Ska regla upp mot en yttervägg och sätta dubbelgips. Jag har tänkt använda 45x45 plåtreglar för att bygga så lite som möjligt, det är 2m till tak och jag ska använda 120cm breda gipsskivor. så alternativen är 30cc eller 6cc.
Kan jag köra på 60cc eller blir det för ostadigt?
 
Jag använde 45x45 plåtreglar mot yttervägg (källare) med OSB+GIPS, cc600.
Det är ganska ostadigt och skulle jag göra samma arbete igen hade jag antingen valt cc450 och 900 skivor eller cc300 och 1200 skivor.
Se framförallt till att få hörnen bra (finns speciella skenor), det kommer annars att bli rejält ostabilt när det inte sitter skivor på båda sidor.
 
Det är viktigt att skivorna tandar, dvs vid cc60 börjar du med en 62 cm osb och sen börjar du med en hel skiva
 
O
Lite OT...
Förlåt men jag känner mig väldigt dum å korkad...
Men vad innebär att skivorna tandar?
 
Odjuret skrev:
Lite OT...
Förlåt men jag känner mig väldigt dum å korkad...
Men vad innebär att skivorna tandar?
Tandar kanske var fel ord.

Det jag menar var att skarvarna överlappar varann, dvs att osb-skarven hamnar på regel 2 och gips-skarven hamnar på regel 3 osv
 
Första lagret och andra lagret gips får inte vara skarvade på samma regel på samma sida.
 
När jag satte OSB+Gips var det givetvis förskjutna skarvar. Oavsett blir det ganska ostabilt med cc60 och bara skivor på en sida av reglarna. Hörnen är som sagt kritiska.
 
Tack för svaren och tipsen, kör på cc30. Åkte ner på 100% och köpte ett gäng till.
De hade 4m längder så då blir i det närmaste inget spill :)
 
Om man sätter osb först ska man då förskjuta gipsskivorna några cm så att skarvarna inte hamnar på samma ställe.?
 
Har satt upp ett lager gips nu och det är hyfsat stabilt men på gränsen, när nästa lager kommit på blir det stabilt nog. Hade jag kört på cc60 så hade jag med all säkerhet fått göra om allt, tack vare er så slipper jag det :)
 
Crank skrev:
Om man sätter osb först ska man då förskjuta gipsskivorna några cm så att skarvarna inte hamnar på samma ställe.?
Om du sätter 1200 skivor så skall de förskjutas 600mm, med 900 skivor 450mm.

Tex; OSB skivan i botten är 1200mm men när du sätter första gipsskivan så kapar du den vid 600mm så skarven hamnar mitt på OSB-skivan. Efter det fortsätter du med hela gipsskivor (eftersom skarvarna nu är förskjutna) tills du kommer till nästa vägg då du gör likadant.
 
Sätter man plywood som första lager så brukar man skruva gipsen i enbart plywooden när man kör med stålreglar.
Med detta sätt undviker man att trycka ifrån regeln från plywooden, samt att man slipper sätta var och varannan gipsskruv i plyfaskruven.

Förskjut gipsskarven typ 10cm åt något håll från regeln.
 
  • Gilla
jtl
  • Laddar…
Håller själv på med liknande installation för att skapa luftspalt mot källarvägg och har satt c/c 300mm på stålreglarna och kommer att klä det med OSB/Plyfa samt gips. Konstaterade att det är något vingligt varför jag kommer att fästa ett vinkeljärn på varje regel som skruvas in i lecablocken. Provade på några och det styvar upp hela konstruktionen. Kanske lite sent för dig nu... :(

2013-12-19-252.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Robert 75 skrev:
Håller själv på med liknande installation för att skapa luftspalt mot källarvägg och har satt c/c 300mm på stålreglarna och kommer att klä det med OSB/Plyfa samt gips. Konstaterade att det är något vingligt varför jag kommer att fästa ett vinkeljärn på varje regel som skruvas in i lecablocken. Provade på några och det styvar upp hela konstruktionen. Kanske lite sent för dig nu... :(

[bild]
Varför skruvade du inte övre skenan i takglesen? :)
Jag köpte sån tång du har, har inte börja regla och kunna testa den ännu.
 
Redigerat:
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.