Hej,
har en fråga som är svår att svara på för en amatör.
Vissa plattsättare har velat regla upp vårt badrum på 4kvm så vi får cc 30 på reglerna i väggar och golv medan andra vill köra på befintliga cc 60 mellan reglerna och sätta osb-skiva innaför gipset.

Är det ena mer riktigt än det andra?
För- och nackdelar med båda?

Btw: Detta forum är guld för alla vilsna villaägare!
 
Som jag förstått det så är CC300 det enda riktiga i både väggar och golv i badrum om man skall plattsätta. På golv lägger man sen spånskiva och limmar på en gipsskiva (inte skruva gipset, limma!).

Finns ju risk att det blir svaj på CC600 med plattor som släpper som följd av detta, skulle inte våga.

OSB har jag ingen aning om ifall man lägger i golvet, men skulle tänka mig att fukt-tröga spånskivor är bättre.
 
gadu^ skrev:
Som jag förstått det så är CC300 det enda riktiga i både väggar och golv i badrum om man skall plattsätta. På golv lägger man sen spånskiva och limmar på en gipsskiva (inte skruva gipset, limma!).

Finns ju risk att det blir svaj på CC600 med plattor som släpper som följd av detta, skulle inte våga.

OSB har jag ingen aning om ifall man lägger i golvet, men skulle tänka mig att fukt-tröga spånskivor är bättre.

Njae... nu tar vi om det från början... ;)

CC300 i väggarnas regelverk gör att det räcker med ett lager våtrumsskiva på 12,5mm.
CC600 i väggarna gör att det krävs dubbla våtrumsskivor á 12,5mm.

MEN vissa leverantörer godkänner att man sätter OSB eller plyfa bakom och nöjer sig med ett lager av våtrumsskiva.
Detta är ju smidigt då det är mycket lättare när man sen ska skruva upp handdukskrokar etc.

På golv som består av ett bjälklag reglat med CC600 vilket är vanligast så ligger det oftast 22mm golvspån.
På detta lägger man INTE gips utan man flytspacklar minst 12mm i en kaka oftast med armeringsnät.

Dessa varianter är godkända ur böjstyvhetssynpunkt vilket är det som det hela handlar om.

Ska man lägga klinker i andra utrymme än våtrum så fungerar det med att limma speciell golvgips innan man sätter klinker, men som sagt... INTE i våtrum där man ska flytspackla även för att kunna få fall på golvet.
 
  • Gilla
litenvilla
  • Laddar…
Sedär, då har jag lärt mig nåt nytt oxo. Men med hängslen så hade jag nog reglat med cc300 i golvet... Flytspackling tog jag som en förutsättning.

Men var nästan säker på att det var cc300 i väggar oavsett om man satte plyfa bakom... Men tji fick jag.. ;)

Mvh// Janne
 
gadu^ skrev:
Sedär, då har jag lärt mig nåt nytt oxo. Men med hängslen så hade jag nog reglat med cc300 i golvet... Flytspackling tog jag som en förutsättning.

Men var nästan säker på att det var cc300 i väggar oavsett om man satte plyfa bakom... Men tji fick jag.. ;)

Mvh// Janne
Oftast finns det ju redan 22mm golvspån på bjälklag cc600 och då står man inte och river upp detta för att regla i cc300 när det enligt leverantörerna av flytspackel räcker med detta för att klara böjstyvheten. ;)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Oftast finns det ju redan 22mm golvspån på bjälklag cc600 och då står man inte och river upp detta för att regla i cc300 när det enligt leverantörerna av flytspackel räcker med detta för att klara böjstyvheten. ;)
Sant. Vi har dock plastmatta idag (inte renoverat badrummet än) limmad på spånskiva och det sviktar såpass att jag skulle slita upp det och regla om oavsett om flytspacklingen skulle hålla enligt leverantören.

Men jag är ju inte en hantverkare... ;)

Mvh// Janne
 
Mikael_L
gadu^ skrev:
Sant. Vi har dock plastmatta idag (inte renoverat badrummet än) limmad på spånskiva och det sviktar såpass att jag skulle slita upp det och regla om oavsett om flytspacklingen skulle hålla enligt leverantören.

Men jag är ju inte en hantverkare... ;)

Mvh// Janne
Då bör du kanske först ställa dig frågan om det är själva bjälklaget som är underdimensionerat.
Är det så, så förändrar man inte svikten på något vis ifall man kortlar mellan bjälkarna med cc300.
 
Mikael_L skrev:
Då bör du kanske först ställa dig frågan om det är själva bjälklaget som är underdimensionerat.
Är det så, så förändrar man inte svikten på något vis ifall man kortlar mellan bjälkarna med cc300.
Det låter snarare så när det sägs att det sviktar för det är inget normalt med cc600 och 22mm golvspån... :x
 
Då måste jag oavsett slita upp golvspånet för att kolla bjälklaget...

Sry om jag kapade tråden...

Mvh// Janne
 
Kapa på =)

Min fråga gällde väl i första hand väggarna (sorry om jag är otydlig, är verkligen okunnig på badrum)
Saken är den att den ena firman vill regla upp och sätta (på väggarna) cc 30 reglar och sen våtrumsskiva och det verkar ju vara i sin ordning med alla regler och så.

Den andra firman (som är myycket billigare) vill ha kvar cc60 i vägg och sätta osb och sen gips (han sa att det var för att kunna fästa saker lättare) (och att de två skivorna skulle stabilisera väggen tillräckligt så att cc 30 inte behövdes)

Kan jag anlita den andra firman och att det ändå är byggt enligt gällande normer så att försäkringar gäller?

Glöm det där med golvet... =)
 
Mikael_L
Hur är det nu, ni som är uppdaterade.
Blev det godkänt igen med träfiberbaserade skivor bakom våtrumsskivorna?
Och är vanlig kartonggips godkänt igen?

Det har väl en avgörande betydelse för TS fråga?
 
starmanin skrev:
Kapa på =)

Min fråga gällde väl i första hand väggarna (sorry om jag är otydlig, är verkligen okunnig på badrum)
Tydligen var jag också okunnig på badrum...;D

Men är också nyfiken på vad som verkligen gäller idag, precis som Mikael_L frågar...
 
Träfiber är ok. Vanlig gips ok i våtzon 2.
 
Vad är OSB då? vet inte ens vad det är för typ av skiva.

Ok en tumregel: nu måste ni ju göra det enkelt för mig. Tänk på mig som en liten 5 åring som måste ha klara svar ;) Ett ja eller nej är bra på frågan om det är ok med cc60 och osb och gips. Eller kanske en skala på 1-5 hur pass ok det är =)

Ja jag vet, jag borde bo i lägenhet =)
Eller ta den dyra hantverkaren som jag vet är ok...men det är mycket pengar som skiljer.
 
OSB – Oriented Stranded Board dvs träfiber i alla riktningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.