Mikael_L
Jag undrar med.

En ventilerad luftspalt mellan spånt och isolering sätter ju isoleringen ur funktion, då kan man sätta taket som vanligt istället och spara pengarna.
 
Mikael_L skrev:
Jag undrar med.

En ventilerad luftspalt mellan spånt och isolering sätter ju isoleringen ur funktion, då kan man sätta taket som vanligt istället och spara pengarna.
Nja jag tolkar aggen´s inlägg som han tänker isolera på insidan dvs inne på vinden, han vill då montera isoleringen direkt på sponten. kändes som om han kapade tråden lite ;)

Lägger man istället isoleringen som tråden igentligen handlar om på utsidan så bör man inte ha någon luftspallt. :)
 
Vet inte vad aggen menade igentligen men eftersom jag ska bygga mitt hus med öppet upp i nock så är jag inne på att isolera med cellplast utvändigt för att slippa krångla med luftspalt. Dock så lär det ju inte bli så bra med enbart cellplast utanpå, blir ju väldigt högt om man ska få en vettig isolering. Alltså ska det isoleras invändigt också, utan luftspalt. Det som oroar mig är att hela grejen känns ganska mycket som en riskkonstruktion. Är det någon som testat det här sättet att isolera och vet att det funkar utan fukt och sånt? Finns det någon som känner till någon forskningrapport eller dyl. ang. utvändig takisolering?
 
gnilrub skrev:
Vet inte vad aggen menade igentligen men eftersom jag ska bygga mitt hus med öppet upp i nock så är jag inne på att isolera med cellplast utvändigt för att slippa krångla med luftspalt. Dock så lär det ju inte bli så bra med enbart cellplast utanpå, blir ju väldigt högt om man ska få en vettig isolering. Alltså ska det isoleras invändigt också, utan luftspalt. Det som oroar mig är att hela grejen känns ganska mycket som en riskkonstruktion. Är det någon som testat det här sättet att isolera och vet att det funkar utan fukt och sånt? Finns det någon som känner till någon forskningrapport eller dyl. ang. utvändig takisolering?
Svårt att säga, men faktum är att det byggs klimatvindar på flera ställen i europa. Det känns ju säkrare att flytta ut daggpunkten utanför undertaket än att ha den innanför.

Vad gäller kallvindar så finns det däremot tonvis med rapporter om dess risker. Bara för att i princip alla hus i Sverige är byggda med kallvind, så gör det inte konstruktionen mindre riskfylld.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.