Andreas_Hansson skrev:
Går dessa på ved? Annars så är det väl elektronik :x
Förstår inte rikigt vad du menar men det är en vedpanna, utan elektronik, bara elektromekanik.
En av anledningarna till att jag köpte en, när saker går sönder är det standardkomponenter.
 
Efter 2 timmars eldning och 96 grader i panntemp så är min fläkt inte ens kroppstempererad pannan är en nibe vedex 3300. Jag tror benhårt att det är fläktmotorn som är kass i din panna det är bara att stå på sej och se till att trebama fixar till det åt dej annars kan dom ta tillbaka pannjäveln
 
Byt kondensatorn!!!!! Inte värt att göra några större utredningar förrän den är kontrollerad
 
Fotografen skrev:
En av anledningarna till att jag köpte en, när saker går sönder är det standardkomponenter.
Exakt samma tycker jag och känsligheten för åska minskar med elektromekaniska komponenter i värmepannan.
Med elektronik i pannan blir man beroende av kunna felsöka på kretskort, som man kanske inte har schema till, om något inte fungerar.
//Bosse
 
Kontaktade Trebema nyss och dom skulle skicka upp en ny konding. Vi får se om det fungerar, dom har inget annat förslag i nuläget. Under tiden skall jag besöka en annan v33 ägare och pröva en av mina knasiga fläktar och lyssna lite på hur hans låter.

Hoppas på kondingen annars vet jag inte vad jag gör. Tack igen för support alla medeldare.:)
 
Leif Hj skrev:
Kontaktade Trebema nyss och dom skulle skicka upp en ny konding. Vi får se om det fungerar, dom har inget annat förslag i nuläget. Under tiden skall jag besöka en annan v33 ägare och pröva en av mina knasiga fläktar och lyssna lite på hur hans låter.

Hoppas på kondingen annars vet jag inte vad jag gör. Tack igen för support alla medeldare.:)
Tror vi har en ny raggningsreplik att testa: "-Älskling ehh, skall vi gå hem till mig och lyssna på lite pannfläktar?" :wow:
 
Instämmer i förslaget från Matss ovan: För att få något grepp om var problemet ligger bör du mäta spänningen ut mot fläkten när denna stannat. Lossa fläktkabeln och mät spänningen i kontakten ut från pannan mellan stiften i övre högra och nedre vänstra hörnet (se bif. skiss - jag utgår från att min V65 har samma kontakt som V33).

Om du fortfarande har spänning (220-230 V AC) ligger felet i fläktmotorn/kondensatorn (vilket ju inte verkar så troligt eftersom du redan prövar med en ny fläkt).

Om fläkten inte får någon spänning, skulle jag nog misstänka att problemet har med drifttermostaten att göra. Fläkten stannar ju när drifttermostaten tycker att temperaturen blivit för hög, och startar igen när temperaturen sjunkit ett antal grader.

Jag tolkar det som att du har drifttermostaten ställd på max, dvs 95 grader. Det går ju då inte att återstarta fläkten manuellt genom att vrida upp termostatvredet ytterligare. Man kan däremot på följande sätt kolla om det är drifttermostaten som stoppat fläkten:
- Vrid tillfälligt upp vredet på laddtermostaten till max. Om laddpumpen då inte stannar är det drifttermostaten som slagit från (laddtermostaten är i detta läge förbikopplad för att garantera kylningen av pannan).
 
  • Fläktkontakt.JPG
Leif Hj skrev:
Drog slutsatsen att det är själva fläkten som överhettas (den går inte att ta på).
Ska Calmarpannans fläktar gå så varma? Jag tror prolemet ligger i överhettningen och då hjälper det inte att mätta spänningen.
//Bosse
 
Missade kommentaren i inlägg #8 om att den gamla fläkten snurrade när den stoppades i efter att den nya fläkten lagt av. I så fall blir du ju inte klokare av att, som jag föreslog, mäta spänningen.

Jag har ändå svårt att tro att det skulle vara fel på bägge fläktarna. Kan det vara fråga om någon form av instabilt läge (typ glappkontakt i matningen till uttaget för fläkten), så att spänningen kommer och går? I min v65 lämnade den inre elinstallationen en hel del i övrigt att önska - jordledningen i kablaget till fläktuttaget var t.ex. inte ordentligt fastskruvad i plinten. Eftersom kablaget till fläktuttaget var väldigt snålt tilltaget, gled jordledningen ur när jag första gången öppnade panelen.

Apropå temperaturen på fläktmotorn, så kan jag under drift (RGT 170º) hålla fingrarna 5-10 s mot kylflänsarna mitt på motorn. Den ände av motorn som vetter mot rökgaskanalen blir dock rejält het, och om fläkten skulle stanna under drift, blir hela motorn förmodligen rätt snabbt skållhet.

Trots allt - eftersom det är så enkelt - gör testen med att vrida upp laddtermostaten när fläkten stannat, så att du helt säkert kan utesluta drifttermostaten!

/Mats-Erik
 
Hej hoppas du har löst problemet leif. Att fläkten stannar och startar helt oprovocerat under eldning tyder på
kondensator fel. Första gången jag råka ut för något liknande tog det mig flera dagar innan jag tillslut gav mig på kondenstatorn, men det misstaget gör man bara en gång. Jag tycker det är en bra ide att mäta som de föreslår här ovan,
MEN det kan vara lurigt eftersom du kan mäta dig till 230V utan att fläkten orkar driva på det. Vill bara säga att du inte ska ta något för givet. Ta den gammla kondensatorn och en multimeter, när du mäter mellan trådarna kommer siffrorna på displayen att sakta men säkert öka i värde när kondensatorn börjar ladda. Kan vara en bra fingervisning även om det inte är en bombsäkermetod.

#Tillägg: Kass kondensator till en 3-fas fläkt som man kör 1fas = varmfläkt
 
menygards skrev:
Apropå temperaturen på fläktmotorn, så kan jag under drift (RGT 170º) hålla fingrarna 5-10 s mot kylflänsarna mitt på motorn.
Efter en närmare undersökning har jag kommit fram till ung samma temperatur på min fläktmotor. Tidigare har jag känt längre ifrån fläkthjulet.
//Bosse
 
Indus skrev:
#Tillägg: Kass kondensator till en 3-fas fläkt som man kör 1fas = varmfläkt

Ligger fas och nolla rätt till fläkten (alltså in i pannan, kan ju ha blivit fel om pannan är ansluten i ett vanligt vägguttag)?
Jag vet inte om det spelar någon roll då jag inte är riktigt insatt i om/varför det är en tresfasfläkt i pannan, in i pannan går det ju bara en fas i alla fall....
Mvh!
 
Redigerat:
Polariteten spelar ingen roll.
 
BobLewis skrev:
Jag vet inte om det spelar någon roll då jag inte är riktigt insatt i om/varför det är en tresfasfläkt i pannan, in i pannan går det ju bara en fas i alla fall..
Det finns ju möjligheten att använda en allströmsmotor (1-fas) med borstar, som sitter i varvtalsstyrda borrmaskiner. Eftersom en pannfläkt går långa tider kommer en allströmsmors borstar att behöva bytas ut efter en tid och detta undviker man med en 3-fas assynkronmotor som saknar kollektor.
//Bosse
 
Ja ni, snart tar jag till flaskan för jag ser ingen lösning på problemet med min varma fläkt. Trebema skickade upp en ny konding och jag prövade den genast. Motorn blir fortfarande varm trots att jag kör den utanför pannan. Den blir ca 55-60 grader skulle jag tippa bara genom att ligga utanför och blåsa.:S

Nu till en ny skum grej. Jag reagerade på att den nya kondingen jag fick var på 3,15uF och den gamla på 5uF. Vid närmare granskning visade sig den nya fläktmotorn jag fick förut vara på endast 100W mot den gamla på 220W!!! Är inte detta konstigt? Har de två så olika motorer till samma panna? Jag fick ju dessutom "fel" fläkt uppskickad först då den tydligen inte var avpassad för min 5uF konding. Jag skall förhöra teknikerna nere i Kalmar imorgon. Jag börjar fundera om de har nån koll överhuvudtaget på detta.

Har experimenterat lite och den "stora motorn" tillsammans med den "lilla kondingen" ger lägst vilokörningstemperatur. Dock bortåt 50grader i tomkörning. Blir inte så mycket mer när jag kör den i kall panna heller.

Fläkten stannar dock inte lika ofta nu då jag börjat isolera tankarna och minskade ner lite på motståndet i skorstenen med en 45 graders plåt i en nittioböj där det blidde turbulens. Tycker att fläkten skall klara sånt dock. Funderar nu om det är 5uF kondingen som är lite kass och att en ny sådan skulle ge bättre effekt tillsammans med den stora motorn?

Man griper efter halmstrån...

Förresten så undrar jag om den kylfläkt som sitter på motorn skall blåsa mot pannan för det gör mina fläktar. Är det för att avleda värmen från pannan eller? Kan någon kolla blåsriktingen är ni snäll? Jag tycker att det skulle vara bättre om den blåste ut över motorn men det kanske bara blir varmare då?

Hälsar Leif
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.