D Daniel 109 skrev:
Varför vill du ha en fuktspärr under cellplasten? Du tycks inte förs
Det är för att skydda mot fukt som kommer underifrån.

Ja, hade varit enklast att riva ner hela sk*ten och gjort det lätt. Men det vägrade "ägaren".


Jag bifogar med en bild här nedan, antingen fuktspärr som på vänster sida eller som på höger sida. Vad tycker ni? :( Vem tror ni kan sånt här, fuktmyndighet? :)

Tack!!
 
  • Sektionsskiss av fundament med fuktspärr, cellplastisolering och markdränering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vänd på pilarna så löser du problemet.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Lägga en dyr platonmatta under där är bara onödigt.

Om du nödvändigtvis vill lägga något så lägg åldersbeständig plast mellan de 2 cellplastlagren. Lecan "suger" ändå fukt och det kommer vara där den största fuktbelastningen kommer vara.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Jag skrev i mitt första inlägg att mattan inte gör någon nytta där och jag delar de synpunkter som Daniel 109 framfört.

Nästan all fukt som orsakar problem i grunder kommer inifrån, genom att vattenångan i varm luft kondenserar när den möter t.ex. kall betong. Det är ett av skälen till att det är viktigt att lägga isolering under betongen. Makadamen under isoleringen har bl.a. till uppgift att vara kapillärbrytande. Om det ändå står vatten i makadamen så är antingen makadamskiktet för tunt eller dräneringen för bristfällig. I så fall måste detta åtgärdas innan man går vidare. Fukt i flytande form, dvs vatten, kan bara röra sig uppåt genom kapillärsugning eller genom att den omvandlas till vattenånga, men då krävs värmetillskott.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.