Har sett att det finns färdiga cellplast för takpannor så att man slipper lägga läkten, någon som känner till detta?
 
Nej. har aldrig hört talas om. Det är inte "lufta" du menar? cellplast som är spårad för att leda luften ner i takfoten?
 
Hittade det, Maco-Dach heter dem.
 
Ja vet inte. Men... jag tyckeer det ser ut som du måste läkta ändå.
Cellplasten ligger väll inte direkt på taket..?
 
Jo, vad jag förstår så ligger den direkt på underlagspappen.
 
Jag är lessen men det verkar inte så.

Ströläkt, diffusionsspärr, luftspalt och dyra spik behövs inte. Hela taket är i stället uppbyggt av endast ett fåtal byggdelar. Allt ligger på samma ställe och sparrarnas dimension bestäms enbart av konstruktionskraven.

Vid renovering anpassar sig elementen till de befintliga läktavstånden och man slipper ny läktning. även plåt kan monteras på MACO-DACH.

Kolla in länken. På bilderna ser det ut som det är läktat under.
http://www.maco-takisolering.com/reksmart.html
 
Ok, ströläkt behövs ej står det men det är det på bilden, skall man ha bärläkt bara då, mer förvirrad?
 
Mikael_L
På den här bilden
efter.jpg
Ser det ut som att man ska ha bärläkt, men utan ströläkt under, antagligen för att hålla skivorna på plats bra.
 
Make sense to me
 
Smart, någon som vet vad det kostar?
 
Jag är med inne på att isolera utvändigt och har med kommit fram till att det är lite väl dyrt med maco.

Men nu till min fråga. Blir det inte fult med så breda vindskivor?
Har nog tänkt att lägga 10cm unvändigt och 20 cm invändigt.
 
Om man isolerar inifrån fäster man direkt i spontem eller måste man regla upp (har långt emellan takstolarna på mitt gamla hus)
 
du ska ha luftspallt mellan spånten & isoleringen.
 
Per-Erik skrev:
du ska ha luftspallt mellan spånten & isoleringen.
Varför?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.