Robert 75 skrev:
Håller själv på med liknande installation för att skapa luftspalt mot källarvägg och har satt c/c 300mm på stålreglarna och kommer att klä det med OSB/Plyfa samt gips. Konstaterade att det är något vingligt varför jag kommer att fästa ett vinkeljärn på varje regel som skruvas in i lecablocken. Provade på några och det styvar upp hela konstruktionen. Kanske lite sent för dig nu... :(

[bild]
Mina var vingliga som f*n innan gipset var på plats! nu när båda lagren gips är på plats så är det hur stabilt som helst.
 
Hur är det att skruva gipset i stålreglarna? De känns rätt sladdriga. Är det stor skillnad mot en träregel? :)
 
FredrikR skrev:
Hur är det att skruva gipset i stålreglarna? De känns rätt sladdriga. Är det stor skillnad mot en träregel? :)
Första skruvarna i reglarna var det så, men sen var det inte någon större skillnad mot trä
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR skrev:
Varför skruvade du inte övre skenan i takglesen? :)
Jag köpte sån tång du har, har inte börja regla och kunna testa den ännu.
Jo tack det hade varit enklare. Men efter att ha pratat med byggare och konstruktör så föll valet på att ha en luftning i ovankant för att kunna ventilera ut ev fuktig luft.

Mina reglar är 2650mm varför jag valde alternativet med vinkeljärn "just in case".

Ang tången så börjar den nu bli något slö och det är dags att byta skäret men jag är i princip klar nu så det får vänta...
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Robert 75 skrev:
Håller själv på med liknande installation för att skapa luftspalt mot källarvägg och har satt c/c 300mm på stålreglarna och kommer att klä det med OSB/Plyfa samt gips. Konstaterade att det är något vingligt varför jag kommer att fästa ett vinkeljärn på varje regel som skruvas in i lecablocken. Provade på några och det styvar upp hela konstruktionen. Kanske lite sent för dig nu... :(

[bild]
Hej!
Vad är det för ventrör som sticker ner från taket?
Nyfiken för jag ska själv bygga ett rum i källaren :)
 
människa skrev:
Hej!
Vad är det för ventrör som sticker ner från taket?
Nyfiken för jag ska själv bygga ett rum i källaren :)
Den högra är för frånluften i tvättstugan dit även torkskåpet kopplas...
DSC_0864.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och de två högra är till FLVP (avluft resp frånluften från hela huset)
DSC_0193.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jaha tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.