Snickare som gjorde mitt badrum la reglarna på cc 60 samt flytspacklade på det.
Men det är klart, släpper jag in två elefanter i badrummet så lär det ju inte hålla;)
Kör cc 60, det är standard!
 
H
Du ger själv ett råd där du saknar viktig information. HUR HÖGT är bjälklaget. är 2*4, 2*8, 2*10 eller kanske 2*2?? Om du inte visste det så är böjstyvheten mycket avgörande på hur högt bjäklaget är nämligen ^3.
 
H
Kattranden skrev:
Snickare som gjorde mitt badrum la reglarna på cc 60 samt flytspacklade på det.
Men det är klart, släpper jag in två elefanter i badrummet så lär det ju inte hålla;)
Kör cc 60, det är standard!
Nej det är cc 300 som gäller för badrum.
 
hokanp har en viktig poäng! Först måste man försäkra sig om att bjälklaget är tillräckligt väl dimensionerat! Ett svajigt bjälklag kommer inte att hålla för klinkers även om man gör enligt BKR. Detta är självklart men det är inte ofta någon nämner det här i forumet.
 
hokanp skrev:
Nej det är cc 300 som gäller för badrum.
Men snälla, lägg ner, detta påstående saknar fakta.
Paul och hemmapularen har redan förklarat vad som gäller och desutom hänvisat till reglerna kring detta.
Det finns inget krav på cc 300.

hokanp skrev:
Du ger själv ett råd där du saknar viktig information. HUR HÖGT är bjälklaget. är 2*4, 2*8, 2*10 eller kanske 2*2?? Om du inte visste det så är böjstyvheten mycket avgörande på hur högt bjäklaget är nämligen ^3.
Ska vi spinna vidare på din logik så saknar du själv viktig info, nämligen längden på bjälklaget.
cc 300 och 45x195 lär inte förslå mycket om längden på bjälklaget är 10m.

Min slutsats är att om man dimensionerar sitt bjälklag enligt gällande tabeller för bostadsutrymmen så går samma bjälklag även att använda för keramikbeklätt våtrum.
Men föst efter att ha förstyvats med flytspackel och i de flesta fall armeringsnät.
 
H
Gällande regler ÄR CC300 men CC600 kan förstyvas så att det får samma bärighet som CC300, Google är väldigt bra.
Visst längden saknas, skulle vilja se det badrum som är 10 meter långt.

Och NEJ det är andra regler för keramikbeklädda rum.
 
hokanp skrev:
Visst längden saknas, skulle vilja se det badrum som är 10 meter långt.
Det intressanta är längden på bjälklaget, inte storleken på badrummet.
 
H
Givetvis, längden på bjälklaget ska vara med.
 
Här händer det grejjer! I like it!

Men det är en otroligt viktig och väsentlig fråga! Jag ringde till försäkringsbolaget igår, dom hade inga svar och hänvisade mig till nån byggnadsinstans som inte heller hade svar som sedan hänvisade mig till Byggnadsnämnden i min kommun som inte heller hade några svar. Otroligt!

Min fråga gällde just dimensioner på golvbjälkar, att det är 300 eller 600 cc är egentligen helt irrelevant så länge man inte anger vad som gäller för olika spännvidder samt dimensioner.

MEN, det badrum som gäller mig är det golvbjälkar som är 3"8" med 600 cc. Dessa är kotlade sporadiskt och detta kommer att tas bort så rörkrökarn kan lägga sina rör. Detta gäller en lägenhet på andra våningen. Plattsättaren som ska göra jobbet säger att det ska vara 300cc men det är ett sånt jävla jobb att regla i dom så jag slipper gärna.
 
Jag skulle nog resonera som så att BKR anvisningen gäller om det urprungliga bjälklaget är korrekt dimensionerat, då håller dte tillsammans med förstyvningen.

Om det är en lägenhet i ett flerfamiljshus borde man kunna förutsätta att bjälklaget är korrekt enl. byggnormerna från början. Alltför klena bjälklag tror jag mer är en risk i utbyggda/ombyggda villor. Kanske en vind som inretts i efterhand osv.
 
Man måste ju ta använda sitt sunda förnuft...
Anser att Paul har rätt, cc 600mm 22mm spån och min 12mm flytspackel (eller vad spackeltillverkaren anger) är det som gäller.

Normen är att det ska vara stumt som 22mm spån på reglar cc300mm, MEN du kan inte bygga ett fackmässigt utfört badrum på det eftersom man måste spackla på golvskivan.

Ska man ge sig in på att bygga ett badrum så måste man ha lite bakomliggande kunskaper, bla förstå att det inte kommer att hålla om golvreglarna är 2"x2"

Branschreglerna förutsätter ju ett golv byggt efter BBR.

Så jag ställer mig bakom Pauls svar i inlägg #2
 
H
Lyssna på plattsättaren. 3*8 är inte så stark men du anger inte längden.

"Konstruktionen måste vara helt styv, detta gäller såväl bjälklagets totala bärighet som lokalt mellan bjälkarna, svikt får inte förekomma. Bjälklaget skall även vara stabilt mot fuktrörelser i samband med variationer i den relativa fuktigheten (RF). " Från killto.se, de tillverkar tätskikt
 
Ok läste inte #24 ordentligt!
Lyssna på din plattsättare, gör som han säger, det är han som står för garantin
Han bör veta vad som behövs
 
nino skrev:
Branschreglerna förutsätter ju ett golv byggt efter BBR.

Så jag ställer mig bakom Pauls svar i inlägg #2
Du anser alltså att man kan förutsätta att golvbjälklaget är byggt enligt dagens BBR om man ska bygga ett badrum i en kåk från t ex 60- eller 70-talet?
 
Varför hålla på att älta och ändra ursprunget i diskussionen som hela tiden har varit vad kraven är ifall det ska flytspacklas och läggas klinker på golvet precis som Kattranden skriver...
Då ÄR det ju cc600 som är ok och INTE cc300 krav... :x

Man lägger ju ändå inte klinker direkt på en golvspånskiva så det är totalt oväsentligt.

Kattranden skrev:
Snickare som gjorde mitt badrum la reglarna på cc 60 samt flytspacklade på det.
Men det är klart, släpper jag in två elefanter i badrummet så lär det ju inte hålla;)
Kör cc 60, det är standard!
hokanp skrev:
Nej det är cc 300 som gäller för badrum.
hokanp skrev:
Gällande regler ÄR CC300 men CC600 kan förstyvas så att det får samma bärighet som CC300, Google är väldigt bra.
Visst längden saknas, skulle vilja se det badrum som är 10 meter långt.

Och NEJ det är andra regler för keramikbeklädda rum.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.