Är det någon som har en uppfattning vad ett isolerat dubbelgarage (runt 60 kvm) på platta med golvvärme kostar i nyckelfärdigt utförande?

Typ LB-hus, Myresjöhus eller någon annan prefabtillverkare.
 
1750000:- skulle jag tro
 
gubbe skrev:
1750000:- skulle jag tro
Låter högt med nästan 2miljoner  ;)
 
200'-250' är nog rimligt inkl plattan.
/CC
 
Blev nog en nolla för mycket av gubben tro ja.
 
Det stämmer att det blev en nolla för mycket.
Mina tankar går så här. för ett garage 7X10 m
Material till plattan 25000:-+Betong och dränering och grus c:a. 15000:-
Ett garage i Lättklinkers Material C:A 40000:-
Takstolar C:a 1000:- styck
Tak C:a 10000:-
Resning + övrigt arbete 1 man i 2 veckor a 300:-/tim Är själv hantlangare
Övrigt C:a 10000:-
Dörr och portar 25000:-
Hoppas att någon eventuellt kan komentera mina funderingar om jag har mycket fel
 
gubbe skrev:
Det stämmer att det blev en nolla för mycket.
Mina tankar går så här. för ett garage 7X10 m
Material till plattan 25000:-+Betong och dränering och grus c:a. 15000:-
Ett garage i Lättklinkers Material C:A 40000:-
Takstolar C:a 1000:- styck
Tak C:a 10000:-
Resning + övrigt arbete 1 man i 2 veckor a 300:-/tim Är själv hantlangare
Övrigt C:a 10000:-
Dörr och portar 25000:-
Hoppas att någon eventuellt  kan komentera mina funderingar om jag har mycket fel
Tycker det låter rätt så rimligt det du har beräknat men..... har du tänkt på saker som spik, färg, hängrännor o stuprör, elmaterial o arbete, vvs-jobb, maskinhyra vid gjutning, markarbeten före gjutning, isolering i tak och innertak mm? Det kan blir en hel del tusenlappar om man summerar.

Ska själv bygga ett i samma storlek ungefär 7,5 x 9,5. Gjuter platta med lecabalkar som form, tar hjälp av farsan/svärfar vid gjutningen. Sågar resvirke och panel av egen skog, tar hjälp av en snickarkunnigkompis med spikpistol och bygger väggarna på backen. Beställer takstolar som levereras med kranförsedd lastbil, kranen får lyfta väggarna på plats och sen lyfter vi på takstolarna. Resten sköter jag själv med hjälp av fru, farsan o svärfar. Elen drar jag själv och låter behörig elektriker installera centralen.

Preliminärbudgeten ser ut såhär;

Platta 7,5 x 9,5 inkl isolering maskinhyra/grus; ca 40000:-
Takstolar 10st a 1000kr; 10000:-
Portar o gångdörr; 20000:-
Tak inkl hängrännor; 15000:-
Resvirke o panel; 0:-
Övrigt småplock; 10000:-
Luftvärmepump; 15000:-
Färg; 5000:-

Summa summurum 115000:- men då tillkommer invändig isolering och innerväggar o tak. Vissa priser är rejält tilltagna, har bra kontakter/rabatter och får tag på en hel del utan kvitto ;) Vilket kan pressa ned kostnaden ytterligare. Ska man vara realistisk så är jag förmodligen uppe i 140000:- innan garaget är klart och inrett. Tänkte sprida ut arbetet och kostnaderna på 2 år. Man kan dock se att om man ska börja köpa en massa snickartjänster här så drar det fort iväg.

Har en stor mängd (ca 80st) ny grön takplåt liggandes som jag ev ska använda till taket vilket kan kapa kostnaden en del. Kan lika gärna sälja plåten också så är någon intresserad så är det bara att höra av sig för mer detaljer och mått om detta. Har för mig att de var nånstans runt 3m långa vilket kan var ypperligt för den som ska bygga maskinhall/högre garage och vill lösa fasaden snabbt o enkelt!?

 
Jag tror att ett Melby garage i den storlekrn går på 135000:-
Men då till kommer ju plattan samt all anslutning.
Så det är nog ganska svårt att säga exakt vad som är bäst.
Jag kommer att bygga mitt i år så jag skall återkomma med vad det kommer att kosta exakt i höst.
Jag vill ha sten pga. att det det isolerar och brandskydd samt att jag kan tvätta bilen och söla med vatten invändigt.
 
Tack för beräkningarna. Nu är ju tyvärr skillnaden mellan gör-det-själv och lågprisalternativ (Mellby) rätt stor jämfört med t ex Myresjöhus, LB-hus mm.

Är det ingen som beställt garage till sitt prefabhus? Har alla sina bilar utomhus eller är alla duktiga snickare som bygger själv?
 
Fiskarhedenvillan vill ha ~280' för ett nyckelfärdigt dubbelgarage med isolerad grund med golvbrunn.
3st elradiatorer ingår i elentreprenaden.
 
Bygger just nu dubbelgarage på 70 m2.
Kalkylen ligger på 175000:- och då gör jag rubbet själv.
 
Inger.P. skrev:
Vårt garage hamnar på drygt 200.000 kr - då har vi gjort allt arbete själva.

[bild]

Allt utom grunden/plattan om jag förstått er hemsida rätt. Vad kostade mark/grundarbetet?

Blev mycket fint det där garaget!
 
Inger.P. skrev:
Tack så mycket :)

Ja, 200.000 kr är inklusive allt, då ingår en platta som jag köpte "färdig". Schakten ingick i priset, dock köpte jag hem gruset själv.
Just det, jag blir ju då nyfiken, vad kostar en "färdig" platta i den där storleken?
 
Här kommer pris på min platta 7,5x9,6=72kvm
Grävning,grus,markrör. 18710 kr
Grund,300mm L-balk,200mm isolering, armering. 23541 kr
Golvbrunn med oljespärr. 3900 kr
Vinkeljärn 6m, (vid portarna) 373 kr
Betong 8kbm (en bil) 13444 kr
Bygglov. 2244 kr
=62212 stålars
+ lite bira till polaren som gjöt och slipade plattan. [smiley=beer.gif]
Gjorde övrigt arbete själv.Ska en firma göra allt jobb blir det kanske dubbelt så dyrt.
mats [smiley=beer.gif]

 
83 kvadrat, oisolerad platta och övervåning, ej heller el på övervåningen (än), 45 mm isolering mot lecaväggarna, i regelväggarna 210 mm, 250 mm cellulosafiber i bjälklaget, plåtklätt invändigt, begagnat tegel på taket, 3 golvbrunnar och ett mindre rum med lecaväggar.

Gjort allt utom sågning, grävning, cellulosaisolering och el själv = ~120.000 kr

Bygg i egen regi........kul och lärorikt  :)

975026bilder_frn_frra_computern_009a.jpg

Ny vinkel och årstid  ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.