Jag har tänkt bygga en carport på 10 kvm enligt den bifogade tydliga ritningen (med 0.5 m takutsprång runt om)

Jag har alltså tänkt att de 4 meter långa limträbalkarna ska ligga på en 3 meter lång tvärgående vanlig träbalk. Vilka dimensioner kommer jag att behöva på limträbalkarna och de vanliga träbalkarna?
Räcker 42x180mm för limträbalkarna och 45x220 för de vanliga träbalkarna?
Borde jag ha en limträbalk istället för en vanlig träbalk som limträbalkarna ska ligger på?
Tack på förhand!
 
  • ritning.gif
Redigerat:
Hej hakaninorr,

vi är nog ca 32 personer som inte förstår din skiss, och därför inte vågar svara.
Det ser ut som ett upp och nedvänt T.

Är väl OK om du har en T-ford, men den ställer du väl i ett tätt garage?

//KoW
 
Mikael_L
Jag förstår att denna konstruktion är ett kreativt sätt att lösa ditt huvudbry med carport på max 10 kvm byggyta:
http://www.byggahus.se/forum/smahus...-kvm-hur-stort-tak-far-byggas.html#post639690

Hur har du kommit fram till att detta är godkänt?
Har du frågat din kommuns tjänstemän?

Om vi går till själva frågan du ställer, så kan jag konstatera att du kommer i slutändan erhålla ett lätt tak på ca 18 kvm yta, där en betydande andel av takets egenvikt samt snölast kommer belasta en av de 3 meter långa bjälkarna som du har tänkt dig dimensionen 45x220 ...

Jag tror det kan gå, men då får du nog inte bygga i en allt för hög snözon! Var ska du bygga?
(Men jag är ingen konstruktör ...)

Sen undrar jag om du inte kan gå 45x220 i K24-virke till alla delar, och helt enkelt strunta i limträt.
 
Jag ber om ursäkt för ritningen och borde kanske förklarat att den visar carportens "ramverk" ovanifrån. Carporten är tänkt att se ut som ett upp och nervänt T, detta för att hålla mig inom 10 kvm. Gör jag den fyrkantig, t ex 2 x 5 m, så blir det väldigt trångt att komma in med bilen. Med en carport enligt ritningen har jag 3 meter bredd mellan stolparna där jag kör in bilen. Taket över smalare delen blir 2.9 meter brett inklusive 0.5 takutsprång runt om, vilket jag tycker bör räcka. Solklart?
 
En alternativ lösning är en v-formad carport som på bifogad ritning över "ramverket" sett ovanifrån.
De två gröna balkarna tänker jag mig limträbalkar. De röda prickarna är de fyra pelare.
En sådan här carport skulle ju vara enklare att bygga, vilka dimensioner tror ni jag ska satsa på?
 
  • ritning2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.