva som ser bra ut och täcker cellplasten och tillbaka med jord , sten och annat? Betongen kan andas och man bygger inte in onödig fukt osv??
 
Varför inte överväga att köra en isodrän/pordrän med din skiva direkt på? Bättre förmåga att transportera bort fukt än cellplast och du slipper meka med platon osv
 
Köp I-element som är cellplast med en mineritskiva på redan.
 
myrstack skrev:
Varför inte överväga att köra en isodrän/pordrän med din skiva direkt på? Bättre förmåga att transportera bort fukt än cellplast och du slipper meka med platon osv
Det är en kostnadsfråga, isodrän/podrän ligger i runda slängar över 100:- m2. Cellplast strax under 30:-. En rulle platon räcker gott och väl till hela huset och om man räknar in den kostnaden så ligger cellplast på långt under halva priset. Men är det inte att föredra så kör jag såklart med isodrän men vill ändå höra mig för.
 
Om du sätter cellplasten direkt mot betongen kan väl inte betongen andas? Cellplast är nog ganska tät.

Såvitt jag förstått är det därför man sätter en Platonmatta mot väggen som skapar en luftspalt och låter eventuellt kondenserat vatten rinna ner till dräneringen. Sedan isolerar man med cellplast utanpå Platonmattan. Jag har också sett en sorts cellplastskivor som är räfflade in mot betongen för att ge luftspalt och möjlighet för vatten att rinna utan Platonmatta.
 
Fred vom Jupiter skrev:
Om du sätter cellplasten direkt mot betongen kan väl inte betongen andas? Cellplast är nog ganska tät...
Nej, det är en vanlig missuppfattning, cellplast är inte tät.
Betong är nog tätare faktiskt.

Ånggenomsläpplighet

EPS-cellplastens ånggenomsläppligheten är 0,9-1,4 10-6 m2/s.

EPS-cellplast har ett relativt högt ånggenomgångsmotstånd, jämfört med material såsom lättbetong och mineralull med motsvarande tjocklek. EPS-cellplast är inte diffusionstät och kan jämföras med betong i fuktområdet 90 - 95% RF, eller massivt trä
.
Citat från http://www.sundolitt.se/sundolitt-om-oss-/om-eps/anggenomslpplighet
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Beror på förutsättningarna tycker jag.
Platonmattan kan stänga in fukten i plattan om förutsättningarna är fel.
"Vanlig" cellplast binder fukt och är inte ett lämpligt material i detta fall enligt mig(vet dock inte vilken du räknat på).

Lösningen med platon och cellplast fungerar om du inte har någon fukt som kommer från fel sida av den och då skall platon monteras enligt ex 1.
 
sblixten skrev:
Beror på förutsättningarna tycker jag.
Platonmattan kan stänga in fukten i plattan om förutsättningarna är fel.
"Vanlig" cellplast binder fukt och är inte ett lämpligt material i detta fall enligt mig(vet dock inte vilken du räknat på).

Lösningen med platon och cellplast fungerar om du inte har någon fukt som kommer från fel sida av den och då skall platon monteras enligt ex 1.
Förutsättningarna ser ut som såhär

ImageUploadedByTapatalk1404708105.285911.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som jag tänker med ex 1 så kan väl risken vara att den fuktiga luften vandrar in genom Platon mattan in i den överliggande isoleringen i fasaden då jag ska tilläggsisolera? Eller är den risken minimal?
 
Kul, någon som står inför samma funderingar som mig. Har liknande förutsättningar, samma byggår, dock står mitt hus i norra Sverige, lite annan uppbyggnad av golvet (reglar och mineralull), jag har haft tilläggs isolerat i många år (40år kanske) och har ca 160-170mm ut till fasadliv. Dom satte korkskivor runt grunden när huset byggdes och satte ett lager till när det tilläggsisolerades så jag funderar på att bara ta bort en yttersta (som ser förfärlig ut nu) och sätta ett isolerat I-element som Matti_75 föreslog.

Har haft tankar med platonmatta och vart den ska sluta. En tanke var att dra upp den och vika den så luftspalten fortsätter under tilläggsisoleringen och kan fortsätta ventileras via fasadens luftspalt. Men tappar man inte rätt mycket av isoleringen om luften kan röra sig fritt mot betongsulan?
 
Goteborg skrev:
Som jag tänker med ex 1 så kan väl risken vara att den fuktiga luften vandrar in genom Platon mattan in i den överliggande isoleringen i fasaden då jag ska tilläggsisolera? Eller är den risken minimal?
Aha, du tänker så.
Skulle gissa att risken är minimal, men har inte hundra procent koll, så någon annan får svara på det.

Jag hade en liknande frågställning för några år sedan och då valdes enbart cellplast(jackofoam xps).
Jag bedömde riskerna med platon på utsidan större än fördelarna, men minnet sviktar kring detaljerna.
Jag förutsätter att det skall till markduk, dräneringsrör och ny återfyllnad.
 
sblixten skrev:
Aha, du tänker så.
Skulle gissa att risken är minimal, men har inte hundra procent koll, så någon annan får svara på det.

Jag hade en liknande frågställning för några år sedan och då valdes enbart cellplast(jackofoam xps).
Jag bedömde riskerna med platon på utsidan större än fördelarna, men minnet sviktar kring detaljerna.
Jag förutsätter att det skall till markduk, dräneringsrör och ny återfyllnad.

Yepp ska återfyllningsbara med markduk och makadam osv...

Läst lite hos lite olika tillverkare om EPS xps isodrän osv osv..
Känns stabilt och bra med Platon närmst grunden, 2x70mm vit cellplast utanpå det. Därefter markduk och den bit ovanför marken som syns sätter jag en snyggt behandlad rostfri plåt. Därefter bygger jag vidare med tilläggs isoleringen av fasaden.

Tackar för input i tråden.!
 
S
har du inte problem med fukt nu. så skall du inte få sen heller
 
  • Gilla
Goteborg
  • Laddar…
Goteborg skrev:
Yepp ska återfyllningsbara med markduk och makadam osv...

Läst lite hos lite olika tillverkare om EPS xps isodrän osv osv..
Känns stabilt och bra med Platon närmst grunden, 2x70mm vit cellplast utanpå det. Därefter markduk och den bit ovanför marken som syns sätter jag en snyggt behandlad rostfri plåt. Därefter bygger jag vidare med tilläggs isoleringen av fasaden.

Tackar för input i tråden.!
Vad fyller platonmattan för funktion? Den lilla fukt som kommer ut den vägen är försumbar då det mesta vandrar uppåt. Tänk på att det är en platta på mark och ingen källarvägg du har. Titta på hur man bygger platta på mark idag, kantelement med cellplast med någon form av ytskikt på utanpå betong. Ingen som helst behov av någon platonmatta, så släng inge pengar i sjön på Platon som inte behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.