Cujo skrev:
Anledningen till kortavgiften är att distributörerna (viasat etc) tycker att de har för dålig marginal på kanalpaketen. Höjer man avgiften för ett kanalpaket (månadsavgiften) så höjs även ersättningen som distributören måste betala till tv-kanalerna (tv3, tv4, tv5 etc). Inför man istället en "kortavgift" så kan man stoppa alla pengarna i egen ficka. Dvs man ökar inkomsterna, utan att man får ökade utgifter.
Det låter som ett tveksamt resonemang. Avtalen distributörerna har med tv-bolagen är ju helt skilda från avtalen mot konsumenterna. De måste rimligen kunna ha vilken faktureringsmodell de vill mot konsumenterna utan att tv-bolagen kan ha någon synpunkt på det.

Jag är övertygad om att kort/krypteringsavgifterna inte är något annat än ett sätt att försköna priserna i marknadsföringen, precis som Ryanair tar en massa extra avgifter för saker som lika gärna kunde vara inbakat i totalpriset.

Jag hade möjligen kunnat förstå kortavgifterna om det varit så att man bara betalade en extra kortavgift för varje extrakort man kopplar till sitt abonnemang, men så är det ju inte heller. Ska man ha fler kort betalar man mer än bara kortavgiften.
 
Jag har Viasat utan kort...men då får jag betala en distributionsavgift istället....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.