Kan någon ens köra bort mig om jag slår upp tältet på en samfällighet? Vi pratar alltså samfälligheter som skapades vid laga skiftet, och inte har någon förening som styr.
 
Det beror ju snarare på vad det är för typ av mark än att den är en samfällighet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland
Du kan övernatta där som en del av allemansrätten. Om du inte stör o s v, d v s om det rör sig om natur.

Annars så ligger förvaltningen av gamla marksamfälligheter under delägarna om det inte finns någon samfällighetsförening. Så är delägarna överens att köra bort dig så kan de göra det.

Inte sällan är det ju bara enstaka delägarfastigheter om vi talar om gamla samfälligheter ute på landet, fastigheterna har slagits ihop till större och större enheter.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du kan övernatta där som en del av allemansrätten. Om du inte stör o s v, d v s om det rör sig om natur.

Annars så ligger förvaltningen av gamla marksamfälligheter under delägarna om det inte finns någon samfällighetsförening. Så är delägarna överens att köra bort dig så kan de göra det.

Inte sällan är det ju bara enstaka delägarfastigheter om vi talar om gamla samfälligheter ute på landet, fastigheterna har slagits ihop till större och större enheter.
Delägarna förvaltar inom ramen för anläggningens syfte, så om samfällighetens syfte inte utgörs av "kostnadsfri campingplats för allmänheten" har varje rättsinnehavare möjlighet att köra bort TS.

Vi har ju haft uppe NJA 1996 s. 495 tidigare, t.ex. här 😉

Där framgår att varje rättsinnehavare har möjlighet att utsläcka allemansrätten om nämnvärd skada eller olägenhet upplevs.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Det grävs ändå ganska stor skada för att det ska kvala in. Jag tänker på faller med någon som ordnade återkommande paddelturer, de lägerplatserna hade ett tydligt slitage, men markägaren fick inte rätt.
 
M -MH- skrev:
Kan någon ens köra bort mig om jag slår upp tältet på en samfällighet?
Det hoppas jag. Tälta en enstaka natt har du ju som ovan nämnts rätt till enligt allemansrätten, men är du intresserad av att överutnyttja den rätten för att ägandet av en viss fastighet verkar svag så ägnar du dig åt något som i förlängningen alla förlorar på.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Tyvärr finns det exempel där professionella bärplockare och dess huvudmän sätter upp läger på annans mark och då är det inte fråga om någon enstaka dygnsövernattning som vi pratar om. Sedan får markägaren så vackert ur egen kassa eller med egen arbetsinsats städa upp efter "brukarna".
 
  • Arg
Bror9
  • Laddar…
Men det är ju helt klart utanför vad som är tillåtet.
 
  • Gilla
  • Arg
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
Jag tänke att det inte finns någon hemfridszon på en samfällighet. Så även om båtlänningen är 20m nedanför bebyggelse, så borde det vara fritt fram att slå upp sitt tält på den.
 
Claes Sörmland
M -MH- skrev:
Jag tänke att det inte finns någon hemfridszon på en samfällighet. Så även om båtlänningen är 20m nedanför bebyggelse, så borde det vara fritt fram att slå upp sitt tält på den.
Det fungerar utifrån hemfridszon, d v s du riskerar inte att göra dig skyldig till hemfridsbrott. Naturvårdsverket rekommenderar utifrån hänsynskravet i allemansrätten endast en natts vistelse om du tältar inom synhåll från boningshus och ett ett par nätter om det är mer avskilt. Några straff lär inte vara aktuella om man överskrider detta men man följer knappast seden då.

Sen står det ju samfällighetens delägare fritt att komma och berätta att de inte uppskattar ens vistelse av något skäl om de är på det humöret och då kan man ju anpassa sin tältning utifrån detta.
 
P
Ja man kan och bör väl om man följer god sed ,anpassa sin tältning till deras önskemål men det är väl å andra sidan rätt tydligt när till exempel utländska husvagnsgrupper bosätter sig på nån mark och bor där i månader och varken polis eller nån kronofogde kommer och med våld motar bort dom. Man uppmanar dom att flytta sig gång på gång men dom svarar jaja och stannar kvar... men det är idag väldigt svårt att tvinga iväg nån på mark som inte är nåns hemfridszon.

så nån ev ordförande i samfälligheten eller bara delägares ord att avlägsna sig är inte mycket värt i tvång att lyssna och risken för lovlig korrekt avhysning är rejält låg.. Även campingplatser har ju detta problem att det är svårt att tvinga iväg nån som vägrar flytta självmant och dom flesta former av sätt att tvinga dom ofta gör den som tvingar till en större bov som snabbt gör sig skyldig till grövre brott än camparen som uppehåller sig på fel plats..

Så vilket straff man egentligen kan dömmas för när man campar på nåns mark mot deras vilja är väl ofta väldigt svårt i dagens läge..
Det är väl polis eller kronofogde som egentligen har den lagliga rätten att be nån avlägsna sig och där det har lite mer tyngd än en missnöjd markägare eller ev samfällighet där det ju dessutom kan finnas olika viljor/åsikter

Markägaren kan såklart be folk avlägsna sig men vägrar dom så är det inte mycket som händer. Många markägare har en stor övertro till sina möjligheter att lagligen be nån avlägsna sig och att deras vilja skulle ha nån tyngd alls.. såklart så menar jag då i skogen eller liknande och inte mitt i brukad åker eller i hemfridszon
Att man kan fråga markägaren om lov är ju klart och en stor fördel om man får lovet men markägarens möjligheter att tvinga iväg oönskad gäst är minimal och är egentligen enbart en önskning som det i praktiken händer noll om den ignoreras. det finns ett stort glapp mellen utryckligen tillåtet och innan det tills sist blir nåt straffbart och möjligt att utdömma nåt straff
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
Menar du att det är ett stort problem med zigenarläger ute i skogen? För visst är det sådana du i förtäckta ordalag pratar om? Min upplevelse är att det snarare är ett stadsnära fenomen, och att det då finns rättsliga verktyg att ta till om markägaren bara vill, men att det av välvilja ofta inte sker.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
P
Nu var väl poängen att det var ovälkomna campande, vilken nationalitet och härkomst försökte jag lämna utanför diskutionen ,då det ofta bara slutar I trams om rassism och pk när det ämnet tas med..

Även polisen verkar ha svårt att få bort sånt och det verkar vara ett problem lite då och då när det väl händer. Inte så att hela skogen är full I fenomenet, då har nog foliehatten fastnat 😀
Men det händer väl varje sommar och brukar skrivas om i pressen.. och svårigheten att faktiskt kunna bli av med camparna
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
Claes Sörmland
Hela svenska samhället och dess rättsapparats upplägg bygger ju på att man visar stor hänsyn och inte besvärar andra. Lämnar någon det i internationellt perspektiv enormt starka kulturella särdraget så är naturligtvis lagstiftningen inte anpassad för det.
 
  • Gilla
Bror9 och 2 till
  • Laddar…
4774
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Menar du att det är ett stort problem med zigenarläger ute i skogen? För visst är det sådana du i förtäckta ordalag pratar om? Min upplevelse är att det snarare är ett stadsnära fenomen, och att det då finns rättsliga verktyg att ta till om markägaren bara vill, men att det av välvilja ofta inte sker.
Vi hade varje sommar ett gäng killar från Polen som jobbade i byggbranschen. De tältade nere i Årsta skogen så långt in från promenadvägen de kunde. Lagade mat med ett litet primus kök, tvätt av kläder samt de själva skedde i Årsta viken. Varenda intjänad krona skickades hem till familjen. Fanns de som verkligen störde sig på dem och kallade dem tjuvar och än värre. Men som tur är så stannade de flesta av oss till och pratade med dem, skänkte kläder och filtar och hemlagad mat. Jag erbjöd att de kunde få duscha hemma hos mig och tvätta när jag var på jobbet men det var de för stolta för. All heder till dessa killar som bara ville hjälpa sina familjer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.