I och med att det redan står en 5 kvm stor bod på tomten har jag tänkt bygga en carport på 10 kvm för komma under totalytan 15 kvm och därmed slippa bygglov. Jag har tänkt mig att carporten blir 2.5 meter bred och 4 meter lång med tak utsickande 1 meter åt vardera håll för att få en taklängd på 6 meter. Är detta tillåtet, dvs hur stort tak får byggas utöver "friggebodens"/carportens yta?
 
inte tillåtet. vet inte exakt hur mycket det får sticka ut men 30cm känns bekant.
 
Ser nu att detta diskuterats nyligen http://www.byggahus.se/forum/bygglov/88343-friggebod-vad-far-finnas-i-den-toalett-dusch-pentry.html och där nämns att maximalt 0.5 meter takutsprång får finnas utan att räknas in i byggarean, har även hittat denna uppgift från mer officiellt håll. Jag kan alltså få taket att bli 1 meter längre än själva carporten... Om jag gör carporten 2.4 meter bred får den bli 4.16 meter lång + 1 meter tak = 5.16 meter, lite för lite. Smalare än 2.4 meter blir svårt om man ska ta sig in utan att skrapa backspeglarna. Annars hade 2 meter bredd varit lagom i och med att taket får sticka ut 0.5 meter även åt sidorna och då blivit 3 meter. Hur ska jag göra?
 
Beror på om du har lust att ställa dit en klaffstol oxå... :)

"Totalytan för skärmtak
Det är också tillåtet att över uteplatser, eller över altaner, balkonger och entréer anordna skärmtak som tillsammans inte täcker en större area än 15 kvadratmeter. "
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.